Jönköping: Beredskapshandläggare med pedagogisk förmåga

Hitta ansökningsinfo om jobbet Beredskapshandläggare med pedagogisk förmåga i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2022-06-22 // Varaktighet: Heltid

Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1700 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

ARBETSUPPGIFTER
Vill du jobba i en varierande, spännande och kunskapsintensiv verksamhet? Vill du bidra till att utveckla Jordbruksverkets förmåga att förebygga och hantera samhällsstörningar? Har du en pedagogisk förmåga och ett målinriktat driv med helhetsperspektiv? Då kan du vara rätt person för det här jobbet.

I ditt uppdrag som handläggare på Jordbruksverkets beredskapsenhet kommer du att arbeta med fredstida krisberedskap och totalförsvar. Ditt jobb är att planera, genomföra och utvärdera övningar och utbildningar riktade till främst våra medarbetare. Du kommer också att skapa och samordna olika utbildningsmoment, både på plats och digitala. Du kommer också att leda vissa utbildningar själv eller agera övningsledare vid både mindre övningar och större nationella samverkansövningar.

En viktig del i arbetet är att bidra till kompetensutveckling till personer som inte har förkunskaper inom området, t. ex andra enheter på Jordbruksverket.

På beredskapsenheten är vi 20 medarbetare med olika kompetenser. Vi arbetar tillsammans för att förebygga, hantera och ge råd vid samhällsstörningar inom lantbruk, djur, växtskadegörare och foder. Vi är också en del av Sveriges totalförsvar. När olika former av samhällsstörningar uppkommer har vi en central roll som kan innebära att både leda operativa insatser och samverka med andra myndigheter och privata aktörer för att minska konsekvenserna.

På Jordbruksverket är det viktigt att ständigt utveckla och förbättra vår verksamhet och våra processer. Som medarbetare på beredskapsenheten har du en viktig roll i det arbetet genom att bidra till förbättrade strukturer, processer och uppföljningar. Specifikt för den här tjänsten kommer du främst bidra till att öka träffsäkerheten och kvaliteten i våra kompetensutvecklande insatser.

Tjänsten kan innebära resor, mest inom landet.

KVALIFIKATIONER
Du har en relevant högskoleutbildning för arbetet och minst några års arbetslivserfarenhet. Erfarenhet från offentlig verksamhet, praktisk och teoretisk kunskap inom krisberedskap samt erfarenhet av att lära andra är meriterande.

För att trivas i rollen som beredskapshandläggare är det viktigt att du är kommunikativ, pedagogisk och kan se nya perspektiv och lösningar på de problem som uppstår. Du är van att sätta upp höga mål och få arbete slutfört på ett strukturerat sätt. Du har förmågan att fokusera på rätt saker och utifrån olika typer av information göra avvägningar, analyser och slutsatser som visar på gott omdöme och integritet. Du är bra på att bygga relationer och tycker om att samverka med andra genom att bland annat hjälpa till när det behövs för att gruppen som helhet ska prestera. Verksamheten är av sådan karaktär att det är viktigt att du har en hög integritet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga förmågor i den här rekryteringsprocessen.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och det innebär att svenskt medborgarskap krävs samt att säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att göras innan beslut tas om tillsättningen. Du har körkort.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Jönköping som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Utredare inom Brott I Nära, funktionsinriktad polisutbildning, Jönköping

Läs mer Jun 28
Är du redo för en större uppgift? Drömmer du om att bli polis? Sitter du idag med arbetslivserfarenhet och högskoleexamen som du önskar att du kunde kombinera med att arbeta som polis och därigenom bidra till att göra vårt samhälle tryggt och säkert? Då har vi en spännande utmaning för dig! Under våren 2022 kommer vi rekrytera till den funktionsinriktade polisutbildningen. Nu söker vi fler utredare inom Brott i nära relation till Jönköpings län!

ARBETSUPPGIFTER
Som utredare är du en viktig del av förundersökningsarbetet. I din roll som utredare kommer du att handlägga ärenden inom området brott i nära relation. Arbetet innebär självständig handläggning och ansvar för brottsutredningar under ledning av förundersökningsledare från polismyndigheten eller från åklagarmyndigheten. I arbetet ingår att hantera frihetsberövade personer och att handlägga ärenden med tidsfrister varför arbetet i perioder kan innebära tidspress.

Arbetet som utredare innebär många interna och externa kontakter, till exempel med åklagare, juridiska ombud och socialtjänst. Vid behov genomförs utredningsåtgärder även utanför polishuset. Som förhörsledare kommer du även att hålla förhör med målsäganden, misstänkta och vittnen.

Nu söker vi utredare till gruppen för brott i nära relation där du arbetar med våld och hot mellan närstående, såväl i parrelation som inom andra familj-och släktrelationer, utreds, Inom barnärenden. Du kan även komma att utreda sexualbrottsärenden.

Arbetet i utredningsgrupperna sker i enlighet med polismyndighetens metodstöd och relevant utbildning för de olika ärendetyperna sker genom arbetsgivarens försorg. Kvälls- och helgtjänstgöring förekommer i de ärenden/situationer när behov finns av arbete utanför kontorstid. Utredarna i gruppen har regelbunden yrkeshandledning tillsammans.
Utöver din specialisttjänst kan du även komma att tas i anspråk till andra uppdrag som kräver poliskompetens.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som innehar:
• Minst högskoleexamen inom exempelvis juridik, beteendevetenskap, socialt arbete eller annan för funktionen relevant utbildning
• Minst två års arbetslivserfarenhet av att inhämta, hantera och analysera komplex information där du har använt lagstiftning och regelverk som utgångspunkt, gärna ifrån utredande verksamhet
• Svenskt B-körkort (manuell växel)
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska - Skallkrav
• Vana av att arbeta med dator i ditt dagliga arbete samt erfarenhet av Office-paketet

Det är även meriterande om du har:
• Minst 1 års självständigt utredningsarbete från exempelvis Skatteverket, Socialtjänsten, Migrationsverket, eller annan arbetsgivare som arbetsgivaren bedömer som relevant
• arbetslivserfarenhet av eller handläggning av ärenden inom familje- och/eller relationsärenden
• Arbetslivserfarenhet av arbetet med särskilt utsatta brottsoffer, eller erfarenhet av kontakt med misstänkta, brottsutsatta, vittnen eller andra personer i en utredning
• Utredande samtal som skulle kunna likställas med en förhörssituation
• Arbetslivserfarenhet av hedersrelaterade utredningar
• Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
• Erfarenhet av muntliga och skriftliga presentationer
• Utomnordiska språkkunskaper, utöver engelska

Sökande måste även uppfylla behörighetskraven och antagningskraven till polisutbildningen. Vänligen läs mer om dessa här:
https://polisen.se/om-polisen/bli-polis/antagningskrav/

Personliga egenskaper
Du har ett stort intresse och engagemang för dessa ärendetyper och har ett positivt förhållningssätt.
Du har ett gott omdöme, är rätts- och säkerhetsmedveten och har en tydlig moralisk kompass är viktigt för oss. Hos oss kommer du att ställas inför utmanande situationer, din grundtrygghet är därför avgörande för att du ska trivas och må bra i rollen som polisanställd.
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samarbetar och kommunicerar med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål. Arbetsuppgifterna ställer även krav på att du är självgående, flexibel och har möjlighet till tempoväxling. För att trivas och bli framgångsrik i rollen är du strukturerad, empatisk, trygg i dig själv och litar på din egen förmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Rekryteringsprocessen tidsplan:
Ett första urval kommer att göras efter sista ansökningsdagen. Urvalet kommer att baseras på inkomna ansökningshandlingar. Kandidaterna som bedöms som mest meriterade blir kontaktade för att genomföra en telefonintervju. Urvalet av kandidater som går vidare efter telefonintervjun blir aktuella för att genomföra prövningar vid Plikt och prövningsverket. Det är samma prövningsförfarande som till ordinarie polisutbildningen. Prövningarna kommer att genomföras mellan ca vecka 40 och vecka 44 på Plikt- och prövningsverkets kontor, antingen i Malmö eller Stockholm.

De som blir godkända på prövningarna kommer därefter att bli inbjudna till en anställningsintervju till sökt funktion. Under intervjun ges mer information om fortsatt process, tester kan komma att genomföras.

Anställningsvillkor
Du kommer att erbjudas en tidsbegränsad anställning som civilanställd handläggare under tiden du genomför studierna på den funktionsinriktade polisutbildningen (12 månader). Därefter får du en tidsbegränsad anställning som polisaspirant under aspirantutbildningen (6 månader). Efter avslutad och godkänd utbildning (senast vecka 23 2024) samt efterföljande godkänd aspirant får du en tillsvidareanställning som polisassistent som inleds med en 6 månaders provanställning.

Är du anställd inom Polismyndigheten behåller du din nuvarande anställning och dina anställningsförmåner och får ett tillfälligt placeringsbeslut under genomförandet av den funktionsinriktade polisutbildningen.

Under utbildningen utgår fast lön. Efter godkänd utbildning, godkänd aspirantutbildning och säkerhetsprövning görs en individuell lönesättning utefter funktion

Arbetsort: Studierna sker mestadels på distans med ca 14 så kallade närstudieveckor som är obligatoriska och sker på plats på antingen Linnéuniversitetet i Växjö, Malmöuniversitet eller Södertörns högskola i Stockholm.

Placeringsort
Funktion och placering: Under studietiden anställs du som handläggare. Efter godkänd utbildning, aspirantutbildning och säkerhetsprövning övergår din anställning till placering på: Region Öst, PO - Jönköping, Utredningssektionen och Grupp: Brott I Nära, Funktion: Utredare.

Ansök nu

Bostadsanpassningshandläggare

Läs mer Jun 15
Bygglovavdelningen

Ett av stadsbyggnadskontorets uppdrag är att möjliggöra för personer med funktionsvariationer att kunna bo kvar i sina hemmiljöer och vara så självständiga som möjligt. För att klara detta uppdrag söker vi en ny kollega till vår bostadsanpassningsfunktion.

Ditt nya jobb
Vi erbjuder dig ett varierande jobb där den ena dagen inte är den andra lik.

Som bostadsanpassningshandläggare arbetar du enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag 2018:222 (myndighetsutövning), med att utreda ansökningar från personer med olika funktionsvariationer gällande anpassningar i eller i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att granska och utreda inkomna ansökningar och intyg, samt att kommunicera med arbetsterapeuter och sökanden. Du beslutar och beställer anpassningsåtgärder och lämnar information till sökande, arbetsterapeuter, entreprenörer, politiker och allmänheten i stort. I arbetsuppgifterna ingår också att göra hembesök och besiktningar i den enskildes privatbostad utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Dessutom ska återvunna bostadsanpassningsprodukter såsom hissar, ramper etc. hanteras och uppföljning ske av service på hissar och dörrautomatiker.

En annan viktig del i arbetet är att hålla sig à jour med förändringar i lagstiftningen och domstolspraxis. I arbetsuppgifterna ingår även utvecklingsarbete inom området och samverkan med andra enheter inom Stadsbyggnadskontoret.

Du kommer att arbeta på bygglovavdelningen som består av ca 30 medarbetare, varav fyra är bostadsanpassningshandläggare. Vårt team består av erfarna kollegor som stöttar och ställer upp för varandra.

Din kompetens
Vi söker dig som har minst treårig gymnasieutbildning eller likvärdig kompetens, med inriktning på bygg eller teknisk erfarenhet.
Några års praktisk erfarenhet från bygg/teknikbranschen samt samordning av mindre projekt är ett krav.

Om du har Kännedom om Förvaltningslagen (FL), Lagen om bostadsanpassningsbidrag (BAB), Plan- och bygglagen (PBL) och Boverkets Byggregler (BBR) är en merit.

Som person ska du vara strukturerad, serviceinriktad, självgående och ha lätt för att samarbeta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Eftersom du kör en hel del i tjänsten är B-körkort ett krav.

Upplysningar
Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Diana Lindgren, Verksamhetschef, 036-10 50 54, tillgänglig v 26 och v 27
Karin Steen, Bostadsanpassningshandläggare, 036-10 51 26, tillgänglig v 26-28
Mikael Åberg, Bostadsanpassningshandläggare, 036-10 58 42 tillgänglig v 26-27 samt v 32

Fackliga företrädare:
Magnus Blom, Vision, 036-10 53 27
Carlos Trischler, Sveriges Ingenjörer, 036-10 51 77


Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Välkommen att söka tjänsten som bostadsanpassningshandläggare i vår växande kommun senast den 14 augusti.

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Intresseanmälan för kommande uppdrag som Handläggare i Jönköping

Läs mer Jun 30
Har du tidigare erfarenhet av handläggning av ärenden eller har arbetat med administrativa arbetsuppgifter? Vi söker ständigt strukturerade handläggare i Jönköping med omnejd. Genom att skicka in ditt intresse via denna annons så ges du möjlighet att bli en framtida kandidat för kommande uppdrag som handläggare. Skicka gärna in ditt CV redan idag och när det dyker upp ett konsultuppdrag som passar din profil så tar vi en kontakt med dig!

Varmt välkommen med din ansökan!


Om tjänsten
Arbetsuppgifter som är vanligt förekommande för en arbetsroll som Handläggare är bland annat:

• Utreda, granska och handlägga ärenden
• Vara delaktig i olika beslut i enklare ärenden
• Utarbeta förslag

Arbetsrollen kräver ett självständigt arbete utifrån riktlinjer och praxis.

Notera att detta är vanligt förekommande arbetsuppgifter. Då detta inte är en specifik tjänst utan en intresseanmälan för kommande konsultuppdrag vet vi inte i förtid vilka exakta arbetsuppgifter tjänsten innehåller.


Vem är du?
Vi söker dig som har en högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom aktuellt område samt minst 6 månaders arbetslivserfarenhet från liknande arbete. För att passa för rollen som Handläggare krävs det att du har god dator- och systemvana främst från MS Office.

Som person ser vi att du är noggrann och tar dig fokuserat an dina arbetsuppgifter. Vidare ser vi att du har en förmåga att behålla ett helikopterperspektiv där du ser allt som behöver göras och snabbt kan skifta mellan arbetsuppgifter. För tjänsten som Handläggare krävs det att du talar och skriver obehindrat på svenska.


Om verksamheten
Poolia har ett fokus: att tillsätta kvalificerad kompetens på tjänstemannaområdet. Avgränsningen är vår styrka och det som gör oss till branschens kanske mest erfarna rekryteringskonsulter. Vi har en gedigen erfarenhet inom en rad specialistområden. Vi förstår företagen och deras affärsvillkor. Och vi har en urvalsfilosofi som identifierar varje individs unika förmågor. Tillsammans med en kvalitetssäkrad process, modern kandidatwebb och ledande digitala verktyg är detta grunden i vårt erbjudande – Rätt individ. På rätt plats. Alltid.

Att vara konsult passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät.

Ansök nu

Kvalificerad handläggare med goda kunskaper inom slaktområdet

Läs mer Jun 14
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1700 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

Djuravdelningens uppdrag är att skapa goda förutsättningar för en hållbar och konkurrenskraftig jordbruksnäring, miljö, djurhållning och livsmedelsproduktion. Sverige har höga ambitioner inom djurskydds-, djurhälso- och smittskyddsarbetet, inte minst i syfte att verka för en låg användning av antibiotika och motverka resistensutveckling. Målet är att Jordbruksverket i samarbete med andra aktörer ska leda utvecklingen inom dessa områden.

ARBETSUPPGIFTER
Vi ska utveckla reglerna för hur djur ska slaktas i Sverige. Vill du jobba med oss för ett gott djurskydd och för en ökad livsmedelsproduktion? Vi söker dig som, tillsammans med andra, vill ta fram och bearbeta underlag för moderna regler för slakt. I arbetet ingår också att jobba aktivt med förankring hos olika berörda aktörer. Vi vill att du tar huvudansvar för att driva detta arbete i nära samarbete med kollegor på Jordbruksverket. Arbetet innebär att utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet ta fram och analysera underlag och att skriva nya regler. Vi vill att de nya reglerna utvecklar djurskyddet, blir enkla att förstå och ger förutsättningar för en ökad livsmedelsproduktion. Reglerna tas också fram med hänsyn till EU-regler inom området. Förankring och dialog kommer bli av yttersta vikt för att reglerna ska bli ändamålsenliga och accepterade. Med nya regler kommer också ett stort behov av vägledning och information. För att vara framgångsrik behöver du ha dialog och samarbete med andra berörda myndigheter, organisationer och andra aktörer inom området.

Tjänsten kan även innebära andra arbetsinsatser inom djurvälfärdsområdet. Det finns ett stort intresse för våra frågor, vilket betyder att vi har många kontakter med kunder via telefon och e-post.

Vi har ett leant arbetssätt, jobbar teambaserat och tar ett gemensamt ansvar för att lösa våra arbetsuppgifter. Vi utvecklar och förbättrar hela tiden våra arbetssätt, för en god arbetsmiljö och för att jobba effektivt och rättssäkert.

På djuravdelningen arbetar vi med många olika frågor och prioriteringar mellan dessa kan innebära att du även får jobba med andra arbetsuppgifter inom avdelningens ansvarsområde.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som framför allt har en gedigen och bred kompetens samt relevant kunskap inom slaktområdet. Du ska ha många års erfarenhet av arbete med slaktfrågor som inkluderar hela kedjan från uppfödning, transporter till själva slakten. Du ska ha kunskap och insikt om hur livsmedelsbranschen fungerar. Du ska ha en relevant akademisk examen, exempelvis agronom, biolog, veterinär eller jurist. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i svenska, såväl muntligen som skriftligen.

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsarbete inom djurvälfärdsområdet eller andra relevanta områden. Praktisk kunskap och erfarenhet av de olika delarna i kedjan är meriterande, inklusive den offentliga kontrollen.

För att lyckas med arbetet behöver du vara bra på att analysera stora mängder information, dra rätt slutsatser och lösa komplexa problem. Ett gott omdöme är en förutsättning eftersom arbetet innebära avvägningar mellan ibland motstående intressen. Vi vill att du tar stort eget ansvar, driver på processer samt att du själv och tillsammans med andra kan hitta rätt angreppssätt i arbetet. Du behöver ha ett strukturerat och enkelt arbetssätt och hålla god ordning. Detta är en förutsättning för att samarbete och dialog med andra ska fungera.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga förmågor.

Intervjuer kommer att genomföras 2 och 3 augusti.

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping med möjlighet att arbeta delar av arbetstiden på distans.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Statens Jordbruksverk

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Statens Jordbruksverk .

Verkscontroller

Controller
Läs mer Jun 15
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1700 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss. Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

ARBETSUPPGIFTER
Jordbruksverket har en bred verksamhet som omsätter nästan 16 miljarder kronor. Den största delen omfattar stöd och ersättningar till lantbruksföretag och utveckling av Sveriges landsbygder. Finansieringen kommer från helt eller delvis EU-finansierade anslag, nationella förvaltnings- och sakanslag samt ett flertal avgiftsfinansierade verksamheter.

Vi söker nu dig som vill arbeta med styrningsfrågor i vår komplexa och dynamiska verksamhet. Du kommer att arbeta nära myndighetens ledning och ha täta kontakter med bland annat Regeringskansliet och Riksrevisionen. Som myndighetens verkscontroller blir din främsta uppgift att driva, utveckla och samordna processerna för och arbetet med myndighetens:
• verksamhetsplanering och verksamhetsstyrning
• verksamhetsuppföljning till ledning och styrelse
• resultatredovisning i årsredovisningen
• interna styrning och kontroll

Du tillhör ekonomienheten som består av ett tiotal medarbetare som ansvarar för verksamhetsplanering, intern styrning och kontroll, lönehandläggning, budget och prognoser, uppföljning och analyser samt säkerställer att vi har en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning. Du har ett mycket nära samarbete med myndighetens överdirektör, ekonomichef och avdelningarnas controllers. I din roll kommer du att stödja avdelningarna för att tillsammans med avdelningarnas controllers utveckla styrningen på myndigheten.

KVALIFIKATIONER
Du har akademisk utbildning med inriktning mot ekonomi, förvaltning, juridik, statsvetenskap eller motsvarande. Du har flera års erfarenhet från arbete med verksamhetsstyrning eller som verksamhetscontroller och det är meriterande om du har haft en roll där du samordnar andra. Självklart har du goda kunskaper om och stort intresse för verksamhetsstyrning och de regler och förutsättningar som gäller för statliga myndigheter. Du trivs i en dynamisk miljö där tempot tidvis är högt.

Du är strukturerad och självgående i ditt arbete, har förmåga att bygga goda relationer och genom kommunikation och samverkan skapa engagemang och få med dig andra i de utvecklingsprocesser du driver. Du är en god skribent som uttrycker dig klart och enkelt och är bekväm med att tala inför grupper. Vi lägger stor vikt vid dina personliga förmågor.

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Veterinär med inriktning häst till Distriktsveterinärerna till Forsheda

Veterinär
Läs mer Jun 15
För att alla djur i Sverige ska få förutsättningar att leva ett så bra liv som möjligt finns Distriktsveterinärerna. Med beredskap dygnet runt, mottagningar över hela landet och unik kunskap om djurhälsa bidrar vi till sundare djur och ett tryggare liv. Vi arbetar med privatpersoner, företag och myndigheter och vi erbjuder tjänster för akut djursjukvård, smittskydd samt förebyggande insatser för en god djurhälsa. Vi är en del av Jordbruksverket.

Vi står upp för en etisk djursjukvård, vi är engagerade och gör det lilla extra för kunden eller en kollega. Vi gör skillnad och skapar värde i varje kundmöte. Med djuren och djurägarna i fokus arbetar vi tillsammans för att ständigt förbättra oss och vårt arbetssätt. Alltid med fötterna på jorden och hjärtat på rätt ställe.

Vill du vara med och skapa samhällsnytta? Ta chansen att jobba inom en unik och varierande verksamhet där du får vara med och göra skillnad.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som är legitimerad veterinär som har ett extra stort intresse för häst. Hos oss så är fältverksamheten vår största del av verksamheten och häst är ett av våra vanligaste djurslag. Vi vill därför utöka vårt team med dig, vår nya hästveterinär, som vill utveckla och bedriva vår hästverksamhet tillsammans med kollegorna så att vi kan erbjuda våra kunder en god service och vård.

I din roll som hästveterinär kommer du leda vår lokala hästverksamhet och vara ett stöd och mentor till övriga kollegor. Vi ser gärna att du har erfarenhet av tandbehandling och ultraljudsundersökningar. Det ingår i tjänsten att se över vårt behov för eventuellt inköp av utrustning. Samtidigt som du utvecklar dig själv inom området så bidrar du till utvecklingen lokalt och utifrån dina förutsättningar nationellt. Inom Distriktsveterinärerna finns en rikstäckande hästarbetsgrupp som har regelbundna möten och utbildningar och vi ser det som en självklarhet att du ska vara medlem i den här gruppen. Hos oss får du goda utvecklingsmöjligheter.

På vår mottagning har vi varierande arbetsuppgifter med såväl ambulerande verksamhet för häst och lantbrukets djur som mottagning för häst och smådjur. Idag tar vi emot häst och smådjur i mindre utsträckning men målet är att dessa områden ska kunna utökas och därför ser vi fram emot att komplettera vårt team med dig som brinner extra mycket för hästområdet. Vi har stationär röntgen för smådjur och ultraljud för dräktighetsundersökning samt tandutrustning för både smådjur och häst. Utöver vår ambulerande och mottagningsverksamhet så ingår beredskapstjänstgöring i tjänsten. På beredskapstid möter vi som på dagtid främst häst och nöt. När du börjar hos oss kommer du få en introduktion anpassad utifrån dina förutsättningar och tidigare erfarenheter så att du ska få en bra start hos oss.

Det som kännetecknar oss i Forsheda är att vi alltid försöker göra det lilla extra för djuret och kunden när det är möjligt. Vi tycker om att jobba tillsammans och bjuder gärna varandra på en fika. Vi har nära samarbete med mottagningarna i Växjö och Huskvarna och Småland är känt för att ha väldigt trevliga djurägare.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med positiv och engagerande personlighet som vill vara med och utveckla Distriktsveterinärerna i Forsheda tillsammans med oss. Du har lätt för att arbeta i team men har också förmågan att arbeta självständigt och lösningsorienterat. Vi sätter även stort värde på din förmåga att kommunicera med djurägare då du i tjänsten blir ett av Distriktsveterinärernas ansikten utåt. Vi ser att du har ett stort intresse för häst men också för allmänpraktik och möta samtliga djurslag. Vi fäster stor vikt vid god samarbetsförmåga, personlig lämplighet, social kompetens och att du tycker det är roligt att jobba med kollegorna, kunderna och djuren.

Svensk veterinärlegitimation/TF samt B-körkort är ett krav.



ÖVRIGT
Vi bryr oss om vår personal. Därför ger vi alla medarbetare inom Distriktsveterinärerna möjlighet att ta del av olika förmåner. Några exempel är 28-35 dagar semester beroende på din ålder, löneväxling, friskvårdsbidrag och företagshälsovård. För dig som förälder har vi bra villkor för att hitta en bra balans mellan arbetsliv och familjeliv, vi erbjuder bland annat föräldrapenningtillägg och möjlighet att reducera din arbetstid fram till dess att barnet är tolv år.

Vi eftersträvar mångfald bland våra medarbetare.

Vårt arbetsspråk är svenska och våra tjänster kräver att du behärskar svenska i både tal och skrift.

Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har Distriktsveterinärerna tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Hos Distriktsveterinärerna använder vi e-rekrytering genom Offentliga Jobb för att effektivisera och kvalitetssäkra arbetet med ansökningshandlingarna. När du en gång fyllt i dina uppgifter kan du enkelt söka andra jobb utan att fylla i uppgifterna igen.

Tack för att du söker genom Offentliga Jobb!

Ansök nu

Kvalificerad handläggare med goda kunskaper inom slaktområdet

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 14
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1700 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

Djuravdelningens uppdrag är att skapa goda förutsättningar för en hållbar och konkurrenskraftig jordbruksnäring, miljö, djurhållning och livsmedelsproduktion. Sverige har höga ambitioner inom djurskydds-, djurhälso- och smittskyddsarbetet, inte minst i syfte att verka för en låg användning av antibiotika och motverka resistensutveckling. Målet är att Jordbruksverket i samarbete med andra aktörer ska leda utvecklingen inom dessa områden.

ARBETSUPPGIFTER
Vi ska utveckla reglerna för hur djur ska slaktas i Sverige. Vill du jobba med oss för ett gott djurskydd och för en ökad livsmedelsproduktion? Vi söker dig som, tillsammans med andra, vill ta fram och bearbeta underlag för moderna regler för slakt. I arbetet ingår också att jobba aktivt med förankring hos olika berörda aktörer. Vi vill att du tar huvudansvar för att driva detta arbete i nära samarbete med kollegor på Jordbruksverket. Arbetet innebär att utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet ta fram och analysera underlag och att skriva nya regler. Vi vill att de nya reglerna utvecklar djurskyddet, blir enkla att förstå och ger förutsättningar för en ökad livsmedelsproduktion. Reglerna tas också fram med hänsyn till EU-regler inom området. Förankring och dialog kommer bli av yttersta vikt för att reglerna ska bli ändamålsenliga och accepterade. Med nya regler kommer också ett stort behov av vägledning och information. För att vara framgångsrik behöver du ha dialog och samarbete med andra berörda myndigheter, organisationer och andra aktörer inom området.

Tjänsten kan även innebära andra arbetsinsatser inom djurvälfärdsområdet. Det finns ett stort intresse för våra frågor, vilket betyder att vi har många kontakter med kunder via telefon och e-post.

Vi har ett leant arbetssätt, jobbar teambaserat och tar ett gemensamt ansvar för att lösa våra arbetsuppgifter. Vi utvecklar och förbättrar hela tiden våra arbetssätt, för en god arbetsmiljö och för att jobba effektivt och rättssäkert.

På djuravdelningen arbetar vi med många olika frågor och prioriteringar mellan dessa kan innebära att du även får jobba med andra arbetsuppgifter inom avdelningens ansvarsområde.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som framför allt har en gedigen och bred kompetens samt relevant kunskap inom slaktområdet. Du ska ha många års erfarenhet av arbete med slaktfrågor som inkluderar hela kedjan från uppfödning, transporter till själva slakten. Du ska ha kunskap och insikt om hur livsmedelsbranschen fungerar. Du ska ha en relevant akademisk examen, exempelvis agronom, biolog, veterinär eller jurist. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i svenska, såväl muntligen som skriftligen.

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsarbete inom djurvälfärdsområdet eller andra relevanta områden. Praktisk kunskap och erfarenhet av de olika delarna i kedjan är meriterande, inklusive den offentliga kontrollen.

För att lyckas med arbetet behöver du vara bra på att analysera stora mängder information, dra rätt slutsatser och lösa komplexa problem. Ett gott omdöme är en förutsättning eftersom arbetet innebära avvägningar mellan ibland motstående intressen. Vi vill att du tar stort eget ansvar, driver på processer samt att du själv och tillsammans med andra kan hitta rätt angreppssätt i arbetet. Du behöver ha ett strukturerat och enkelt arbetssätt och hålla god ordning. Detta är en förutsättning för att samarbete och dialog med andra ska fungera.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga förmågor.

Intervjuer kommer att genomföras 2 och 3 augusti.

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping med möjlighet att arbeta delar av arbetstiden på distans.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Handläggare till landsbygdsstödsenheten

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 17
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1700 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

På EU-stödsavdelningen handlägger vi ansökningar för EU-projekt vars mål är att utveckla Sverige. Avdelningen är indelad i tre sektioner utifrån vilken typ av stöd som handläggs, och nu söker vi två nya medarbetare till projekt- och företagsstödssektionen.

ARBETSUPPGIFTER
Hos oss på landsbygdsstödsenheten arbetar vi med att handlägga ansökningar om projektstöd och utbetalningar kopplat till projekten. Stöden syftar bland annat till att möjliggöra satsningar på landsbygden, ge stöd till innovationer som kan vara en ny produkt, en ny metod, ett nytt sätt att nå marknaden på eller en ny process som har betydelse för jordbruks-, trädgårds- eller rennäringen och erbjuda kompetenshöjande insatser för föreningar och företag.

Som handläggare hos oss är du med och bidrar till att projekten förverkligas. Du har kontakt med stödmottagare, föreningar och andra aktörer där du svarar på frågor, förklarar regelverk och dess tillämpning. Din vardag består av att granska ansökningar, göra bedömningar, svara i olika ärenden och förbereda beslut. Vi arbetar med två olika processer där den första innebär att fatta ett beslut om projektstöd. Det kan omfatta en handläggningstid på uppemot 100 timmar. Därefter ansöker kunden om utbetalning, vilket är en separat ansökan. En sådan hanteras på ungefär 20 timmar. I den här rekryteringen ser vi att du börjar arbeta med en utav dessa processer för att senare även läras upp inom den andra processen.

Vi hjälps åt på enheten och inom sektionen för att lösa uppgifter och bidra till samhällets utveckling, detta betyder att man ibland kan handlägga andra stöd än dem som är enhetens huvudsakliga ansvarsområde.


KVALIFIKATIONER
Du har tidigare arbetat med myndighetsutövning i form av ärendehandläggning och har vana av att tolka regelverk.

Nuvarande landsbygdsprogram håller på att avslutas vilket innebär att vi har begränsad tid att hantera kvarvarande ärenden. Vårt behov är att rekrytera medarbetare som lockas av att hantera och avsluta ärenden så effektivt som möjligt.

I denna roll lägger vi stor vikt vid dina personliga förmågor. Vi söker dig som är driven och handlingskraftig och har en förmåga att producera stora mängder beslut. Du planerar ditt arbete effektivt och ser till att du hela tiden kommer framåt. Du är en flexibel lagspelare som hjälper till där det behövs och har ett gott kundbemötande. Du kan tydligt och trevligt kommunicera besluten till berörda parter på ett professionellt sätt.

Vi kommer arbeta med löpande urval, varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt!


ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping med möjlighet att arbeta delar av arbetstiden på distans.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Erfaren kommunikationssamordnare, inriktning mot mat och landsbygdsfrågor

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Jun 17
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1700 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en kommunikationssamordnare till en tillsvidareanställning. Du arbetar tillsammans med flera andra kollegor, som alla har olika roller i projektet MATtanken. Projektet verkar för att genom erfarenhetsutbyte och inspiration främja hållbar konsumtion i offentliga kök och koordinerar bland annat för tredje året i rad Offentliga måltidens dag. Målgrupperna i projektet är bland annat kommunala och regionala måltidsorganisationer.

I arbetet ingår att
- tillsammans med projektledaren, övriga kommunikatörer och samordnare i projektet MATtanken samordna för att driva och utveckla kommunikationsarbetet med projektets olika kanaler, såsom via webben, nyhetsbrev och olika sociala nätverk
- omvärldsbevaka och samla relevant information för spridning och att ta fram och publicera nytt informationsmaterial
- vid behov medverka i koordinering av övriga aktiviteter som genomförs inom ramen för Landsbygdsnätverket.

KVALIFIKATIONER
Rollen ställer höga krav på både utbildning, erfarenhet och personliga förmågor. Du som söker har eftergymnasial utbildning inom såväl kommunikation/journalistik, projektledning samt gärna naturvetenskap på högskolenivå. Det är meriterande om du sedan tidigare har erfarenhet av de kommunikationskanaler och arbetssätt som tillämpas i projektet och har arbetat med webbverktyget Sitevision och Apsis. Erfarenhet av målgrupperna för MATtanken, landsbygdsfrågor och kommunikationsplanering är också meriterande.

Som person har du god initiativförmåga, är drivande och idérik i de frågor du ansvarar för. Du trivs med att arbeta under tidspress och är van vid att arbeta med flera olika frågor samtidigt. Din kommunikationsförmåga, i synnerhet i skrift, är god och du uppskattar att arbeta i grupp med flera andra medarbetare. För tjänsten krävs goda språkkunskaper i engelska.

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping alternativt Landskrona, med möjlighet att arbeta delar av arbetstiden på distans.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu