Jönköping: Ekonomichef/Controllerchef till interimstjänst i Jönköpings län

Hitta ansökningsinfo om jobbet Ekonomichef/Controllerchef till interimstjänst i Jönköpings län i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2022-06-23 // Varaktighet: Heltid

Vi söker dig som på kort varsel kan påbörja ett interimsuppdrag hos en av våra kunder.


I Jönköpings län har vi en kund som har behov av en senior interim ekonomichef, gärna med controller inriktning. Företaget har en relativt komplex egen tillverkning och säljer sina produkter i huvudsak inom landet. De omsätter ca 300 miljoner med ett positivt resultat. Bolaget har genomfört stora förändringar de senaste åren och kommer fortsätta detta arbete. Man har idag en godtagbar ordning på sina administrativa processer, fortfarande finns saker att göra, men det är i den övriga verksamheten man nu prioriterar fortsatt förbättringsarbete.  
Vi efter en dig som kan vara delaktig i utvecklingen av hela verksamheten, tillföra ekonomiskt perspektiv på bland annat strategiarbetet och i produktionen. Utveckla arbetet med nyckeltal, priskalkylering, distributionskostnader o.s.v. Du kommer bli en viktig resurs för VD och ledningsgrupp i detta arbete.


Som uthyrd av oss måste ha förmågan att snabbt sätta dig in i och lösa nya frågor och arbetsuppgifter. Gilla att snabbt skapa goda relationer och ett gott samarbetsklimat, vara flexibel och lyhörd inför uppdragsgivarens önskemål.

I detta uppdrag behöver du en gedigen utbildning inom ekonomi, dessutom ett antal års erfarenhet från en ledande befattning. Du kan ha ett eget företag och bli underkonsult till oss, alternativt får du anställning hos oss med placering hos vår uppdragsgivare.  Uppdraget kan delvis skötas på distans och vi bedömer att du kommer vara engagerad från 6 till 12 månader. Om båda parter tycker det är en bra idé finns också en möjlighet att uppdraget övergår till en permanent långsiktig lösning.  


Välkommen till oss!

Vi har funnits sedan 2002 och är idag  en ledande aktör  inom områdena executive search, rekrytering och interimslösningar.    

Du blir en av våra uthyrda konsulter, det innebär att vi försöker erbjuda nya uppdrag i takt med att du avslutar det pågående och att vi jobbar för att både du och våra kunder ska vara nöjda och utvecklas! Det innebär också att du ingår i vårt nätverk med kvalificerade personer i en rad olika branscher att utbyta erfarenheter med.
 
Läs mer på   www.asb-executive.se
 

Till dessa uppdrag vill ha din ansökan så snart som möjligt, du kan också ringa Mikael Jacobsson för mer information, 0725-13 06 90

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som Ekonomichef

Nedan visas andra jobb i Jönköping som Ekonomichef.

CFO

Läs mer Mar 28
Därför är du viktig
Med ytterligare ett förvärv blev vi dubbelt så stora över en natt - en spännande resa som vi ser fram emot! Som CFO kommer du att vara en viktig pusselbit för oss, där tar du ansvar för att skapa vår nya plattform för gemensamma analyser och uppföljningar. Dessa bidrar till att vi kan nå våra framtida mål och förverkliga ännu fler visioner. Vi hoppas att du vill vara med och forma den här resan med oss!
Det här är Prototypen
I vår industrikoncern, som idag går under namnet Prototypen, finns våra bolag Östrand & Hansen AB, Hjo Verktyg AB och Karlskoga Automation AB.
Vi är en partner som ger idéer och råd och fungerar som bollplank när det gäller att utveckla kundernas produktion. Vi har en stor spännvidd i våra tjänster - allt från mekanikkonstruktion, elkonstruktion, PLC- & robotprogrammering, elskåpsbyggnation, egen komponenttillverkning i våra avancerade maskinparker, till montering, leverans och driftsättning av kompletta lösningar och system. Vi utför även service och reparationer på verktyg och maskiner.
Totalt är vi ca 60 medarbetare och har en omsättning på drygt 120 miljoner.
Vår kultur
Vi har en öppen och välkomnande företagskultur. Här får du arbeta i en utvecklande och uppmuntrande miljö där du utvecklas tillsammans med kompetenta kollegor. Merparten av det vi levererar är specialanpassat utifrån kundens behov och önskemål. Varje projekt är således unikt.
I våra projekt arbetar vi kontinuerligt för att skapa en hållbar konsumtion och produktion, med bas i de globala miljömålen.
Läs mer om oss på www.ostrand-hansen.se, www.hjoverktyg.com och www.kauto.se.
Fokus i din roll
Som CFO hos oss kommer du att vara en viktig del i att utveckla både en effektiv ekonomifunktion och en affärsdriven organisation i stort. För oss är det viktigt att du vill arbeta verksamhetsnära och vara en aktiv del av verksamheten med ekonomistyrningen i fokus. En ekonom som gillar teknik helt enkelt.
Din roll innebär att skapa en plattform för våra produktionsbolag, där det finns en gemensam syn på analyser, kalkylmodeller och uppföljningar. Du arbetar både operativt och strategiskt. Du stöttar verksamheten och ledningen med dina kunskaper och fungerar som ett aktivt stöd ut i organisationen.
Rapportering av månads- och årsbokslut, prognoser och budget ingår i din roll. Ditt ansvarsområde innebär även att utveckla arbetssätt och processer, vilket du gör tillsammans med ditt team som idag består av två ekonomer. Du rapporterar till VD och ingår i ledningsgruppen.
Om vi får önska
Vi vet inte vem du är än, men vi har en god idé om vad du har med dig sedan tidigare:
Ekonomisk högskoleutbildning eller motsvarande genom arbetslivserfarenhet.
Erfarenhet från controllerrollen där du arbetat med ekonomiska analyser och uppföljning, med fördel från den tillverkande industrin.
Tekniskt intresse med förståelse för produktionsprocessen.
Vana vid att arbeta strategiskt och affärsnära.
Svenska och engelska i tal och skrift.

Är det rätt plats för dig?
Här gäller att vilja vara med på vår resa och genuint ha ett intresse för att skapa något nytt, som i sin tur innebär att vi kan utveckla vår affär framåt!
Att vara nära verksamheten där du bidrar med engagemang, nyfikenhet och kompetens är viktigt. Därför ser vi att du är relationsskapande, prestigelös och kommunikativ. Din kommunikativa förmåga gör att du skapar mervärde ut i organisationen med idéer, struktur och processtänk. Vill du också tillhöra en växande organisation med familjekänsla – då kan den här rollen vara något för dig!
Varmt välkommen med din ansökan!
Bra att veta
Placeringsort Bankeryd (alternativ Karlskoga om det passar bättre).
Du rapporterar till VD Mikael Ronder.
Tillsvidareanställning.
Visa ditt intresse snarast, urval sker löpande.
Vid frågor, kontakta Anette Beckman 072-500 30 23, eller Ida Jergell 073-706 80 80.

Ansök nu

Medborgarskolan Region Öst söker en driven Ekonomicontroller

Läs mer Mar 22
Vi letar efter en erfaren och analytisk ekonomicontroller för att leda och optimera vår ekonomifunktion. I rollen kommer du att vara nyckelpersonen för att säkerställa ekonomisk stabilitet och att arbetet bedrivs enligt våra ekonomiska riktlinjer.

Medborgarskolan finns över hela Sverige genom våra cirka 70 lokalkontor. Här erbjuder vi folkbildning både i egen regi och tillsammans med föreningar och andra samarbetspartners. På många orter erbjuder vi också uppdrag och skolverksamhet.
Medborgarskolan består sju ideella föreningar – en riksorganisation och sex regioner - som var för sig är självständiga juridiska personer med fullt ansvar för den egna verksamheten inom folkbildning, uppdrag och skolor.
Region Öst omfattar Blekinge, Jönköpings, Kalmar, Kronobergs och Östergötlands län.
Regionen har nio lokalkontor, ca 60 medarbetare samt cirka 400 kurs- och cirkelledare. Regionen driver också Dackebackens musikförskola och tre dagliga verksamheter för vuxna med funktionsnedsättning.

Gå gärna in och läs mer:
https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/var-organisation/

Arbetsuppgifter:
• Löpande ekonomisk analys

• Leder det regionala budgetarbetet
• Rapporterar till styrelse och budgetansvariga
• Likviditetsplanerar
• Ansvarar för det regionala bokslutsarbetet och deltar i det nationella bokslutsarbetet
• Deklarationer
• Projektledare för bidragen, ansökningar och processer
• Ekonomistyrning
• Avtal och kvalitetsansvarig
• Ingå i ledningsgruppen

Vem är du?
Vi söker dig som har en examen inom ekonomi från universitet eller högskola. Du har många års arbetslivserfarenhet av en likande roll och har dokumenterade kunskaper inom budgetarbete, bokföring, månads-, kvartals- och årsbokslut. Att ta fram pedagogiska ekonomiska rapporter ligger dig varmt om hjärtat och att driva vårt bidragsarbete och säkerställa genomförandet är ett genuint engagemang för dig. Du besitter mycket god vana av Excel eftersom det används dagligen i arbetet.
Du kan på ett enkelt sätt kan förklara ekonomi för människor på olika nivåer och du tycker om att skapa goda relationer med andra. Att hantera utmaningar och lösa problem som uppstår är något som engagerar dig. Du trivs i en roll där du med ansvarskänsla och noggrannhet driver ditt arbete framåt och medverkar till utveckling genom ett proaktivt och självständigt arbetssätt. Kvalitetsfrågor ligger dig varmt om hjärtat och du leder arbetet med kvalitets-kontroll av vår bildningsverksamhet.
I din roll som ekonomicontroller agerar du rådgivare och stöttar oss med din expertis inom ekonomi. Du värdesätter att Medborgarskolan som ideell förening återinvesterar överskott i verksamheten med tydliga värderingar som utgångspunkt.

Det är meriterande med goda kunskaper i Ppt, EOS och Visma och yrkeserfarenhet av ekonomiarbete i skolmiljö.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

I denna rekrytering har vi valt att samarbeta med Linda Josefsson, Adecco, vid frågor kontakta henne på 0736-847707

Ansökningsprocess
Låter detta som en spännande utmaning så klicka på länken längst ner och sök.
Vi undanber oss ansökningar via mail och din ansökan ska vara skriven på svenska.

Sista ansökningsdag 2024-03-21 vi kommer arbeta med löpande urval så vänta inte med din ansökan.

Om rekryteringsprocessen
Adecco använder sig av personlighetstester som skickas till dig via mail. Det är viktigt att genomföra dessa så snart som möjligt för att komma vidare i processen.

Varmt Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Seniora ekonomer: registrera CV / spontanansökan

Läs mer Feb 1
Vi söker dig som har en erfaren roll inom ekonomi och/eller löneadministration till olika kunder i Jönköping. Om detta stämmer in på dig, tveka inte att söka idag! Detta är ett bra första steg för dig som bedriver eget företag och vill testa på en interimslösning på ett uppdrag eller ta nästa steg i din karriär!
Vi söker följande roller:
- Redovisningsekonomer
- Lönespecialister
- Business Controller
- Financial Controller
- Redovisningsansvarig
- Redovisningschef
- Koncernredovisare
När får jag svar från Adecco?
Denna annons riktar sig inte mot ett förutbestämt uppdrag eller en specifik tjänst och finns med andra ord inget slutdatum för annonsen. Därav kan vi inte garantera en snabb återkoppling men återkopplar givetvis om din profil skulle passa till nästa inkommande uppdrag!
Om dig
Vi ser gärna att ni har eftergymnasial utbildning relevant inom ekonomi. Vi söker dig som har en gedigen erfarenhet inom något utav ovanstående områden. Vidare ser vi att du som person är driven, flexibel och social samt är flytande i svenska språket, såväl skriftligt som muntligt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
I denna process använder vi oss av arbetspsykologiska tester och du med fördel kan färdigställa dessa under din kandidatansökan.
Om Adecco
Som en av världens största HR-leverantörer har vi individens utveckling och kundens behov i fokus, för vi vet hur viktigt det är för ett företags konkurrenskraft att ha rätt person med rätt kompetens på rätt plats. I Sverige erbjuder Adecco skräddarsydda personallösningar, såväl bemannings- och rekryteringsslösningar som interimslösningar.

På Adecco försöker vi hitta rätt person, med rätt kompetens på rätt plats. Därav ser vi dig som en av våra grundpelare varpå vi erbjuder följande förmåner inom bolaget: kollektivavtal, friskvårdsbidrag, tjänstepension, försäkringar, terminalglasögon, kompetensutveckling och en marknadsmässig lön.
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare, William Maklin: william.maklin@adecco.se
Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Ekonomichef

Läs mer Feb 24
Ekonomichef till väletablerade Flintab i Jönköping
Flintab är ett av Sveriges ledande företag inom industriell vägning. Företaget utvecklar och marknadsför vågar och vägningssystem för industrin och har ett omfattande sortiment med allt från små paketvågar till stora fordonsvågar. Flintab bedriver sin verksamhet med kunden, kvalitet och lönsamhet i fokus. Företaget är finansiellt starkt och arbetar med långsiktiga affärsmål. Flintab har huvudkontor i Jönköping och verkar rikstäckande genom en väl utbyggd service- och eftermarknadsorganisation. På huvudkontoret arbetar drygt 45 av de totalt ca 80 anställda. Flintabs laboratorium är ackrediterat av SWEDAC och företaget är certifierat enligt ISO 9001, 14001, 27001 och 45001. Flintab ingår i Dacke Industri som i sin tur är ägt av Nordstjernan där man ställer tydliga krav på bidrag till helheten men samtidigt värnar om personalen och trivsel på arbetet. Läs gärna mer på www.flintab.se.
Inför kommande pensionsavgång och en fortsatt expansiv fas söker Flintab en engagerad Ekonomichef som vill vara med i vår spännande utvecklingsresa. Lockas du av en bred roll där du får möjlighet att bidra till hela företagets utveckling och framgång?
Din vardag
I rollen som Ekonomichef har du en nyckelposition med ett helhetsansvar för ekonomifunktionen där du arbetar nära vår VD. Rollen är bred med taktiska såväl som operativa inslag inom både ekonomi och administration. Du kommer ansvara för att utveckla analys och framtagning av prognoser och beslutsunderlag till olika utvecklings- och investeringsprojekt. I din roll kommer du även att arbeta nära våra operativa avdelningar och agera ett bollplank i en bredd av frågor kopplat till ekonomi.
En betydande del av rollen innefattar även redovisning, rapportering och budgetarbete med ansvar för att verksamheten har en redovisning och uppföljning som säkerställer såväl externa som interna krav.
I den administrativa funktionen som består av dig samt tre ekonomiassistenter, har ni även ansvarar för löneadministration samt annan administration kopplat till personalfrågor. Utöver det ligger ansvar för företagets interna IT, i detta område ingår personalansvar för en IT-ansvarig.
Du ingår i ledningsgruppen och förväntas bidra till hela bolagets framtida utveckling och framgång.
Din profil
Vi söker dig som har:
högskoleutbildning inom ekonomi
arbetslivserfarenhet inom ekonomistyrning med skatter, personaladministration och internt IT-stöd i en ledande funktion
erfarenhet inom koncernrapportering
goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
goda kunskaper i Office-paketets programvaror, främst Excel
goda kunskaper i affärs-/ekonomisystem, erfarenhet av Jeeves är meriterande

Du är inte rädd för att fatta beslut och är motiverad av att arbeta med att förbättra processer. Eftersom rollen innebär både operativt och strategiskt arbete är det viktigt att du är ödmjuk som person. Din analytiska förmåga gör att du kan förstå sambanden och effekterna mellan ekonomiska data och verksamheten. Dessutom är du skicklig på att kommunicera.
Som person är du noggrann, självgående, initiativrik och engagerad både inom ditt specialistområde och för företaget som helhet. Du är analytisk, genuint sifferintresserad och tycker om struktur, ordning och reda. Det är viktigt att du är lyhörd och har lätt för att skapa kontakter såväl internt som externt.
Vi är ett prestigelöst och flexibelt företag vilket gör att det blir självklart för oss att även du är det. Du arbetar självständigt i din roll men även tillsammans med andra.
Hos oss får du möjlighet att leda ett engagerat och trevligt team med god sammanhållning. Låter det intressant?
Ta en kontakt med Cecilia Björkegren, By Björk Consulting AB, 0707-79 90 72 alternativt via cecilia@bybjork.nu som vi samarbetar med i det här uppdraget. Vi ser fram emot att prata med dig! Sista dagen är den 15 mars.

Ansök nu

Interim Ekonomichef till producerande bolag i Småland

Läs mer Dec 28
Nu söker vi åt kunds räkning en Interim ekonomichef till ett känt bolag i Småland. Som ekonomichef ansvarar du för helheten vilket inkluderar allt löpande ekonomiarbete, månadsrapporter, resultat till ledningsgruppen, årsredovisning och analys.


Huvudsakliga arbetsuppgifter som interim Ekonomichef
• Löpande ekonomiarbete
• Månadsrapporter
• Resultat till ledningsgruppen
• Årsredovisning
• Analys


Kvalifikationer och erfarenhet:
Vi söker dig som har senior erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete med samtliga delar inkluderade. Vi ser det som en fördel om du har en högskoleexamen inom ekonomi och tidigare erfarenheter från produktionsbolag. Du har goda kunskaper i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift och är även van att arbeta i Excel samt i större affärs- och ekonomisystem. (Med fördel Monitor)


Personliga egenskaper:
Rollen som ekonomichef präglas mycket av att vara trygg i sina ekonomikunskaper och äga sina processer. För att trivas behöver du ha både driv och vara en självgående person med erfarenhet.


Om företaget: Stort produktionsbolag


I detta konsultuppdrag samarbetar kunden med Meritmind.
Meritmind är specialister på kvalificerade ekonomitjänster och datadriven styrning. Vi erbjuder tjänster inom förändringsledning, rekrytering, konsultlösningar och kompetensutveckling. Vi är ledande inom vår nisch och har förmodligen branschens största nätverk inom ekonomi. Varje år söker ca 18?000 kandidater jobb via oss. Vi är i dagsläget ca 370 anställda och omsätter ca en halv miljard. Vår värderingsstyrda organisation kombinerar det kommersiella med omtanke. Läs mer på meritmind.se


Ansökan:
För mer information om konsultuppdraget är du välkommen att kontakta ansvarig konsultchef:
Louice Silvärn på 070–1660859 eller mail louice.silvarn@meritmind.se
Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV och det är endast möjligt att bifoga ett dokument.
Meritmind arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande konsultprocess.
Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen)
Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning.
Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Arenius Schröder & Besterman Rekrytering och Led

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Arenius Schröder & Besterman Rekrytering och Led .

Biträdande utbildningschef grundskola till Jönköpings kommun

Skolchef/Skoldirektör/Skolledare
Läs mer Feb 13
Är du redo för en karriär där du inte bara påverkar, utan verkligen förändrar? Vi letar efter en engagerad biträdande utbildningschef som vill vara med och forma framtidens lärande.

Här får du inte bara en position – du får en nyckelroll där du kan inspirera till lärglädje!

Ditt nya jobb

Uppdraget som biträdande utbildningschef grundskola innebär att styra, leda och utveckla verksamheten med tydligt fokus på att ge våra elever de bästa förutsättningarna i sitt lärande. I uppdraget kommer du i ett nära samarbete med ledningsgrupp, rektorer och biträdande rektorer arbeta för en likvärdig skola för alla elever i Jönköpings kommun. Ett särskilt fokus ligger på hållbart ledarskap, hållbart lärande, fysiska lärmiljöer och att utveckla anpassad grundskola.

Som biträdande utbildningschef grundskola är du direkt underställd utbildningschef grundskola och du är en viktig del i grundskolans ledningsgrupp där du tydligt driver utveckling av våra grundskolor. Du har ett nära ledarskap för rektorer. Dina närmaste kollegor är utbildningschef och biträdande utbildningschef. Du har arbetsgivaransvar inom verksamhet, personal och ekonomi. I uppdraget ingår att du samverkar och har ett ambassadörskap för både utbildningsförvaltningen och Jönköpings kommun i sin helhet.

Välkommen till oss

Vi erbjuder ett spännande och utvecklande uppdrag där du tillsammans med vår utbildningschef grundskola förväntas leda grundskolan i Jönköpings kommun utifrån ett holistiskt perspektiv med sikte på framtiden. Vi har höga målsättningar för framtiden - inspirera till lustfyllt lärande hela vägen, lärglädje. För vår fortsatta utveckling har vi en ekonomi i balans, hög måluppfyllelse och hög kompetens bland våra medarbetare

På vår hemsida kan du läsa mer om grundskolan inom utbildningsförvaltningen.

Här får du en arbetsplats med engagerade och kompetenta medarbetare, där vi arbetar efter våra kärnvärden gemenskap, engagemang och nytänkande. Vi är måna om varandra och arbetar för att skapa en arbetsplats där vi alla trivs och utvecklas.

Läs mer om hur det är att jobba i Jönköpings kommun på jonkoping.se

Din kompetens

Vi söker dig som är en engagerad, närvarande och modig ledare med god förmåga att skapa delaktighet hos alla våra medarbetare inom grundskolan. Elevens rättssäkerhet är en kompass i din värdegrund. Som ledare har du ett starkt pedagogiskt fokus, brinner för att utveckla och förbättra våra elevers lärande samt utmanar och har höga förväntningar på verksamhetens kvalité. Du har en positiv och lösningsorienterad inställning till ditt uppdrag, uppmuntrar och stärker kontinuerligt dina medarbetare. I din kommunikation är du tydlig med en stark förankring i skolans värdegrund. Du styr och leder verksamheten utifrån ett övergripande perspektiv med en tydlig inriktning för en enhetlig och attraktiv arbetsgivare samt en likvärdig skola.

Du som söker har en pedagogisk högskoleutbildning och är väl insatt i skolväsendets styrsystem och aktuell lagstiftning samt regelverk. Du har erfarenhet av att arbeta som chef för rektorer, har genomgått rektorsprogrammet och har vana av att leda genom andra. Du ska ha erfarenhet av arbete med budget, arbetsmiljö och att leda i förändringsarbete.

Mer information

För mer information kontakta Veronika Otterborg (veronika.otterborg@asb-executive.se) 070-568 82 66 .

Välkommen med din ansökan senast 29 februari.

Här hittar du kontaktuppgifter till fackliga företrädare på utbildningsförvaltningen.

Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb. Välkommen att söka tjänsten som biträdande utbildningschef grundskola.

Om oss
Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att staden utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens -medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre stad att besöka, leva, verka och bo i.

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning tillrekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Avdelningschef för kultur- och bibliotek

Kulturchef
Läs mer Okt 16
Din roll

Vi söker nu dig som med stort engagemang lockas av att leda och vidareutveckla kultur- och biblioteksavdelning som ingår i Jönköpings kommuns Kultur- och fritidsförvaltning. Du har fullt budget och personalansvar och leder avdelningen, som består av ca 60 medarbetare med stöd av fyra enhetschefer. Du är direkt underställd kultur- och fritidsdirektören och ingår även i förvaltningens ledningsgrupp där du förväntas bidra med god helhetssyn inom hela förvaltningens ansvarsområde.

Uppdraget som har ett tydligt utvecklingsfokus, innebär omfattande kontakter såväl inom kommunens organisation som med externa samarbetsparter. Även omvärldsbevakning är en viktig del av uppdraget.

Jönköpings folkbibliotek består av 14 bibliotek varav två är mobila. Vårt syfte är att vara en kraftfull aktör för läsande, lärande, integration, bildning och kultur. Folkbibliotek ska vara trygga mötesplatser som är tillgängliga för alla och anpassade till användarnas behov. Det kräver beredskap, handlingsutrymme samt förmåga att ställa om utifrån ständigt pågående samhällsförändringar och ändrade behov hos användarna. Särskilt viktigt är arbetet att utveckla bibliotekens attraktionskraft gentemot våra ungdomar.

Ett levande kulturliv förutsätter en god kulturell infrastruktur som består av flera sammanhängande delar såsom ändamålsenliga lokaler, fort- och utbildningsmöjligheter, mötesplatser, kontakter med omvärlden och ekonomiska resurser. Vårt uppdrag är att med ett tydligt invånarfokus, stödja våra kulturskapare genom att utveckla den kulturella infrastrukturen. Samverkan mellan kulturliv och andra aktörer såsom skola, övriga delar av kommunens organisation, näringslivet och civilsamhället är också en viktig förutsättning för att kunna erbjuda medborgarna möjligheten att ta del av och växa med den livskraft som ett rikt kulturliv erbjuder.  

Avdelningen står inför utmaningar där det är viktigt att ha starkt fokus på de ständigt förändrade krav som framtiden ställer på vår verksamhet. Både bibliotekens och kulturens verksamhet måste kontinuerligt utvecklas för att attrahera medborgarna och fungera som en sammanhållande kraft i samhället.  

 

Vi söker

Kärnan i ditt uppdrag kommer att vara ditt ledarskap där du har förmågan att skapa de bästa förutsättningarna för dina medarbetare att genomföra och utveckla en väl fungerande verksamhet. Ledarskapet måste vara entusiasmerande, tydligt och modigt samtidigt som du har hög förmåga att samordna din verksamhet utifrån gemensamma mål.

Du har erfarenhet av att leda och att coacha chefer i en politiskt styrd organisation och god kunskap och förståelse för avdelnings uppdrag. Vi värdesätter starkt att du har erfarenhet av och förmågan att aktivt driva ett framgångsrikt förändrings- och utvecklingsarbete. 

Förutom ledarskapet är det viktigt att du har god förmåga att samarbeta, samt att skapa och utveckla goda relationer. Du måste vara trygg i dig själv och visa hög grad av stabilitet i din ledarroll. Du måste också ha god förmåga att formulera dig väl i tal och skrift i svenska språket.

Du har för uppdraget en relevant akademisk utbildning.

 

Om oss

Vi som är verksamma inom Jönköpings kommun, förtroendevalda och medarbetare, har ett gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Tillsammans berikar vi kommuninnevånarnas vardag. Det gör vi genom att medverka till att kommuninnevånarna får sina rättigheter tillgodosedda, får en bra service och ett likvärdigt bemötande.

Här kan du läsa mer om Jönköpings kommun

 

Beskrivning om kultur och fritidsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen driver, stödjer och främjar verksamheter som bidrar till goda uppväxtvillkor för barn och unga i kommunen, verkar för att erbjuda alla kommuninvånare möjligheter till en rik och aktiv fritid, en god allmänkulturell verksamhet, bibliotek och stöd till kulturföreningar.

Kommunala fritids-, bad- och idrottsanläggningar ryms inom ansvarsområdet liksom föreningsstöd, vissa ungdomspolitiska frågor, samordning av insatser för friluftsliv, vissa folkhälsofrågor, frivilligcentralen, folkbiblioteksverksamhet och allmänkulturell verksamhet som bland annat omfattar verksamhet inom dans, film, kulturarv, konstnärlig gestaltning och kultur för barn och ungdom.

Sista ansökningsdag är den 5 november, Välkommen!

Ansök nu

Avdelningschef för kultur- och bibliotek

Kulturchef
Läs mer Okt 17
Din roll

Vi söker nu dig som med stort engagemang lockas av att leda och vidareutveckla kultur- och biblioteksavdelning som ingår i Jönköpings kommuns Kultur- och fritidsförvaltning. Du har fullt budget och personalansvar och leder avdelningen, som består av ca 60 medarbetare med stöd av fyra enhetschefer. Du är direkt underställd kultur- och fritidsdirektören och ingår även i förvaltningens ledningsgrupp där du förväntas bidra med god helhetssyn inom hela förvaltningens ansvarsområde.

Uppdraget som har ett tydligt utvecklingsfokus, innebär omfattande kontakter såväl inom kommunens organisation som med externa samarbetsparter. Även omvärldsbevakning är en viktig del av uppdraget.

Jönköpings folkbibliotek består av 14 bibliotek varav två är mobila. Vårt syfte är att vara en kraftfull aktör för läsande, lärande, integration, bildning och kultur. Folkbibliotek ska vara trygga mötesplatser som är tillgängliga för alla och anpassade till användarnas behov. Det kräver beredskap, handlingsutrymme samt förmåga att ställa om utifrån ständigt pågående samhällsförändringar och ändrade behov hos användarna. Särskilt viktigt är arbetet att utveckla bibliotekens attraktionskraft gentemot våra ungdomar.

Ett levande kulturliv förutsätter en god kulturell infrastruktur som består av flera sammanhängande delar såsom ändamålsenliga lokaler, fort- och utbildningsmöjligheter, mötesplatser, kontakter med omvärlden och ekonomiska resurser. Vårt uppdrag är att med ett tydligt invånarfokus, stödja våra kulturskapare genom att utveckla den kulturella infrastrukturen. Samverkan mellan kulturliv och andra aktörer såsom skola, övriga delar av kommunens organisation, näringslivet och civilsamhället är en viktig förutsättning för att kunna erbjuda medborgarna möjligheten att ta del av och växa med den livskraft som ett rikt kulturliv erbjuder.  

Avdelningen står inför utmaningar där det är viktigt att ha starkt fokus på de ständigt förändrade krav som framtiden ställer på vår verksamhet. Både bibliotekens och kulturens verksamhet måste kontinuerligt utvecklas för att attrahera medborgarna och fungera som en sammanhållande kraft i samhället.  

 

Vi söker

Kärnan i ditt uppdrag kommer att vara ditt ledarskap där du har förmågan att skapa de bästa förutsättningarna för dina medarbetare att genomföra och utveckla en väl fungerande verksamhet. Ledarskapet måste vara entusiasmerande, tydligt och modigt samtidigt som du har hög förmåga att samordna din verksamhet utifrån gemensamma mål.

Du har erfarenhet av att leda och att coacha chefer i en politiskt styrd organisation och god kunskap och förståelse för avdelnings uppdrag. Vi värdesätter starkt att du har erfarenhet av och förmågan att aktivt driva ett framgångsrikt förändrings- och utvecklingsarbete. 

Förutom ledarskapet är det viktigt att du har god förmåga att samarbeta, samt att skapa och utveckla goda relationer. Du måste vara trygg i dig själv och visa hög grad av stabilitet i din ledarroll. Du måste också ha god förmåga att formulera dig väl i tal och skrift i svenska språket.

Du har för uppdraget en relevant akademisk utbildning.

 

Om oss

Vi som är verksamma inom Jönköpings kommun, förtroendevalda och medarbetare, har ett gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Tillsammans berikar vi kommuninnevånarnas vardag. Det gör vi genom att medverka till att kommuninnevånarna får sina rättigheter tillgodosedda, får en bra service och ett likvärdigt bemötande.

Här kan du läsa mer om Jönköpings kommun

 

Beskrivning om kultur och fritidsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen driver, stödjer och främjar verksamheter som bidrar till goda uppväxtvillkor för barn och unga i kommunen, verkar för att erbjuda alla kommuninvånare möjligheter till en rik och aktiv fritid, en god allmänkulturell verksamhet, bibliotek och stöd till kulturföreningar.

Kommunala fritids-, bad- och idrottsanläggningar ryms inom ansvarsområdet liksom föreningsstöd, vissa ungdomspolitiska frågor, samordning av insatser för friluftsliv, vissa folkhälsofrågor, frivilligcentralen, folkbiblioteksverksamhet och allmänkulturell verksamhet som bland annat omfattar verksamhet inom dans, film, kulturarv, konstnärlig gestaltning och kultur för barn och ungdom.

Sista ansökningsdag är den 5 november, Välkommen!

Ansök nu

Utvecklings- och trafikchef till Jönköpings kommun

Teknisk chef, kommun
Läs mer Sep 25
Vill du vara en nyckelperson när vi fortsätter att utveckla vår superkommun Jönköping?
Jönköpings kommun är en kommun i stark tillväxt. Ambitionen är att vår stadskärna ska bli den mest attraktiva i sin storlek - samtidigt som alla kommundelar ska leva och hela kommunen utvecklas hållbart. 
Vår arbetsplats

Här leder du en avdelning med drygt 20 medarbetare och ansvarar för de tre områdena; investering, trafik och stadsutveckling. Utvecklings- och trafikavdelningen ansvarar för flera kompetensområden som stadsutveckling, kommundelsutveckling, hållbart resande, myndighetsfrågor, trafiksäkerhet och olika investeringsprojekt. Avdelningens medarbetare har en stor bredd av kompetenser, en jämn fördelning mellan könen och en spridning i ålder. Till din hjälp har du två erfarna verksamhetschefer som leder det dagliga arbetet och utvecklar sina respektive områden. Du är en av sex avdelningschefer i stadsbyggnadskontorets ledningsgrupp, en grupp som gemensamt ansvarar för den strategiska utvecklingen av kommunens samhällsbyggnad. 



Kontoret är centralt placerat, med goda buss- och tågförbindelser



Ditt nya arbete

Som chef för Utvecklings- och trafikavdelningen är du kommunens ansikte utåt för trafik- och stadsutvecklingsfrågor. Du har övergripande budget-, verksamhets- och personalansvar och leder avdelningen med ett tillitsbaserat men tydligt ledarskap. Tillsammans skapar du och verksamhetscheferna goda förutsättningar för medarbetarna och ni arbetar mot avdelningens och förvaltningens mål.



I din roll förväntas du skapa kontaktnät och bygga relationer med politik, övriga förvaltningar i vår kommun och externa parter inom näringsliv och offentlig sektor. Med intresse och engagemang driver du och deltar i förändringsarbete på kort och lång sikt. Du arbetar strategiskt för att nå uppsatta mål men stöttar även i operativa beslut.



Din kompetens

Vi vill att du som söker har högskoleexamen inom relevant område, gärna med inriktning mot trafik. Du har kunskap inom trafikområdet och har tidigare erfarenhet av arbete på strategisk nivå där du samordnat och lett komplexa projekt och strategiska processer inom trafik- och/eller stadsbyggnad. Har du dessutom erfarenhet av planeringsarbete på kommunal, regional och/eller statlig nivå så är det meriterande. Du har dokumenterat goda ledaregenskaper. 



Som person är du strategisk och lösningsorienterad. Eftersom arbetet innebär mycket samverkan och kontakt med såväl interna som externa parter behöver du ha en god samarbetsförmåga. Lyhördhet och en god kommunikativ förmåga är andra viktiga egenskaper, precis som förmåga att förändra inriktning när målen ändrar sig. Du är tydlig i din kommunikation och har en god analytisk förmåga.  



Vi erbjuder dig

Du erbjuds ett varierande, omväxlande och spännande arbete där du tillsammans med engagerade medarbetare har möjlighet att göra skillnad. 



Som anställd i Jönköpings kommun får du del av förmåner så som förkortad arbetstid under juni, juli och augusti, möjlighet att byta semesterdagstillägg mot extra semesterdagar, löneväxling till pension samt rabatt inom friskvård och träning. 



Bra att veta

Rekryteringen avser en tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. En första intervju planeras att genomföras under vecka 40 och 41. I rekryteringen kommer vi även att tillämpa testverktyg.  



I din ansökan vill vi att det finns personligt brev, ett CV samt att du bifogar annat relevant underlag för tjänsten såsom betyg/intyg som styrker din ansökan.

Vi önskar ha din ansökan senast den 1 oktober.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:

Christina Stenberg, Stadsbyggnadsdirektör via e-post, christina.stenberg@jonkoping.se 



Fackliga representanter är:

Carlos Trischler, Sveriges ingenjörer, 036-10 51 77

Cecilia Jämsén Hultberg, Akavia, 036-10 37 37



Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb. Välkommen att söka tjänsten som Utvecklings- och trafikchef på stadsbyggnadskontoret!

Ansök nu

Upphandlingschef till Jönköpings kommun

Avdelningschef, kommun
Läs mer Sep 5
Vill du vara med och utveckla Jönköping? Brinner du för upphandlingsarbetet och ledarskap, har siktet inställt på framtid och ser möjligheter inte hinder? Tillsammans utvecklar vi Jönköpings kommun till en av de bästa arbetsgivarna. Vill du bli en av oss?

Med engagemang, tillit och mod leder du avdelningens arbete på alla nivåer från avdelning till kommunledning. Du är en utvecklingsinriktad, kommunikativ och prestigelös ledare med gedigen kunskap och erfarenhet inom upphandlingsområdet. Du ser både helheten och delarna och förstår vikten av kommunikation, samarbete och samverkan. Som ledare är du trygg och stabil, skapar förtroende, är uthållig och har förmåga att sätta upp tydliga mål som leder till resultat.

Din roll

Du kommer att ha helhetsansvar för att driva och utveckla upphandlingsverksamheten i hela Jönköpings kommun, exkluderat bygg- och markentreprenader. Upphandlingsavdelningen ansvarar för att ta fram ramar och styrdokument och fungerar därmed både som utvecklings- och serviceorgan för kommunkoncernen.

Andra viktiga ansvarsområden är att leda och vidareutveckla kommunens e-handel och vår samordnade varudistribution samt att säkerställa att vi har en god helhet i försörjningskedjan. Att lösa uppkomna behov, göra träffsäkra upphandlingar och säkerställa en effektiv inköpsstyrning med avtalsförvaltning och uppföljning.

Du leder en avdelning med ca 20 direkt underställda medarbetare och kommer att få stor möjlighet att själv forma och vidareutveckla din organisation. En viktig del av ditt uppdrag kommer att vara det utåtriktade arbetet att utveckla förtroendefulla relationer och samverka med förtroendevalda, kommunens bolag, förvaltningar, anbudsgivare och leverantörer. Du ingår också i olika nätverk på regional och nationell nivå.  

Du är direkt underställd stadsdirektören och ingår i stadskontorets ledningsgrupp. Som medlem i ledningsgruppen arbetar du tillsammans med övriga medlemmar för att driva och utveckla kommunen i sin helhet mot en hållbar utveckling – ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Du är också ansvarig inför kommunens upphandlingsutskott.

Vi söker dig som har

Relevant akademisk utbildning företrädesvis med inriktning mot ekonomi, logistik eller liknande.
Flera års erfarenhet av arbete med övergripande upphandlingsfrågor. 
Erfarenhet av chefskap, att verka i ledningsgrupp samt att leda i politiskt styrd organisation
Förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift.


Om oss

Vi som är verksamma inom Jönköpings kommun, förtroendevalda och medarbetare, har ett gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Tillsammans berikar vi kommuninnevånarnas vardag. Det gör vi genom att medverka till att kommuninnevånarna får sina rättigheter tillgodosedda, får en bra service och ett likvärdigt bemötande.

Här kan du läsa mer om Jönköpings kommun

Kontakt och ansökan

Du är välkommen att kontakta vår konsult, Conny Besterman, tfn 0706 - 18 11 62, conny.besterman@asb-executive.se och du är även välkommen att kontakta stadsdirektör Johan Fritz, tfn 036-10 80 90, johan.fritz@jonkoping.se 



Fackliga företrädare är:

Jan Samuelsson SACO, tfn 036-10 54 28 och Rebecca Färgh Vision, tfn 036-10 29 25.



Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb. Välkommen att söka tjänsten hos oss

Välkommen med din ansökan senast den 24 september

Ansök nu

Utbildningsdirektör till Jönköpings kommun

Utbildningschef
Läs mer Aug 15
Vill du vara med och utveckla Jönköping? Vill du med engagemang, kunskap och erfarenhet bidra till att framtidens världsmedborgare når sina mål? Då har vi ett jobb för dig. 


Vi söker dig som tillsammans med förvaltningens medarbetare vill arbeta för att ge framtidens världsmedborgare förutsättningar att nå sina mål och drömmar. Det görs gemensamt genom att utveckla individens förmågor, kunskaper och tilltro till sig själv – varje dag – hela vägen. Lärglädje hela vägen!



Utbildningsförvaltningens värdegrund fungerar som en gemensam ledstjärna i vardagen och beskriver hur förvaltningen ska nå sin vision samt arbeta och vara, såväl internt som externt. Värdegrunden sammanfattas i tre ord:

Gemenskap

Genom en varm och välkomnande miljö främjas delaktighet, tillit och empati. Förvaltningen ser sig som en viktig helhet, där alla arbetar tillsammans.

Engagemang

Genom kunskap och kreativitet tas det vara på varje individs förmågor och styrkor. Alla i förvaltningen inspirerar till att lära, ta ansvar och utvecklas - varje dag, hela vägen.

Nytänkande

Genom att vara modiga, framåt och medvetna skapas samhällssmarta individer. Det ges insikter, tankesätt och verktyg för att förstå och hantera vardagen och framtiden

Din roll

Som förvaltningsdirektör leder du utvecklingen av framtidens verksamhet i förvaltningen, från förskola till vuxenutbildning inklusive kulturskolan och arbetsmarknadsavdelningen. Det innebär bland annat ansvar för att utveckla samverkan, hitta nya arbetssätt och att arbeta med ständiga förbättringar. Att omvärldsbevaka och driva utvecklingen framåt i syfte att effektivisera och kvalitetssäkra verksamheten ingår i uppdraget.

Som ledare har du en tillitsfull grundinställning med förmåga att skapa tydlighet och trygghet. Du medverkar till utveckling av medarbetarskapet genom att främja tillit och att uppmuntra initiativförmåga där medarbetares kompetens, kreativitet och erfarenheter kan tas tillvara. Du har hög integritet och ett föredömligt agerande. Du har mod att leda och att styra.

Uppdragets ansvar

Övergripande ansvar för att ta fram underlag till och verkställa beslut tagna av de olika politiska organen.
Leda och utveckla utbildningsförvaltningen mot verksamhetens och de förtroendevaldas mål.
Som chef över förvaltningen ha det övergripande ansvaret för budget-, personal-, verksamhet- samt arbetsmiljö.
Ingå i kommunens ledningsgrupp med uppdrag att utveckla hela kommunens verksamhet.
Leda, samordna och delta i vissa kommunövergripande processer. Exempelvis i det samverkansarbete som utgår från en organisationsstruktur där framför allt kultur- och fritidsförvaltningen, socialförvaltningen, utbildningsförvaltningen och Räddningstjänsten arbetar tillsammans.
Rapportera till Utbildningsnämnden samt Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden och i förekommande fall Kommunstyrelsen.


Som förvaltningschef i Jönköpings kommun är ditt uppdrag att skapa goda förutsättningar för verksamheterna inom förvaltningen och därigenom skapa mervärde både för medborgare och medarbetare. En annan viktig del av uppdraget är att bygga goda relationer internt i förvaltningen men också med övriga förvaltningsdirektörer och bolagsledningar i koncernen samt externt med bland annat universitet, högskola och andra regionala aktörer. I rollen ingår även att aktivt delta och bidra i det regionala nätverket med länets utbildningschefer. Även deltagande i nationella nätverk är en viktig dela av uppdraget.





Din kompetens

Du har akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig samt flera års erfarenhet av verksamhetsområdet på en strategisk nivå i en politiskt styrd organisation.
Du har erfarenhet av kvalificerat chefs- och ledningsarbete i komplexa organisationer. 


Som person

Gillar du utmaningar och har erfarenhet av förändringsledning med goda resultat.
Du har samhällsengagemang och har förmåga att se helheten i den kommunala organisationen. Du har därmed förståelse och intresse för den bredd av verksamheter som finns inom en kommun.
Ditt ledarskap är lyhört och förtroendeskapande. Du leder med tillit och är öppen och transparent.
Du har en god pedagogisk förmåga och kan förenkla och förklara komplexa frågor på ett tydligt sätt.
Tjänsten ställer också krav på god förmåga, att i tal och skrift, uttrycka sig mycket väl i svenska språket.


Jönköpings kommun

Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att staden utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre stad att besöka, leva, verka och bo i.

Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb.

Välkommen med din intresseanmälan.



För mer information ring Conny Besterman (conny.besterman@asb-executive.se), 0706-181162.

Ansök senast den 2023-09-05

Ansök nu