Jönköping: Enhetschef till IT-avdelningen på Domstolsverket

Hitta ansökningsinfo om jobbet Enhetschef till IT-avdelningen på Domstolsverket i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2023-09-18 // Varaktighet: Heltid

Vi söker en engagerad och erfaren chef till Enheten för datacenter.

Som driftschef kommer du att ha en avgörande roll i att förvalta och utveckla IT-miljön inom Sveriges Domstolar, ca 7500 anställda, fördelade över 80 olika domstolar runt om i landet.

Genom att arbeta på Domstolsverkets IT-avdelning bidrar du till att säkra och stötta Sveriges Domstolar och svenskt rättsväsende. Ett självständigt och fungerande rättsväsende är en viktig grundpelare i ett stabilt och välfungerande samhälle.

IT i rättvisans tjänst helt enkelt!

Vad innebär arbetet?
Din roll som enhetschef för Datacenter innebär att du leder och ansvarar övergripande för enhetens arbete och utvecklar verksamheten tillsammans med cirka 15 medarbetare. Du har personal- och budgetansvar och deltar aktivt i hela IT-avdelningens arbete bland annat genom ditt engagemang i avdelningens ledningsgrupp. Ledningsgruppen består av avdelningschef och enhetschefer för avdelningens sex enheter. 

Enheten för datacenter har ett brett ansvarsområde för drift, utveckling och förvaltning av hela Sveriges Domstolars centrala IT-infrastruktur. I ansvaret ligger även övergripande förvaltning av nätinfrastrukturen. Systemlösningarna byggs på Windows- och Linuxplattform med databaser såsom Windows/server, Oracle och Postgres. Systemen som driftas är både egenutvecklade system och standardsystem och all drift sker i eget datacenter. Våra produkter och tekniker bygger till stor del på OpenSource med en hög grad av automatisering. Självfallet ingår även ansvaret för det taktiska och operativa IT-säkerhetsarbetet inom enhetens verksamhetsområde.

Enheten arbetar teambaserat i tre leveransteam. Det teambaserade arbetssättet är en framgångsfaktor för oss och vi ser att detta hela tiden behöver utvecklas och vi tror att du har med dig kunskaper om teamarbete och utvecklingsfrågor som gynnar arbetet på enheten. I utvecklingsarbetet ligger även att förbättra driftprocesserna och arbeta med kontinuerliga driftsättningar. Vi är i början av en övergång till att arbeta mer enligt DevOps, här kommer du att bli en viktig kugge för att arbeta med strukturer och arbetssätt på hela avdelningen.

Du förväntas arbeta aktivt i relationen med både interna och externa kunder likväl som våra leverantörer.

Varför ska du söka?
Visste du att Domstolsverkets IT-avdelning är hjärtat i 80 domstolars digitalisering? Tillsammans underlättar vi vardagen för närmare 7 500 användare på Sveriges domstolar och bidrar således till rättstrygghet och demokrati för landets invånare varje dag.

IT-avdelningen, tillsammans med hela Domstolsverket, är i en utvecklingsfas med fokus på digitalisering, interna arbetsprocesser och fortsatt utveckling av moderna arbetssätt.

I avdelningens ledningsgrupp fokuserar vi mycket på utvecklings- och förändringsfrågor och vi har ett tätt samarbete som gör jobbet roligt.

Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap. Som chef hos oss blir du en nyckelperson i den fortsatta utvecklingen av verksamheten.

Vem är du?
För att vara en aktuell kandidat behöver du en dokumenterad erfarenhet av att leda personal inom IT. Du har relevanta kunskaper inom drift och IT-säkerhet inom enhetens ansvarsområden. Genom din erfarenhet har du arbetat i organisationer som går från det mindre uppdraget till det större och mer komplexa och du kan hantera övergången med bibehållen kvalitet och effektivitet. Du är van att leda förändring och utveckla arbetssätt.

För att lyckas som ledare ser du till att motivera, involvera och utveckla dina medarbetare. Du vet att för att du ska bli bra, måste du ha ett bra team omkring dig, tillsammans når ni verksamhetsmålen.  

För dig är det självklart att leda genom en tydlig kommunikation, där du följer upp och säkerställer leveranser. Du har fokus på såväl mål som resultat, gör avvägningar, prioriteringar och fattar beslut utifrån helhetens bästa.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vilka är vi?
Domstolsverkets huvudkontor finns mitt i expansiva Jönköping och har lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Umeå och Malmö. På myndigheten arbetar cirka 400 personer med att utveckla, administrera och stödja de ca 80 självständiga myndigheterna i Sveriges Domstolar, inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor. Domstolsverket har ingen bestämmanderätt över domstolarnas dömande verksamhet eller deras domslut. 

Läs mer om Sveriges Domstolar, Domstolsverket och IT-avdelningen på www.domstol.se.

Övrigt
Placeringsort är Jönköping.

Urval sker löpande så skicka in din ansökan redan idag!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som Driftchef, data

Nedan visas andra jobb i Jönköping som Driftchef, data.

Enhetschef för Jönköpings stadsnät

Läs mer Sep 13
Jönköping Energi är inne i ett spännande utvecklingsskede för att möta omvärldens krav. Vi söker dig som vill leda enheten Aktivt nät inom stadsnätsverksamheten in i framtiden. 

Du får fyra otroligt kunniga enhetschefer som kollegor i samma ledningsgrupp som du själv. Du leder ditt team med sju skickliga experter och tekniker. Tillsammans ansvarar din enhet för nybyggnation av aktivt nät vilket innebär lång- och kortsiktig planering av investeringar, beställning samt byggnation av aktiv utrustning. Övervakning, drift, förebyggande underhåll och dokumentation av aktivt nät ingår också i ansvaret. Enheten har många kontakter med operatörer och tjänsteleverantörer.

Dina arbetsuppgifter

• Som chef för enheten Aktivt nät har du personalsvar för medarbetarna samt budget- och resultatansvar för verksamheten. Du leder och coachar dina medarbetare.
• Du ansvarar för att skapa förutsättningar för att utveckla, bygga, drifta och förvalta det aktiva nätet i rollen som stadsnätsoperatör.
• Du omvärldsbevakar vad som händer i branschen, bidrar med din expertis och stöttar med kompetens för att få till nya efterfrågade tjänster.

Din profil

• Du är självklart teknikintresserad. Vi söker dig som troligtvis har tidigare erfarenhet inom stadsnät. Kanske har du en bakgrund från liknande tjänst eller erfarenheter från telekom- eller liknande bransch.
• Vi ser helst att du i grunden har en högskoleutbildning med inriktning mot industriell ekonomi eller infrastruktur, alternativt annan likvärdig utbildning. Har du annan relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet som du tror passar för det här jobbet, får du gärna övertyga oss ????
• MEN det absolut viktigaste är att du är en tydlig och coachande ledare. Du är en god förebild, lojal med företagets förhållningsätt och är intresserad av din egen personliga utveckling i ledarrollen. Du är motiverad att driva förändring och att leda människor i ständigt lärande och utveckling mot våra barriärbrytande mål.

Detta erbjuder vi dig
Du kommer till en arbetsplats med en gemenskap som bara kan upplevas. Hos oss får du goda anställningsvillkor, personalförmåner och möjligheter att utvecklas i en trygg men innovativ bransch. Du kommer märka att vi prioriterar säkerhet högt i allt vi gör och för oss är det viktigt att du får en bra introduktion.

Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss och möt våra medarbetare på vår hemsida. 

Om Jönköping Energi
Nu och i framtiden har vi vår bas i infrastruktur och produktion. Vi är en samhällsviktig verksamhet och en lokal aktör som drivs av att skapa effektiva och innovativa energi- och kommunikationslösningar till våra kunder för att bidra till ett hållbart samhälle. Medarbetarnas kompetens säkerställer leveranser och tjänster med hög kvalitet. Vi är stolta över det vi tillsammans åstadkommer! Vår vision är En god kraft för ett gott samhälle.

Vi ger Jönköping Energi - en kort film

Mer information
Välkommen med din ansökan senast den 17 september. Urval görs löpande. 

Kontakta gärna Johan Granath, Ansvarsområdeschef på tel. 036 - 10 82 32 för mer information.

För fackliga frågor kontakta Jesper Käki, Vision, på tel. 036-19 18 45 eller Majd Kamal, Sveriges Ingenjörer, på tel. 036-10 32 37.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. 

Inför varje rekrytering tar vi beslut om vilka rekryteringskanaler vi ska använda och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Enhetschef för Jönköpings stadsnät

Läs mer Aug 23
Jönköping Energi är inne i ett spännande utvecklingsskede för att möta omvärldens krav. Vi söker dig som vill leda enheten Aktivt nät inom stadsnätsverksamheten in i framtiden. 

Du får fyra otroligt kunniga enhetschefer som kollegor i samma ledningsgrupp som du själv. Du leder ditt team med sju skickliga experter och tekniker. Tillsammans ansvarar din enhet för nybyggnation av aktivt nät vilket innebär lång- och kortsiktig planering av investeringar, beställning samt byggnation av aktiv utrustning. Övervakning, drift, förebyggande underhåll och dokumentation av aktivt nät ingår också i ansvaret. Enheten har många kontakter med operatörer och tjänsteleverantörer.

Dina arbetsuppgifter

• Som chef för enheten Aktivt nät har du personalsvar för medarbetarna samt budget- och resultatansvar för verksamheten. Du leder och coachar dina medarbetare.
• Du ansvarar för att skapa förutsättningar för att utveckla, bygga, drifta och förvalta det aktiva nätet i rollen som stadsnätsoperatör.
• Du omvärldsbevakar vad som händer i branschen, bidrar med din expertis och stöttar med kompetens för att få till nya efterfrågade tjänster.

Din profil

• Du är självklart teknikintresserad. Vi söker dig som troligtvis har tidigare erfarenhet inom stadsnät. Kanske har du en bakgrund från liknande tjänst eller erfarenheter från telekom- eller liknande bransch.
• Vi ser helst att du i grunden har en högskoleutbildning med inriktning mot industriell ekonomi eller infrastruktur, alternativt annan likvärdig utbildning. Har du annan relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet som du tror passar för det här jobbet, får du gärna övertyga oss ????
• MEN det absolut viktigaste är att du är en tydlig och coachande ledare. Du är en god förebild, lojal med företagets förhållningsätt och är intresserad av din egen personliga utveckling i ledarrollen. Du är motiverad att driva förändring och att leda människor i ständigt lärande och utveckling mot våra barriärbrytande mål.

Detta erbjuder vi dig
Du kommer till en arbetsplats med en gemenskap som bara kan upplevas. Hos oss får du goda anställningsvillkor, personalförmåner och möjligheter att utvecklas i en trygg men innovativ bransch. Du kommer märka att vi prioriterar säkerhet högt i allt vi gör och för oss är det viktigt att du får en bra introduktion.

Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss och möt våra medarbetare på vår hemsida. 

Om Jönköping Energi
Nu och i framtiden har vi vår bas i infrastruktur och produktion. Vi är en samhällsviktig verksamhet och en lokal aktör som drivs av att skapa effektiva och innovativa energi- och kommunikationslösningar till våra kunder för att bidra till ett hållbart samhälle. Medarbetarnas kompetens säkerställer leveranser och tjänster med hög kvalitet. Vi är stolta över det vi tillsammans åstadkommer! Vår vision är En god kraft för ett gott samhälle.

Vi ger Jönköping Energi - en kort film

Mer information
Välkommen med din ansökan senast den 17 september. Urval görs löpande. 

Kontakta gärna Johan Granath, Ansvarsområdeschef på tel. 036 - 10 82 32 för mer information.

För fackliga frågor kontakta Jesper Käki, Vision, på tel. 036-19 18 45 eller Majd Kamal, Sveriges Ingenjörer, på tel. 036-10 32 37.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. 

Inför varje rekrytering tar vi beslut om vilka rekryteringskanaler vi ska använda och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Konsultchef Networking Väst

Läs mer Jun 2
Affärsområdet Networking Solutions befinner sig inom teknikens framkant och på en strategisk viktig tillväxresa för Tele2. Som Konsultchef Networking Väst får du möjlighet att vara med och påverka riktningen framåt med att hjälpa våra kunder att bygga hållbara nätverkslösningar. Kunderna som du arbetar med är främst inom Enterprise-segmentet med ett flertal samhällsviktiga organisationer. Som Konsultchef kommer du leda och utveckla ett mycket engagerat och kompetent team av nätverkskonsulter som kännetecknas av en stor portion värme och laganda.
OM TELE2
På Tele2 är vår vision att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Vi är fast beslutna att övergå till en cirkulär ekonomi som en del av att vara ledande inom hållbarhet. Den strategi vi har valt för att nå vårt mål har fyra fokusområden: främja cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar, maximera potentialen genom en inkluderande och mångfaldig arbetsplats, främja innovation för hållbarhet och skydda barn i ett uppkopplat samhälle. Tele2 tror på att frigöra de obegränsade möjligheter som uppkoppling ger alla våra kunder. Våra snabba nätverk möjliggör mobil och fast anslutning, telefoni, datanätverkstjänster, TV, streaming och globala IoT-lösningar för miljontals kunder. Vi är verksamma i Sverige och Baltikum och våra nät täcker 99% av Sveriges befolkning.
På Tele2 B2B (Business to Business) arbetar vi varje dag för ett samhälle med obegränsade möjligheter genom vår breda portfölj av IT- och telekomrelaterade produkter och tjänster. Med ett team av kunniga experter hjälper vi privata kunder och offentlig sektor att digitalisera och säkra sin affärspotential. Vi söker nu nya medlemmar till vårt framgångsrika team och bidrar till vår tillväxt, överlägsna kundupplevelser och höga medarbetarengagemang.
Networking Advanced Services består av ca 50 nätverkskonsulter samt även driftpersonal utspridda över Sverige, från Luleå i norr till Malmö i syd. Vi är en del av Networking Solutions inom B2B och våra kunder finns både inom den privata och offentliga sektorn. Du kommer att arbeta i ett team med kompetenta men framför allt väldigt trevliga och hjälpsamma kollegor. Du erbjuds en plats i en flexibel, prestigelös organisation som präglas av högt engagemang och där din kompetens kommer att göra skillnad.
OM ROLLEN
Som?chef?för?B2B Networking Advanced Services West ansvar du för ett team i tillväxt som idag består av 12 drivna och engagerade medarbetare i region Väst, från Karlstad till Malmö i söder och från Göteborg i väster till Växjö i öster. Teamet består av seniora nätverkskonsulter och tekniker som arbetar med implementation, drift och utveckling av nätverkslösningar för Tele2s integratörskunder. Du kommer ingå i ett engagerat och drivet ledningsteam som har ett nära samarbete med övriga nätverksrelaterade grupper och avdelningar inom Tele2. Tjänsten är placerad på något av våra kontor i regionen; Karlstad, Göteborg, Halmstad, Växjö, Jönköping eller Malmö.
Arbetsuppgifter inkluderar bland annat att:
Guida och coacha medarbetare mot uppsatta mål och strategier
Verksamhetsplanering inklusive planering av kompetens & beredskap
Resurstillsättning av uppdrag
Medverka i kundmöten och stötta i försäljning i syfte att växa affärsområdet
Driftansvar över specifika kundmiljöer
Stötta i upphandlingar
Lönsamhetsansvar för regionen inom berörda affärssegment


VEM ÄR DU?
För att lyckas och trivas i den här rollen ser vi gärna att du har:
Tidigare erfarenhet som ledare i konsultbranschen och gärna med försäljningserfarenhet
Relevant?utbildning (eller motsvarande erfarenhet)?inom?nätverk
God förståelse för affärsekonomi
B-körkort?och en vilja?att?resa?i tjänsten, främst inom sydvästra regionen av Sverige men?även?till Tele2:s huvudkontor i Stockholm
Mycket goda kunskaper i både engelska och?svenska?i?tal?och?skrift


Som person är du en god lagspelare som ställer upp och fokuserar på att arbeta tillsammans med teamet samtidigt som du är en lyhörd ledare som styr teamet mot gemensamma målbilder och strategier. Vidare ser vi att du är en person som strävar efter utveckling och ny kunskap, du har ett naturligt kvalitetstänk och trivs i en miljö som ständigt förändras och utvecklas.
TELE2 ERBJUDER DIG
Omfattande möjligheter till spännande karriärmöjligheter inom Tele2. Hos oss ligger din framtid i dina händer. Vi ger dig möjlighet att utvecklas genom interna utbildningar och vidareutvecklingsprogram.
Vi tar hand om dig, både i din roll i företaget, men även utanför. Hos oss finns möjligheter till balans mellan arbete och fritid i form av flexibelt hybridarbete samt förmåner vad gäller hälsa, friskvårdsbidrag, föräldrapenning och pension.
Förmånliga rabatter, exempelvis; förmånsportalen Benify, biljetter till Tele2 Arena, mobiltelefoni och bredband m.m.
Känsla av gemenskap främjas genom frivilliga grupper såsom Women@Tele2, D&I Council och Pride@Tele2
Kollektivavtal och fackliga representanter finns tillgängliga


På Tele2 siktar vi på att bygga ett inkluderande företag som speglar mångfalden i världen, där alla former av mångfald välkomnas. Att alla människor har lika värde och ska ha lika möjligheter är en del av Tele2s grundläggande värderingar i övertygelsen om att mångfald, både hos oss och våra leverantörer, är positivt för innovation, kundnytta och vår konkurrenskraft.
ANSÖKAN
Vill du bli en del av ett vinnande team! Välkommen att skicka in din ansökan så snart som möjligt, urval och intervjuer sker löpande.
Eftersom vi arbetar aktivt med mångfald och en jämn könsfördelning ser vi gärna kvinnliga sökande till den här rollen i vår strävan att uppnå jämlikhet.
Om du har några specifika frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare annelie.sjogren@tele2.com
Vänligen notera att i enlighet med hantering av personuppgifter (GDPR) har vi inte möjlighet att ta emot ansökningar via e-mail.
Som ett steg i rekryteringsprocessen gör Tele2 en bakgrundskontroll av aktuella slutkandidater.

Ansök nu

Affärsutvecklande konsultchef

Läs mer Jun 27
Om Knowit

Knowit är ett konsultbolag som stöttar våra kunder i den digitala transformationen. Med kunden i fokus skapas digitala och innovativa lösningar som bidrar till ett högt affärsvärde. Vi är nästan 4000 medarbetare och finns på ett 20-tal orter i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Tyskland och Polen. Knowit är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm.

På Knowit Connectivity i Jönköping driver vi en framgångsrik verksamhet som har haft en stadig tillväxt under många år. Vi jobbar med utveckling, arkitektur, kravställning, ledning och test av en mängd olika mjukvarulösningar åt våra kunder. Nu behöver vi fylla på med en senior affärsutvecklare som också vill ta ansvar för ett konsultteam. I våra kundrelationer och i relationen till våra medarbetare är kommunikation, förtroende och affärssinne viktiga ingredienser. Allt vi gör baseras på vår vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation, kombinerat med hur vi ser på oss själva som ”Makers of a sustainable future”.



Om rollen

Som affärsutvecklare tar du eget ansvar för utvecklingen av vår affär hos flera av våra lokala kunder. Du är ansvarig för ett konsultteam och därmed teammedlemmarnas utveckling och välmående. Du är lönesättande chef och deltar aktivt i rekryteringsarbetet till kontoret. Rollen innebär även att du ingår i vår lokala ledningsgrupp och kommer arbeta på både strategisk och operativ nivå.



Om dig

För att lyckas i rollen behöver du ha ett starkt driv, ett hjärta för dina medarbetare och gärna också erfarenhet av affärsutveckling inom vår bransch. Du pratar och skriver obehindrat på svenska och engelska. Du är en lagspelare som tar ansvar och som tar egna beslut med förankring i ledningsgruppen och i vår kultur. Du rapporterar till vår affärsenhetschef för Knowit Connectivity i Jönköping.

Hos oss hittar du stöttande kollegor som gärna bollar tankar om verksamheten, konsulterbjudande och nya kunder. Har du idéer som du velat testa på din nuvarande arbetsplats eller ett nytt upplägg för nästa after work med fokus på sammanhållning? Chansen är stor att du kommer få prova på många av dina idéer hos oss - vi är alltid öppna för att våga testa nytt!



Kontakt och ansökan

Skicka din ansökan idag eller kontakta Anders Snäckerström på anders.snackerstrom@knowit.se 079-006 70 70 eller ansvarig rekryterare Ebba Warrén på ebba.warren@knowit.se 076-1274821 så berättar vi gärna mer och svarar på frågor.

Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar .

Chef till Enheten för internationella relationer

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 2
Domstolsverket, Rättsavdelningen

Vill du arbeta i en internationell kontext tillsammans med dedikerade och kompetenta medarbetare? Då har vi ett spännande och utvecklande chefsuppdrag!

Varje dag bidrar Sveriges Domstolar i arbetet med att stödja utvecklingen av rättsväsendet i andra länder.

Vi söker nu en enhetschef som ska leda, samordna och utveckla verksamheten. 

Vad innebär arbetet?
Som enhetschef blir du en nyckelperson i arbetet med att planera och leda en stor del av Sveriges Domstolars internationella verksamhet tillsammans med medarbetarna. Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap. Du har budget- och personalansvar både i förhållande till medarbetarna på enheten och de medarbetare som Domstolsverket har utstationerade på utlandstjänstgöring. Du har även en informell arbetsledningsfunktion gentemot de medarbetare i Sveriges Domstolar som bidrar som korttidsexperter i de internationella insatserna. Medarbetarna på enheten finns dessutom på flera av Domstolsverkets kontor och de flesta arbetar delvis på distans, vilket innebär du även leder på distans.

En viktig del av arbetet är att leda delegationer och att företräda Domstolsverket och Sveriges Domstolar i olika internationella sammanhang både i Sverige och utomlands.

Du ingår i Rättsavdelningens ledningsgrupp och tar ett helhetsansvar för arbetet på avdelningen samtidigt som du bidrar med enhetens perspektiv till helheten.

Arbetet innebär återkommande resor både i och utanför Sverige.

Vem är du?
Du är jurist (med juristexamen eller motsvarande) och har antingen genom arbete som ordinarie domare, via fullgjord domarutbildning eller genom annat domstolsarbete skaffat dig en mycket god kännedom om verksamheten i svenska domstolar.

Du ska ha erfarenhet av och vara skicklig på att leda och företräda en delegation. Du ska också ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och på engelska.

Det är särskilt meriterande om du har:

- erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete eller fredsfrämjande/internationell civil krishantering,
- erfarenhet från arbete med liknande uppdrag för till exempel EU, FN, OSSE eller från arbete vid Sida eller svensk beskickning utomlands alternativt vid internationell domstol eller tribunal,
- erfarenhet av samverkan med Regeringskansliet eller mellan myndigheter,
- erfarenhet som chef med personalansvar
- språkkunskaper utöver svenska och engelska

För att lyckas i rollen måste du vara självgående, drivande och ansvarsfull men också pragmatisk och lösningsorienterad. Du behöver vara van att samverka och skapa dialog på ett sätt som inger förtroende. Du ska vidare ha ett intresse för ledarskap och utvecklingsfrågor. Som ledare drivs du av att motivera och coacha dina medarbetare och att leda med tillit.

Arbetet innebär att du behöver kunna hantera oförutsedda situationer, att du har en god diplomatisk förmåga och förmåga att samarbeta med människor från olika kulturer.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vilka är vi?
Enheten för internationella relationer är en av tre enheter på Rättsavdelningen.

Enheten ansvarar för att leda den biståndsfinansierade verksamhet som Sveriges Domstolar bidrar med enligt uppdrag i de årliga regleringsbreven. Det handlar dels om internationellt utvecklingssamarbete, som ofta sker i långsiktiga bilaterala projekt med finansiering från Sida, dels om personalbidrag till multilaterala fredsfrämjande insatser som leds av EU, FN eller OSSE. Enheten ansvarar även för samordning av internationella studiebesök till Sveriges Domstolar från länder utanför EU och EES och för sekundering av personal till Europa- och EU-domstolen. Förutom att verksamheten bidrar till att utveckla rättsväsenden i andra länder så innebär den ett mervärde för Sveriges Domstolar.

Enheten planerar, driver och utvecklar den internationella verksamheten. Arbetet innebär många och nära kontakter med domstolar, andra myndigheter, Sida och Regeringskansliet samt internationella samarbetsparter och organisationer.

Rättsavdelningens två andra enheter är Rättsenheten och Enheten för informationssäkerhet. Avdelningschefen, tillika Domstolsverkets rättschef, och de tre enhetscheferna bildar tillsammans avdelningens ledningsgrupp.

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap.

Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på www.domstol.se.

Övrig information
Anställningen är tillsvidare med ett fyraårigt chefsförordnande. Placeringsort är i första hand Jönköping men även Stockholm eller Malmö kan bli aktuellt. Provanställning kan komma att tillämpas.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Jönköpings tingsrätt söker domstolshandläggare

Domstolssekreterare
Läs mer Sep 28
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Om Jönköpings tingsrätt
Jönköpings tingsrätt har idag ca 60 anställda på två dömande avdelningar och en administrativ avdelning.

Verksamheten bedrivs i moderna lokaler intill Munksjön i centrala Jönköping och ligger i närheten av resecentrum.

Arbetsbeskrivning
Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter. Tjänsten som domstolshandläggare är både givande, omväxlande, och tillsammans med dina kollegor bidrar du till den viktiga samhällsfunktion som tingsrätten utgör.

Du kommer att ingå i ett arbetslag och tillsammans med framför allt domare, notarier och andra domstolshandläggare handlägger du mål och ärenden, ofta i ett högt tempo på grund av tidsfrister som finns. Du kommer att ansvara för att sköta den administrativa handläggningen i samtliga typer av mål som tingsrätten hanterar, från det att de kommer in fram tills de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. Du kommer också delta i tingsrättens kvalitets- och utvecklingsarbete.

Medarbetarskapet på tingsrätten kännetecknas av ansvarstagande, engagemang och ett helhetsperspektiv.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig.

Vi söker dig som:

- har lägst gymnasieutbildning, gärna kompletterad med paralegalutbildning eller annan högre utbildning.
- Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
- har du erfarenhet av administrativt arbete från annan domstol eller annan offentlig verksamhet kan det vara meriterande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som att du har ett gott omdöme, är ansvarstagande, noggrann och utvecklingsinriktad. Du ska ha god samarbetsförmåga och kunna arbeta enskilt och i grupp. Att du har god datorvana är en självklarhet samt att du har förmåga att fatta egna beslut, organisera och prioritera ditt arbete.

Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen och ser gärna manliga sökanden.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Domstolsverket söker controller till Fastighetsavdelningens lokalenhet

Controller
Läs mer Sep 12
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 


Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket



Är du en ekonom som drivs av att hitta långsiktiga och hållbara lösningar.

Budgetarbete och verksamhetsstyrning är dina verktyg. Är du dessutom en lagspelare, då kanske vi har ett intressant jobb att erbjuda just dig.
Arbetet innebär 
Som controller på Lokalenheten kommer du att vara ett stöd till avdelningens chefer i ekonomi – och verksamhetsstyrning. Du kommer vara en viktig del av teamet på Lokalenheten och arbeta med att driva, samordna verksamhetsplaneringen och budgetarbetet på avdelningen tillsammans med kollegor.

Som controller tar du fram ekonomiska verksamhetsmässiga underlag inför beslut om inriktning för Sveriges Domstolars lokalförsörjning och ansvarar för ekonomisk och verksamhetsmässig uppföljning och analys. Detta omfattar bland annat att löpande strukturera och följa upp samt prognosticera hyreskostnaderna utifrån hyresbudget, analysera och prognosticera hyreskostnadsutvecklingen utifrån planerade investeringar.

Du är ett kvalificerat stöd till avdelningens chefer och projektledare i löpande ekonomisk uppföljning av projekt, proaktivt förvalta hyresavtal och ansvarar för kvalitetssäkring och sammanställning av olika underlag. En del i arbetet är att utveckla och kvalitetssäkra avdelningens administrativa rutiner, system och intern kontrollplan. En annan del är att ansvara för uppföljning av mål och nyckeltal.

Vi söker dig som
Har högskoleexamen inom ekonomi med inriktning mot redovisning. Alternativt har du annan utbildning i kombination med praktisk erfarenhet som vi bedömer som relevant.

För att få glädje och nytta av dina analyser ska du ha god kommunikativ förmåga och ha goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift.

Du är lyhörd och gillar att samarbeta och skapa goda relationer. För dig är det självklart att bidra till en god och trevlig arbetsmiljö. Du har lätt för att dra nytta av kollegors kunskaper och erfarenheter. Tillsammans når vi det bästa resultatet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. För att kunna ge bra stöd till Sveriges Domstolar med dess drygt 80 självständiga myndigheter förutsätter vi att du har stort kundfokus vilket är avgörande för att skapa goda relationer och tillit till fastighetsavdelningens verksamhet. Du har god analytisk förmåga och arbetar strukturerat och resultatinriktat utifrån vårt sätt att arbeta.

Om oss
Lokalenheten, som består av 15 medarbetare, är en av tre enheter på Fastighetsavdelningen. Flertalet medarbetare på Fastighetsavdelningen är specialister inom områden som säkerhet, teknik, projektledning, juridik, miljö och service. Som controller är du placerad på Lokalenheten men arbetar mot alla enheter och avdelningen i olika frågor.

Vi erbjuder en trivsam arbetsplats med många intressanta och unika projekt med hela Sverige som arbetsplats. Vi är stolta över vad vi tillsammans bidrar med till domstolarna - i form av inredning och arbetsplatser, modern teknik i alla dess former samt säkra och trygga domstolslokaler byggda och utformade med hög kvalitet.

Vi har ett gott rykte bland myndigheter och inom bygg- och fastighetsbranschen för vårt sätt att arbeta, något som vi värdesätter stort och ser som en kvalitetsmarkering för hur andra bedömer oss.

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på www.domstol.se. 

Övrigt
Du kommer vara placerad vid Domstolsverkets huvudkontor i Jönköping. Resor inom Sverige ingår i arbetet och sker regelbundet. Provanställning kan komma att tillämpas. Har du frågor om tjänsten kan du kontakta fastighetsdirektör Harald Pleijel via e-post harald.pleijel@dom.se.
Välkommen med din ansökan senast 1 oktober 2023.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Domstolsverket söker enhetschef till Lokalenheten

Fastighetschef
Läs mer Aug 31
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 


Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket



Vår blivande enhetschef är en engagerad och målinriktad medarbetare som utmanas av driva, leda och utveckla verksamheten tillsammans med medarbetarna.

Om du känner igen dig, då kan du vara den vi söker!

Arbetet innebär 
Som enhetschef på lokalenheten kommer du att vara ett stöd till avdelningschefen och har personal- och budgetansvar för din enhet. Du arbetar främst med att leda enhetens medarbetare. Du skapar förutsättningar för dem att utvecklas inom sitt kompetensområde men även för att utveckla det goda samarbetet och de goda relationer som finns inom enheten. Du ansvarar för rekrytering och introduktion av nyanställda medarbetare.

Du driver utvecklingsarbetet inom enheten i samarbete med medarbetarna och andra chefer inom avdelningen. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och är en viktig del av Fastighetsavdelningens ledning.

Vi söker dig som
Har högskoleexamen som civilingenjör/byggingenjör. Alternativt har du annan utbildning i kombination med praktisk erfarenhet som vi bedömer som relevant.

Du har kunskap och erfarenhet av byggprocesser och byggprojektering, kännedom om lagar, bestämmelser och standarder inom byggområdet samt kunskap och erfarenhet av upphandling enligt LOU. Vidare behöver du ha god kännedom om lokalförsörjningsfrågor i en hyresgäst- och/eller beställarroll. Du behöver också ha erfarenhet av att ansvara för lokalprojekt med både interna och externa konsulter och gärna i olika roller.

Du har goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift och kommunicerar på ett tydligt sätt, anpassat efter mottagare och situation.

Du behöver ha grundläggande kunskaper inom fastighets-, hyres- och entreprenad juridik.

Du har erfarenhet av chef- och ledarskap samt ledningsgruppsarbete där resultat- och budgetansvar ingått.

För att du ska vara framgångsrik i rollen som chef krävs att du har förmåga att stötta och entusiasmera dina medarbetare. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer.

Vi lägger stor vikt vid dina ledaregenskaper, andra personliga egenskaper och förmågor som kan bidra till ett bra ledarskap och en god stämning på jobbet.

Arbetet innebär också att vara ett stöd till Sveriges Domstolar, med dess drygt 80 självständiga myndigheter. Det förutsätter att du har stort kundfokus och är lyhörd och prestigelös vilket är avgörande för att skapa goda relationer och tillit till fastighetsavdelningens verksamhet. Du har god analytisk förmåga och arbetar strukturerat och resultatinriktat utifrån vårt sätt att arbeta och har lätt för att ta beslut.

Om oss
Lokalenheten är en av tre enheter på Fastighetsavdelningen. Flertalet medarbetare på Fastighetsavdelningen är specialister inom områden som säkerhet, teknik, projektledning, juridik, miljö och service. Enheten består av 15 medarbetare där majoriteten är placerade i Jönköping men även på några av våra lokalkontor.

Vi erbjuder en trivsam arbetsplats med många intressanta och unika projekt med hela Sverige som arbetsplats. Vi är stolta över vad vi tillsammans bidrar med till domstolarna i form av inredning och arbetsplatser, modern teknik i alla dess former samt säkra och trygga domstolslokaler byggda och utformade med hög kvalitet.

Vi har ett gott rykte bland myndigheter och inom bygg- och fastighetsbranschen för vårt sätt att arbeta, något som vi värdesätter stort och ser som en kvalitetsmarkering för hur andra bedömer oss.

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på www.domstol.se. 


Övrigt
Du kommer vara placerad vid Domstolsverkets huvudkontor i Jönköping. Resor inom Sverige ingår i arbetet och sker regelbundet. Provanställning kan komma att tillämpas.
Har du frågor om tjänsten kan du kontakta fastighetsdirektör Harald Pleijel via e-post harald.pleijel@dom.se

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Chef till Enheten för digital mål- och ärendehantering

Administrativ chef
Läs mer Aug 31
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 


Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket



Domstolsverket
Vi söker en enhetschef som ska leda och utveckla arbetet på Enheten för digital mål- och ärendehantering.

Enheten
På enheten bedrivs ett antal större verksamhetsprojekt och uppdrag som syftar till att digitalisera målhanteringen inom Sveriges Domstolar. Arbetet bedrivs i nära samarbete med domstolar och nämnder, myndigheter i rättskedjan och Regeringskansliet. 

Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap. Som enhetschef hos oss blir du en nyckelperson i den fortsatta utvecklingen av verksamheten inom Sveriges Domstolar. Du har erfarenhet från arbete i domstol, chefserfarenhet och din förståelse för domstolarnas uppgift samt hur behov och förändringar i omvärlden påverkar domstolarnas arbetssätt är central.

Vad innebär arbetet?
Din roll som enhetschef innebär att du leder enhetens arbete, utvecklar verksamheten tillsammans med medarbetarna och har personal- och budgetansvar. Enheten arbetar i nära samverkan med domstolarna och andra berörda myndigheter och i dina arbetsuppgifter ingår att skapa en nära dialog med domstolarna och med andra myndigheter i frågor kring digitaliseringen av domstolarnas kärnverksamhet.

På enheten arbetar 20 medarbetare som är placerade på Domstolsverkets kontor i Jönköping, Malmö, Stockholm och Göteborg, vilket innebär resor i tjänsten och att leda medarbetare på distans.

Vem är du?
Vi söker dig som har väl vitsordad erfarenhet av domstolsarbete som ordinarie domare. Du ska också ha ett starkt intresse för att utveckla domstolarnas verksamhet och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt, ha erfarenhet från utvecklingsarbete, ha väl vitsordad chefserfarenhet och ta din ledarroll på stort allvar.

Det är meriterande om du har erfarenhet som chef med personalansvar, erfarenhet av verksamhetsutveckling och erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan statlig verksamhet.

För att lyckas i rollen måste du vara självgående, drivande och ansvarsfull. Du är van att samverka och skapa dialog på ett sätt som inger förtroende. Som ledare drivs du av att motivera och coacha dina medarbetare. Du har förmåga att fatta beslut utifrån ett helhetsperspektiv och är duktig på att kommunicera. Du vill bygga team där alla får en möjlighet att utvecklas och inser vikten av att skapa en god stämning i teamet. Du har god pedagogisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Vilka är vi?
Avdelningen för domstolsutveckling består av tre enheter: Enheten för verksamhetsutveckling, Enheten för digital mål- och ärendehantering och Enheten för informationshantering. Avdelningen leds av avdelningschefen. Hela avdelningen på ca 55 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas arbete med att utveckla verksamheten, för utvecklingen och förvaltningen av domstolarnas olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering. Avdelningen ger även stöd till domstolarna i administrativa frågor. Avdelningen svarar även för rådgivning och stöd till domstolarna i arkivfrågor samt driver utvecklingsfrågor på arkivområdet.

Proaktivt och innovativt utvecklar vi Sveriges Domstolar för att tillgodose parters och medborgares behov och krav på rättssäker och snabb handläggning, enhetlig rättstillämpning och god service.

Arbetet innebär samarbete med alla avdelningar på Domstolsverket, varav främst med IT-avdelningen. 

Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Umeå och Malmö. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.

Som chef och medarbetare på Domstolsverket har du möjligheter att utvecklas och att själv aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. Läs mer under www.domstol.se.

Övrig information
Anställningen är tills vidare med ett fyraårigt chefsförordnande.

Anställningen gäller under förutsättning att nuvarande enhetschef får annan sökt anställning. Provanställning kan komma att tillämpas.

Placeringsort är företrädesvis Domstolsverkets huvudkontor i Jönköping. Placering vid lokalkontor i Stockholm, Malmö eller Göteborg kan diskuteras.

Välkommen med din ansökan senast den 24 september 2023.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu