Jönköping: HR-specialist

Hitta ansökningsinfo om jobbet HR-specialist i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-17 // Varaktighet: Heltid

Varför ska du söka till oss?
Trivs du i en organisation där du får ett stort eget ansvar och kollegor som är generösa med att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter? Vill du stötta chefer i arbetsgivarfrågor? Då ska du söka till oss på Domstolsverket!

Vi som redan arbetar här kan lova att det både är utmanande och roligt.

Vi arbetar med ett aktivt medarbetarskap som utmanar dig i såväl ansvar som delaktighet och engagemang.

Vår arbetsplats består av moderna lokaler mitt i centrala Jönköping. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete i viss omfattning. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam, modern och utvecklande miljö.

Det här får du arbeta med
I din roll som HR-specialist är du ett konsultativt HR-stöd till chefer vid ett antal domstolar.

Tillsammans med kollegor ansvarar du också för, och utvecklar, HR- processer inom vissa utpekade områden. I den här rollen kommer det att vara fokus på att arbeta med utveckling inom arbetsmiljöområdet. I arbetet ingår att stötta Sveriges Domstolar i kompetensutveckling och bland annat att utbilda chefer - det är därför viktigt att du känner dig bekväm i att skapa och utföra olika stöd- och informationsinsatser. Domstolarna är placerade i hela landet och det förekommer resor i tjänsten.

I arbetet ingår även att handlägga personaladministrativa ärenden.

Vi söker dig som
- Har en akademisk examen från personalprogrammet eller annan relevant utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Har flera års dokumenterad framgångsrik erfarenhet av att ha arbetat brett med kvalificerade HR-frågor
- Behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift
- Har arbetat konsultativt med chefer på olika nivåer

Det är meriterande om du har erfarenhet av

- att arbeta med HR inom statlig verksamhet
- att arbeta med arbetsmiljöfrågor

Den allt snabbare förändringstakten i omvärlden kräver att du har förmågan att förändra ditt arbetssätt snabbt och effektivt för att uppnå mål, hantera svårigheter eller lösa problem på ett strukturerat sätt. Egenskaper såsom ansvarsfull, flexibel, engagerad och kommunikativ är parametrar som kommer vara av stor vikt i denna rekrytering.

Detta kan bli din arbetsplats
Du kommer organisatoriskt arbeta på Arbetsgivarenheten som är en av fem enheter på HR-avdelningen. Här arbetar vi gemensamt för ett bra ledarskap och medarbetarskap, goda arbetsrelationer och har stort fokus på utveckling. Enheten består av tretton HR-specialister, en arbetsrättsjurist och en enhetschef. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap.

Vill du veta mer om Sveriges Domstolar och Domstolsverket? På Jobba hos oss - Sveriges Domstolar kan du läsa om och se filmer om hur det är att arbeta hos oss. 

Övrig information
Vi söker nu en HR-specialist för ett vikariat i ca ett år. Sista ansökningsdagen är den 26 november, men sök gärna innan dess om du är intresserad!

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som HR-specialist/HR-adviser

Nedan visas andra jobb i Jönköping som HR-specialist/HR-adviser.

HR Business Partner till Lindström

Läs mer Nov 24
Vill du vara med på en spännande tillväxtresa med ett företag som har varit 175 år i branchen? Tveka inte! Sök rollen som HR Business Partner till Lindström!


Om Lindström
Med ett brett utbud av servicelösningar, från arbetskläder, skyddskläder, mattor, restaurang- och hotelltextilier till absorptionsmattor och torkdukar för industrin är Lindström är ett av Europas ledande textilserviceföretag. Lindströms heltäckande service inkluderar behovsanalys, inköp, lagerhållning, uthyrning, tvätt och efterbehandling, leveranser, ersättning, och slutligen återvinning. Med ett stort kundfokus och med ett aktuellt och miljövänligt erbjudande når Lindström en bred målgrupp. 


Vi söker för Lindströms räkning en engagerad och erfaren HR Business Partner, som har goda kunskaper att arbeta med kollektivavtal. Som HR Business Partner hos Lindström arbetar du såväl operativt som strategiskt. Du kommer att driva samtliga HR processer inom verksamhetsåret och stödja chefer inom bland annat arbetsrätt, ledarskap, rekrytering, lönefrågor, arbetsmiljöarbete och kompetensutveckling. Du kommer även arbeta med att utveckla processer, identifiera utvecklingsområden och driva olika projekt. I denna centrala roll kommer du att vara en nyckelspelare i att stödja och utveckla Sveriges team av medarbetare och vara involverad i hela spektrumet av HR-uppgifter. Det förekommer periodvis resor i tjänst för att besöka Lindströms anställda på olika kontor (Göteborg, Jönköping, Malmö och Stockholm).

Arbetsuppgifter: Ansvara för HR-support och rådgivning till ledningsgruppen och medarbetare.
Hantera inledande steg i rekryteringsprocesser - både white collar och blue collar.
Organisera lokala utbildningar och följa upp och uppdatera vid behov.
Följa Lindströms årshjul– målsättning och granskning, lönerevision, succession planning, bonusöversyn etc.
Stötta HR Managers inom den globala organisationen.
Identifiera områden där organisationen kan förbättras.

Krav på erfarenheter: Minst 2 års erfarenhet av att arbeta i en liknande HR Business Partner-roll.
Stark förståelse för HR-processer och bästa praxis.
Erfarenhet av att arbeta med kollektivavtal.

Meriterande:
Språkkunskaper i spanska eller arabiska.
Erfarenhet av HR-systemet SuccessFactors.

Personliga egenskaper:
Vi tror att du kännetecknas av att vara handlingskraftig och driven, lösningsorienterad och serviceinriktad. Att du har ett öga för detaljer, samtidigt som du kan se den större bilden.

Övrig infromation:
Arbetstider: Måndag- fredag 8-17. Lindström erbjuder friskvårdsbidrag, har kollektivavtal och har ettt bonussystem som baseras på KPI:er. I slutet av rekryteringsprocessen kommer kandidaten få genomgå tester.


Om du är redo att ta nästa steg i din karriär och tror att du är den rätta personen för denna spännande roll, ser vi fram emot att höra från dig.
 
Vid frågor om tjänsten vänligen kontakta Agnes Hildén på agnes.hilden@barona.se. Observera att vi på grund av GDPR inte kan ta emot ansökningar via e-post.

Om Barona
Barona är en internationell koncern med kontor i 10 länder. I Sverige har vi kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Falun och Strömsund men levererar lösningar inom kompetensförsörjning över hela landet. Vi erbjuder våra kunder ett visionärt och framtidsanpassat partnerskap och våra medarbetare spännande möjligheter i alla skeden av karriären. Ända sedan starten i Finland 1999, bygger vår framgång på att hela vår organisation är kundorienterad och utmanar traditionellt tänkande när det gäller tjänsteutbud och affärsutveckling. Genom vårt fokus på innovation och digitalisering kan vi ständigt ligga i framkant när det gäller modern rekrytering.
Läs mer här:  https://barona.se/om-barona/

Ansök nu

HR-specialist med fokus lönebildning

Läs mer Nov 14
Välkommen till Domstolsverket!
Vi finns mitt i centrala Jönköping och är cirka 400 personer som driver utveckling och ger löpande stöd och service på olika sätt till cirka 80 domstolar inom Sveriges Domstolar.

På Förhandlingsenheten arbetar vi med att driva och utveckla såväl strategiska som operativa lönebildningsfrågor och teckna lokala kollektivavtal inom HR-området – kanske tillsammans med dig?

Vad ska du göra?
Det är måndag morgon. Du och dina kollegor börjar dagen tillsammans med en incheckning där ni delar med er av aktuella frågor och funderingar som ni tillsammans kan hjälpas åt att lösa. Din morgon fortsätter med att du kontaktar en domstol för att vara ett stöd i genomförandet av den årliga lönerevisionen, en annan uppgift du har är att ha ett digitalt möte med en domstolschef för att planera det partsgemensamma arbetet inför att teckna ett nytt samverkansavtal. På eftermiddagen förbereder du och ditt närmsta team lönesättningar inför nyanställning av domare och arbetar sedan vidare med att ta fram en ny e-utbildning.

Som HR-specialist hos oss kommer ditt fokus att vara lönebildning, du kommer vara med och teckna lokala löneavtal, ge råd och stöd i operativa lönesättningar samt arbeta med utveckling inom sakområdet. Du kommer även ge stöd i frågor och ärenden kopplat till arbetstid och beredskap samt facklig samverkan. Det ingår också att tillsammans med dina kollegor utbilda våra chefer inom främst lönebildning - det är därför viktigt att du känner dig bekväm i att skapa och utföra olika utbildningsinsatser.

Vem är du?
Vi som går till jobbet på Domstolsverket sätter en ära i att lära och vi växer varje dag genom att dela kunskap och fylla på med insikt som ger oss trygghet i alla beslut. Så för att trivas hos oss tror vi att du delar vår önskan och drivkraft. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att uppnå mål, hantera svårigheter eller lösa problem på ett strukturerat sätt i en föränderlig omvärld, krävs att du är agil i ditt arbetssätt. Du ser fördelen med att jobba i team och är också en person som kontinuerligt omvärldsspanar och håller dig uppdaterad inom ditt fokusområde. Egenskaper såsom ansvarsfull, engagerad och relationsinriktad är parametrar som kommer vara av stor vikt i denna rekrytering.

För att lyckas i rollen som HR-specialist ser vi att du har erfarenhet av kvalificerat arbete med HR-frågor inom lönebildning, facklig samverkan och avtalstecknande eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig och värdefull för arbetet. Vi ser gärna att du har kunskap om, och erfarenhet av, arbete med arbetstidsfrågor och beredskap.

Utöver det behöver du:

- ha en akademisk examen inom HR eller annan relevant utbildning vi bedömer likvärdig
- behärska svenska språket mycket väl i tal och skrift

Det är ett plus om du har intresse av aktuella pensionsavtal inom det statliga området.

Vilka kommer du jobba med?
Förhandlingsenheten är en av fem enheter på HR-avdelningen, du hör ju hur mycket samlad kunskap och kompetens du kommer till! Vår enhet består av fyra HR-specialister, en domare, en jurist och en administratör vid vårt notariekansli samt en enhetschef.  Vi har ett nära samarbete över både enhets- och avdelningsgränserna på Domstolsverket. Hos oss arbetar vi med ett aktivt medarbetarskap och ett tillitsbaserat ledarskap. Därför har vi en varm och generös gemenskap med stöttande kollegor.

Vilka är vi?
Sveriges Domstolar spelar en central roll inom rättsväsendet och bidrar till att upprätthålla demokratin och allas rättssäkerhet. Att vårt uppdrag har en samhällsbärande funktion och högre mening får varje arbetsdag att kännas som den viktigaste.

Vill du veta mer om Sveriges Domstolar och Domstolsverket?

På "Att jobba i Sveriges Domstolar" kan du läsa och se filmer om hur det är att arbeta hos oss.

Övrigt
Vi söker en HR-specialist för tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan. Placeringsort är Jönköping, men placering vid något av våra lokalkontor (Stockholm, Göteborg, Malmö eller Umeå) kan vara aktuellt om det finns särskilda skäl. Sista ansökningsdag är 29 november, men sök redan idag om du är intresserad!

Om du har frågor får du gärna kontakta enhetschef Josefin Fyhrlund på 036-15 56 76 eller HR-specialist Evelina Evaldsson Lundbäck på 036-15 54 12

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

HR Business Partner Sweden to SVP Worldwide

Läs mer Jul 18
SVP Worldwide, the world's largest consumer sewing machine company, is seeking an experienced and proactive HR Business Partner to join the team in Jönköping, Sweden.
SVP Worldwide is a leading company in the sewing machine industry, representing iconic brands like SINGER®, HUSQVARNA® VIKING®, and PFAFF®. With a rich history of over 450 years, our products are trusted by sewists worldwide. We offer a diverse range of sewing machines, accessories, notions, garment care products, and software.
We are now recruiting the next HR Business Partner (HR BP) to SVP Worldwide. This is a position that combines strategic HR work with process and people development in a global environment. You will work closely with your international collagues within the HR function as well as the CTO and department managers at the RD Center of Excellence, based in Jönköping. If you are looking for a HR-role at an exciting and growing global company, this might be the position for you!
Selection will take place on an ongoing basis, so don’t hesitate with your application!

The Position
As an HR Business Partner, you will play a key role in shaping our people strategies and driving employee engagement, development, and retention. Collaborating with the CTO and EMEA Regional HR Leader, you will develop talent strategies, support employee relations, and contribute to recruitment efforts. This role offers growth opportunities within our HR leadership team.

The key responsibilities amongst other are;
Develop and implement a comprehensive People Plan focusing on recruitment, engagement, development, and performance.
Partner with the CTO, site leaders, and EMEA Regional HR Leader as a trusted advisor.
Provide leadership coaching,
Support leaders in creating a winning-culture
Support talent strategy, succession planning, and organizational optimization.
Manage HR programs, change management, compliance, and well-being.
Support employer brand strategy and diversity initiatives.
Lead annual HR initiatives and projects.
Assist pay-roll provider with relevant information when needed
Handle the contact and relationship with local union and other external contacts
In this position you will be the first point of contact, regarding HR-related matters,  for the employees and together with CTO and technical manager you will develop and maintain modern HR-landscape. You are well familiar with HR Business Partnership to drive strategic and effective people outcome. 

Your profile:
You have at minimum a BSC in a relevant field and at least 5 years of experience from similar roles. You are well familiar with HR Business Partnership to drive strategic and effective people outcome. Develop people with talent strategies, workforce scorecards and employee relations as tools is something that you are well familiar with and you have experience with both HR Business Partnership and HR administration. You have experience in change management and leadership training and you enjoy see other people grow and develop.

As a person you are a self-directed, problem solving team player with analytical skills and enjoys a global, fast-paced environment.

This position is an on-site position, with some domestic travelling. This recruitment is being managed by OnePartnerGroup. Initial contact should be made via responsible recruitment consultant Eric Alverus or Marcus Rosenblom who can also answer your questions. Contact Marcus on tel. +46 (0) 36 440 90 11 or marcus.rosenblom@onepartnergroup.se and Eric on tel. +46 72 377 48 86 or eric.alverus@onepartnergroup.se

Work Environment and Physical Requirements: Office-based or remote work environment
Occasional domestic travel may be required.
Effective communication through technology.
Mobility within the office environment.

Join Our Team: As part of the sewing machine industry's leading company, you will contribute to our growth and success. Apply now for the HR Business Partner position in Sweden and shape the future of SVP Worldwide.
.

Ansök nu

HR-partner till Sesol!

Läs mer Maj 22
Vill du vara en del av Sesol-familjen? Här erbjuds du bra utvecklingsmöjligheter samt kollegor som jobbar hårt för att vi ska vara det självklara valet inom solceller, batterier och elbilsladdare. Anställningen avser ett föräldravikariat med stor chans till förlängning.

Din framtida utmaning
Som HR-partner kommer du bland annat arbeta i nära samarbete med övriga HRBP, HR-administratörer och chefer. Din roll kan kommer att innebära ett brett spektrum av arbetsuppgifter inkluderat både strategiskt och operativt HR-arbete såväl som kvalificerat chefsstöd.

Som HR på Sesol kommer du även att coacha ledare inom samtliga HR-relaterade områden på arbetarsidan som tex rehabilitering, engagemang, rekrytering, lärande och utveckling, performance management, arbetsmiljö, statistik, rapporter, arbetsrätt och driva MBL-förhandlingar . Vi har många spännande projekt framför oss kring medarbetaresan i syfte att fortsätta förstärka medarbetarupplevelsen där du kommer att kunna göra stor skillnad. Vi har nyligen implementerat ett kollektivavtal och delar av arbetat kommer gå till att driva igenom förändringar som det innebär för organisationen.

Du kommer att få möjlighet att använda din lösningsförmåga och din målmedvetenhet kring att utveckla vår HR-funktion och driva spännande utvecklingsprojekt.

Vem är vår perfekta matchning?
För att rollen som HR-partner ska passa dig ser vi att du älskar att arbeta i team och drivs av att komma med idéer och nya tankesätt. Du är effektiv i ditt arbete och har en väl utvecklad analytisk förmåga. Vidare är du lyhörd och kommunikativ, och du är trygg i dig själv och din yrkesroll. Du trivs i en roll där du får ta eget ansvar och ges utrymme för din handlingskraft, och du tar gärna initiativ till att driva utveckling och förändring på lösningsorienterat och flexibelt sätt.

Vi vill att du

- Har eftergymnasial utbildning inom personal/HR.

- Har några års arbetslivserfarenhet inom HR-område

- Du är flexibel och van vi att arbeta i en tillväxtfas och trivs med att leda människor

- Vi tror att du älskar att arbeta i team och drivs av att komma med idéer och nya tankesätt

- Erfarenhet av att driva egna förhandlingar

- Har en god vana vid att driva och utveckla årliga HR-aktiviteter

Detta gör livet trevligt hos oss

- Mycket frihet under ansvar

- Goda möjligheter till utveckling

- Goda förmåner och arbetsvillkor

- Tävlingar med bonussystem

- Du får vara med och påverka och driva vår HR-funktion framåt tillsammans med fantastiska kollegor

Bra att veta om anställningen
Lön:?Fast lön
Placering: Jönköping
Tillträde: 1 September
Anställningsvillkor: Vikariat på 1 år med god chans till förlängning

Om Sesol AB
Vi älskar solen lite mer än andra - att jobba hos oss på Sesol innebär därför ett soligt äventyr som vi vill att du ska få uppleva. Vi är idag över 1000 medarbetare som tillsammans står för över 2 miljoner soltimmar om året. Tillsammans bidrar vi alla till att göra världen till en lite grönare plats. Med huvudkontor i Jönköping och etableringar på 13 andra orter i södra och mellersta Sverige är vi en arbetsgivare för alla som vill kliva ut ur skuggan och in i solen.

Välkommen till Sveriges bästa arbetsgivare!



Vi förstår att du vill söka jobbet direkt, men detta är också bra
att veta!

Ansökan tas endast emot här på vår karriärsida. Har du några frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig HR. Kontakten finner du nedan.

På Sesol blir alla arbetstimmar soliga. Gör som över 1000 andra och maxa dina soltimmar du också. Kliv in i värmen hos oss på Sesol - en solsäker arbetsplats!

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar .

Kompetensutvecklare (jurist) till Domstolsakademin

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Nov 22
Domstolsakademin söker nu en kompetensutvecklare med erfarenhet från arbete i mark- och miljödomstol (vikariat ca 1 år)
Visste du att Domstolsakademin anordnar drygt 200 kurstillfällen per år och ansvarar för all juridisk kompetensutveckling för domare och andra domstolsjurister som arbetar i den dömande verksamheten i Sveriges domstolar? Domstolsakademin deltar också i stor utsträckning i internationella nätverk för utbildningsfrågor.

Varför ska du söka?
Utbildning av domare och blivande domare har en viktig funktion i en rättsstat. Därigenom kan domstolarnas oberoende och höga kompetens bevaras och förstärkas. I Sverige är det Domstolsakademin som har uppdraget att stå för sådan utbildning.

Genom arbetet i Domstolsakademin får du möjlighet att träffa och arbeta tillsammans med lärare och andra personer som arbetar i och utanför Sveriges Domstolar. En del av vårt arbete är internationellt och det kan förekomma kontakter med andra länder.

Vad innebär arbetet?
Som kompetensutvecklare i Domstolsakademin kommer du att arbeta med att planera, genomföra och utveckla juridiska utbildningar inom i första hand ämnet mark- och miljörätt, anpassade efter domstolarnas behov. Du kommer även att få arbeta med andra arbetsuppgifter inom akademin. Arbetet innebär mycket kontakter med lärare från domstolarna samt externa föreläsare från universitet, andra myndigheter och den privata sektorn. Arbetet är självständigt men förutsätter att du är bra på att samarbeta med andra.

Vem är du?
Vi söker dig som har juristexamen med några års aktuell erfarenhet från arbete i mark- och miljödomstol, exempelvis som beredningsjurist. Godkänd notarieutbildning är meriterande. Har du arbetat praktiskt med utbildningsfrågor, har pedagogisk utbildning eller erfarenhet av läraruppdrag, är det också meriterande.

För att du ska lyckas i arbetet som kompetensutvecklare i Domstolsakademin krävs att du har en god analytisk förmåga. Du måste också ha lätt för att samarbeta med andra och att kommunicera på ett tydligt sätt anpassat efter mottagare och situation. Eftersom vi är en liten organisation med ett omfattande uppdrag är det också viktigt att du kan arbeta självständigt och att hantera flera olika frågor framåt samtidigt. Du ska också vara intresserad av utvecklingsfrågor och ha en god förmåga att anpassa dig till ändrade förutsättningar. Vi förutsätter att du är lyhörd och prestigelös i ditt sätt att interagera med kollegor och bidrar till en god stämning på arbetsplatsen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Vikariat på ca 1 år, med eventuell möjlighet till förlängning. Annonsen avser en anställning. Om du åberopar referenser eller skriftliga vitsord ska de bifogas ansökan. Ansök redan idag, urval sker löpande.

Vilka är vi?
Domstolsakademin styrs av en rektor och leds av en kanslichef. Inom Domstolsakademin arbetar domarutbildade kompetensutvecklare, utbildningsadministratörer samt ämnesansvariga domare. Domstolsakademin är en arbetsplats där arbetsglädje, engagemang, tillit och ansvarstagande är viktiga ledord. Arbetet präglas av en hög grad av delegation och mycket eget ansvar för medarbetarna.

Domstolsakademin är en fristående enhet inom Domstolsverket. Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på https://www.domstol.se/.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Domstolsverket söker dig med intresse för informationssäkerhetsfrågor

Kvalitetssamordnare
Läs mer Nov 15
Vill du ha ett meningsfullt arbete och bidra till en säkrare informationshantering? Vi söker nu en ny kollega som vill vara med och utveckla arbetet med informationssäkerhet inom Sveriges Domstolar.

Information är en av de viktigaste tillgångarna för Sveriges Domstolars verksamhet. En effektiv och säker hantering av verksamhetens information är en grundläggande förutsättning för ett fungerande rättsväsende och säkerställer i en förlängning allmänhetens förtroende. För att upprätthålla en säker informationshantering behöver Sveriges Domstolar ha ett strukturerat informationssäkerhetsarbete.

Vi söker dig som har ett intresse för informationssäkerhetsfrågor och som vill fördjupa dig inom området. Du kommer att ha extra ansvar för arbetet med säker identifiering inom Sveriges Domstolar, samtidigt som det finns möjlighet att specialisera dig på det som just du brinner för inom informationssäkerhetsområdet.

Din placering kommer att vara på Enheten för informationssäkerhet, Domstolsverket.

Vad innebär arbetet?

Du kommer vara en viktig del av vårt team där ditt huvudsakliga ansvarsområde blir att vara Domstolsverkets centrala administratör för EFOS-kort som skapar en säker identifiering inom Sveriges Domstolar. Arbetet innebär såväl support och administration som utveckling på en övergripande nivå. I rollen kommer du att samarbeta med olika funktioner på Domstolsverket, domstolar och andra myndigheter.

Utöver detta kommer du att delta i enhetens övriga informationssäkerhetsarbete som bland annat innebär att utveckla och förvalta ledningssystemet för informationssäkerhet, stödja organisationen i informationssäkerhetsfrågor och genomföra informations- och utbildningsinsatser inom området.

Vem söker vi?

Vi söker dig som har en akademisk examen med inriktning mot informationssäkerhet eller motsvarande utbildning. Du kan vara junior inom informationssäkerhet då det finns möjlighet till utveckling inom området. Alternativt kan du ha gedigen erfarenhet av att ha arbetat inom områden som behörigheter, digitala identiteter eller liknande – vilket är meriterande, men inte ett krav.

Du uppskattar att anta utmaningar och förmedla lösningar, både självständigt och i samarbete med andra. Det är också viktigt att du är flexibel för att kunna hantera förändrade förutsättningar. Som person är du strukturerad, trygg i dig själv och har stor integritet. Du har även ett stort intresse för informationssäkerhetsfrågor.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Vilka är vi?

Domstolsverkets Enhet för informationssäkerhet arbetar med att leda och samordna det riskbaserade och strukturerade informationssäkerhetsarbetet inom Sveriges Domstolar. Enheten växer och består idag av Domstolsverkets informationssäkerhetschef samt informationssäkerhetssamordnare. Vi har olika bakgrunder, men har ett gemensamt intresse för informationssäkerhetsfrågor. 

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på https://www.domstol.se/. 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Chefskoordinator

Chefssekreterare
Läs mer Nov 10
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 


Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket



Brinner du för koordinering, service och administration? Vill du jobba på en arbetsplats som präglas av utveckling och professionalism - och därtill kunna bidra till din och allas rättssäkerhet? Finns 50 trevliga kollegor och bra arbetsmiljö högt på din lista? Då har vi ett spännande och viktigt jobb för dig.

Vad innebär arbetet? 
Tjänsten vi rekryterar är placerad på en av ekonomiavdelningens fem enheter – planeringsenheten. Domstolsverkets ekonomiavdelning är hjärtat i landets domstolars ekonomi och planering. Vi underlättar vardagen för cirka 7 400 anställda i Sveriges Domstolar och bidrar på så sätt till rättstrygghet och demokrati för landets invånare.

Ekonomiavdelningen ansvarar bland annat för finansiering, redovisning, analys och prognostisering av ekonomin och verksamheten samt för upphandling inom Sveriges Domstolar. Planeringsenheten ansvarar för att utifrån ett helhetsperspektiv biträda generaldirektören i planeringen och uppföljningen av Domstolsverkets verksamhet.

Hos oss kommer du att arbeta nära Domstolsverkets högsta ledning. Dina arbetsuppgifter kommer att vara en mix av olika koordinerande och administrativa uppgifter som varierar över tid. Mer konkret handlar det om att strukturera, planera, samordna och följa upp de processer och forum vi ansvarar för. Du har också möjlighet att påverka inriktningen på tjänsten.

I tjänsten ingå bland annat att:

- bereda och samordna olika möten som till exempel Domstolsverkets ledningsgruppsmöten och strategiska möten med domstolarna. Här handlar det om att hantera agenda, kallelse och minnesanteckningar samt uppföljning av beslutade aktiviteter
- stödja i praktiska frågor, t.ex. rese- och kalenderbokningar
- samordna och förbereda underlag som uppföljnings- och presentationsmaterial
- vara webbredaktör med uppgift att underhålla och administrera viss övergripande information om avdelningen på intranätet.

Vem söker vi?
Du är serviceinriktad och strukturerad, självgående och tar egna initiativ samtidigt som du trivs i en roll där samarbete med andra är avgörande. Förmågan att se till såväl detaljer som till helhet är också viktigt, liksom att vara flexibel inför ändrade omständigheter och omprioriteringar. Eftersom Domstolsverket har en komplex verksamhet behöver du ha ett gott omdöme och vara kvalitetsmedveten.

Du har mycket goda kunskaper i Microsoft Officepaketet. Du kan utrycka dig obehindrat på svenska i tal och skrift. Du har minst 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av chefskoordinering och administrativt arbete. Erfarenhet av projektadministration är önskvärt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

I grunden har du en relevant högskoleutbildning.



Vilka är vi?
Domstolsverket har ett uppdrag i demokratins tjänst. Vi arbetar med stöd, utveckling och ledning som ger landets 80-tal domstolar förutsättningar att fokusera på att avgöra mål och ärenden på ett rättssäkert och effektivt sätt. Det tycker vi är ett ovanligt viktigt uppdrag.

Vi fungerar som domstolarnas expertmyndighet och våra medarbetare är specialister inom allt från ekonomi, it och fastighet till hr, teknik och kommunikation. Hos oss jobbar alla med ständiga förbättringar och bidrar till arbetsglädje. Vi är en arbetsplats med fina resultat i den årliga medarbetarundersökningen och här finns stora möjligheter till kompetensutveckling.

Domstolsverkets moderna huvudkontor finns mitt i expansiva Jönköping och har lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Umeå och Malmö. På myndigheten arbetar cirka 400 personer.

Besök oss gärna på www.domstol.se och läs mer om, och hur det är att jobba hos oss.

Övrigt
Det är en tillsvidaretjänst som ska tillsättas, provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort är Jönköping. Arbete på distans kan överenskommas, detta bestäms i dialog med din närmaste chef.

Välkommen med din ansökan senast den 3 december 2023.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

HR-specialist med fokus lönebildning

HR-specialist/HR-adviser
Läs mer Nov 14
Välkommen till Domstolsverket!
Vi finns mitt i centrala Jönköping och är cirka 400 personer som driver utveckling och ger löpande stöd och service på olika sätt till cirka 80 domstolar inom Sveriges Domstolar.

På Förhandlingsenheten arbetar vi med att driva och utveckla såväl strategiska som operativa lönebildningsfrågor och teckna lokala kollektivavtal inom HR-området – kanske tillsammans med dig?

Vad ska du göra?
Det är måndag morgon. Du och dina kollegor börjar dagen tillsammans med en incheckning där ni delar med er av aktuella frågor och funderingar som ni tillsammans kan hjälpas åt att lösa. Din morgon fortsätter med att du kontaktar en domstol för att vara ett stöd i genomförandet av den årliga lönerevisionen, en annan uppgift du har är att ha ett digitalt möte med en domstolschef för att planera det partsgemensamma arbetet inför att teckna ett nytt samverkansavtal. På eftermiddagen förbereder du och ditt närmsta team lönesättningar inför nyanställning av domare och arbetar sedan vidare med att ta fram en ny e-utbildning.

Som HR-specialist hos oss kommer ditt fokus att vara lönebildning, du kommer vara med och teckna lokala löneavtal, ge råd och stöd i operativa lönesättningar samt arbeta med utveckling inom sakområdet. Du kommer även ge stöd i frågor och ärenden kopplat till arbetstid och beredskap samt facklig samverkan. Det ingår också att tillsammans med dina kollegor utbilda våra chefer inom främst lönebildning - det är därför viktigt att du känner dig bekväm i att skapa och utföra olika utbildningsinsatser.

Vem är du?
Vi som går till jobbet på Domstolsverket sätter en ära i att lära och vi växer varje dag genom att dela kunskap och fylla på med insikt som ger oss trygghet i alla beslut. Så för att trivas hos oss tror vi att du delar vår önskan och drivkraft. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att uppnå mål, hantera svårigheter eller lösa problem på ett strukturerat sätt i en föränderlig omvärld, krävs att du är agil i ditt arbetssätt. Du ser fördelen med att jobba i team och är också en person som kontinuerligt omvärldsspanar och håller dig uppdaterad inom ditt fokusområde. Egenskaper såsom ansvarsfull, engagerad och relationsinriktad är parametrar som kommer vara av stor vikt i denna rekrytering.

För att lyckas i rollen som HR-specialist ser vi att du har erfarenhet av kvalificerat arbete med HR-frågor inom lönebildning, facklig samverkan och avtalstecknande eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig och värdefull för arbetet. Vi ser gärna att du har kunskap om, och erfarenhet av, arbete med arbetstidsfrågor och beredskap.

Utöver det behöver du:

- ha en akademisk examen inom HR eller annan relevant utbildning vi bedömer likvärdig
- behärska svenska språket mycket väl i tal och skrift

Det är ett plus om du har intresse av aktuella pensionsavtal inom det statliga området.

Vilka kommer du jobba med?
Förhandlingsenheten är en av fem enheter på HR-avdelningen, du hör ju hur mycket samlad kunskap och kompetens du kommer till! Vår enhet består av fyra HR-specialister, en domare, en jurist och en administratör vid vårt notariekansli samt en enhetschef.  Vi har ett nära samarbete över både enhets- och avdelningsgränserna på Domstolsverket. Hos oss arbetar vi med ett aktivt medarbetarskap och ett tillitsbaserat ledarskap. Därför har vi en varm och generös gemenskap med stöttande kollegor.

Vilka är vi?
Sveriges Domstolar spelar en central roll inom rättsväsendet och bidrar till att upprätthålla demokratin och allas rättssäkerhet. Att vårt uppdrag har en samhällsbärande funktion och högre mening får varje arbetsdag att kännas som den viktigaste.

Vill du veta mer om Sveriges Domstolar och Domstolsverket?

På "Att jobba i Sveriges Domstolar" kan du läsa och se filmer om hur det är att arbeta hos oss.

Övrigt
Vi söker en HR-specialist för tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan. Placeringsort är Jönköping, men placering vid något av våra lokalkontor (Stockholm, Göteborg, Malmö eller Umeå) kan vara aktuellt om det finns särskilda skäl. Sista ansökningsdag är 29 november, men sök redan idag om du är intresserad!

Om du har frågor får du gärna kontakta enhetschef Josefin Fyhrlund på 036-15 56 76 eller HR-specialist Evelina Evaldsson Lundbäck på 036-15 54 12

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Domstolsverket söker utbildningsadministratör

Utbildningsadministratör/Utbildningssekreterare
Läs mer Nov 16
Vill du arbeta för allas rättssäkerhet varje dag?
Vill du som utbildningsadministratör för domstolshandläggarutbildningen vara med och bidra till kompetensutvecklingen för hela Sveriges Domstolar? Då kan det vara dig vi söker!

Domstolarna är en av hörnstenarna i vårt demokratiska samhälle.

Domstolsverkets uppdrag är att ge service åt domstolarna och att driva och stödja utveckling hos dem och där ingår att kompetensutveckla personalen. Enheten för lärande ansvarar för all planering, administration och genomförande av kompetensutveckling för samtliga medarbetare och chefer i Sveriges Domstolar.

Vad innebär arbetet?
Som utbildningsadministratör hos oss hanterar du all administration kring våra kurser för domstolshandläggare. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att lägga upp kurser i vårt digitala informationssystem och lärplattform; Kompetensportalen. Du ansvarar för bokningar av lokaler, logi och måltider och har kontakt med våra lärare och deltagare. Tjänsten innebär också hantering av kursanmälningar, prioritering och antagning av deltagare samt avslutande åtgärder såsom hantering av fakturor, arvode till lärare och kursutvärderingar.

Arbetet är i hög grad självständigt i ett väl utvecklat samarbete med övriga utbildningsadministratörer och med den kompetensutvecklare som ansvarar för kursens innehåll och utformning.

På enheten strävar vi alltid efter att bli bättre och arbetar kontinuerligt med utveckling – där du, tillsammans med dina kollegor, är en aktiv och viktig part i detta arbete. 

Vi söker dig som
Vi söker dig som har minst treårig gymnasieutbildning och du ska också ha erfarenhet av administrativt arbete inom en större organisation. Meriterande är om du har erfarenhet av utbildningsadministration, administration i informationssystem och erfarenhet av arbete på domstol. Du behärskar svenska språket väl i tal och skrift, har goda kunskaper i Officepaketet och god kunskap och erfarenhet av att arbeta i olika informationssystem.

Som person är du serviceinriktad, kvalitetsmedveten, har god förmåga att hantera flera parallella arbetsuppgifter och ett varierat arbetstempo. Du har goda IT-kunskaper, är flexibel och har en kreativ förmåga att tänka nytt och se nya perspektiv så du kan bidra till den snabba förändringstakt som krävs av en arbetsplats idag. Du tycker om att arbeta tillsammans med dina kollegor men har även ett eget driv och en stor initiativförmåga.  

Din kommunikativa förmåga är hög för att tydligt förmedla arbetsrelaterade budskap och vägleda användare i supportfunktionen för ett informationssystem.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vilka är vi?
Domstolsverket arbetar med administration och utveckling för Sveriges Domstolar. På Domstolsverket arbetar cirka 400 personer och myndigheten är placerad i centrala Jönköping där vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande miljö. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.

På vår arbetsplats är ansvar, engagemang och delaktighet viktiga ledord.

Övrigt
Provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort är Jönköping. Arbete på distans kan
överenskommas, detta bestäms i dialog med närmaste chef.

Ansök nu