Jönköping: Säkerhetschef

Hitta ansökningsinfo om jobbet Säkerhetschef i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-05 // Varaktighet: Heltid

Varje dag avgörs tusentals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Vi söker
En erfaren chef som vill fortsätta utveckla säkerhetsarbetet på Domstolsverket. Som säkerhetschef kommer du ha en betydelsefull roll genom att du har huvudansvaret för att leda och driva övergripande frågor inom verksamhetsskydd, säkerhetsskydd och civil beredskap inom Domstolsverket och Sveriges Domstolar.


Vi erbjuder

Är du intresserad av att arbeta med strategiska frågor i en spännande och för rättsstaten viktig verksamhet där du får en nyckelroll i vår fortsatta utveckling kan detta vara jobbet för dig. Här får du ett övergripande ansvar för frågor som berör Sveriges Domstolar som helhet. Vi erbjuder ett utvecklande arbete med stor möjlighet till påverkan och många kontakter både inom myndigheten och med andra myndigheter och organisationer.


Domstolsverket blev beredskapsmyndighet 2022 och är i en stark utvecklingsfas med fokus på säkerhets- och beredskapsfrågor.


Vi erbjuder en miljö som präglas av hög tilltro till våra medarbetare och där varje medarbetare förväntas ta ett stort eget ansvar för sitt jobb. Ledarskapet är mycket viktigt och vi ser våra chefer som nyckelpersoner i vår fortsatta utveckling av verksamheten.


Arbetet innebär

Arbetet som säkerhetschef, tillika säkerhetsskyddschef, består i huvudsak av att strategiskt styra, koordinera och utveckla Domstolsverkets och Sveriges Domstolars säkerhets- och beredskapsarbete.


Som säkerhetschef är du chef för Säkerhetsstaben och har personalansvar för ca 7-10 personer. Ditt uppdrag är att säkerställa att säkerhetsstaben levererar i linje med Domstolsverkets uppdrag och målbild samt att leda verksamheten utifrån en helhetssyn och med verksamhetens bästa i fokus. I rollen ingår personalansvar, budgetansvar samt det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för verksamhetsområdet. Du kommer också att ha en viktig roll i Domstolsverkets krisledning. Verksamheten förutsätter att du har nära samverkan och dialog med övriga avdelningar på Domstolsverket men också med domstolarna, Regeringskansliet och andra myndigheter inom beredskapssektorn. Du rapporterar till GD, deltar aktivt i Domstolsverkets ledningsgrupp och har ett engagemang för helheten.


Vem söker vi?

Du har gedigen chefs- och ledarerfarenhet, gärna inom säkerhetsområdet eller annat närliggande område. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med säkerhetsfrågor på en kvalificerad och strategisk nivå inom en större och/eller komplex organisation. Du har haft budget- och personalansvar och har vana av arbete i ledningsgrupp. Du har också erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete där du visat på konkreta, goda resultat.


I grunden har du en akademisk utbildning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för arbetsuppgifterna. Vidare ser vi det som meriterande om du har certifierad utbildning, t ex kopplat till säkerhetsskyddschef.


För att lyckas i rollen behöver du vara en mogen och modig chef och en tydlig ledare med god pedagogisk och kommunikativ förmåga som skapar förtroende och engagemang hos både samarbetsparters och medarbetare. Arbetsuppgifterna förutsätter god analytisk och strategisk förmåga och att du kan fatta beslut i komplexa situationer. Du är innovativ och lösningsorienterad genom att du har förmågan att se nya angreppssätt som kan omsättas i praktiken och som leder till resultat.


För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Vilka är vi?

Domstolsverket har sitt huvudkontor i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. På myndigheten arbetar cirka 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor. Sveriges Domstolar består av ett 80-tal olika domstolar där ca 7400 personer arbetar.


Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket


Övrigt

Anställningen är tillsvidare med ett tidsbegränsat chefsförordnande. 

Placeringsort är i Jönköping.


Personlighets- och förmågetest kan komma att tillämpas.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som Säkerhetschef

Nedan visas andra jobb i Jönköping som Säkerhetschef.

Informationssäkerhetschef till Jordbruksverket

Läs mer Apr 23
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1750 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

ARBETSUPPGIFTER
Vill du jobba i en varierande, spännande och kunskapsintensiv verksamhet? Vill du bidra till en robust och verksamhetsstödjande informationssäkerhet? Som informationssäkerhetschef har du huvudansvaret för informationssäkerhetsarbetet vid Jordbruksverket.

Rollen är både strategisk och operativ, vilket kan medföra att du behöver växla fokus beroende på sammanhang och arbetsuppgifter. Du ansvarar för att frågorna drivs ur ett helhetsperspektiv. Du är placerad på en enhet, men rapporterar direkt till generaldirektören.

Jordbruksverket är en beredskapsmyndighet. Du samverkar med säkerhetsskyddschefen i informationssäkerhetsfrågor. Arbetet sker också i samverkan med andra säkerhetsfunktioner på myndigheten.

Jordbruksverket är ackrediterat utbetalande organ för EU-stöd. För den ackrediterade verksamheten finns ett ledningssystem för informationssäkerhet som är certifierat enligt ISO 27001. En omcertifiering kommer att ske under våren 2025.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning inom området. Du ska också ha flerårig erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och arbete med ISO-certifiering.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete från offentlig sektor, arbete kopplat till dataskyddslagstiftning samt riskbedömningar.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är förtroendeingivande och trygg i dina värderingar. Du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan behålla lugnet vid pressade situationer. Du ser helheten, har ett kritiskt tänkande och en god analytisk förmåga. Du har en god samarbetsförmåga där du lyssnar, kommunicerar och löser frågeställningar på ett konstruktivt sätt.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning med registerkontroll kommer genomföras, det innebär att du måste vara svensk medborgare. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping med möjlighet att arbeta delar av arbetstiden på distans. Rollen kräver att du med kort varsel ska kunna infinna dig i våra lokaler.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

CISO till Jönköping Energi

Läs mer Jul 5
Vill du driva informationssäkerhetsarbete i en spännande bransch i stark utveckling och därmed bidra till att skydda våra samhällsviktiga funktioner? Sök denna tjänst redan nu!

Om vår kund
Nu och i framtiden har vi vår bas i infrastruktur och produktion. Vi är en samhällsviktig verksamhet och en lokal aktör som drivs av att skapa effektiva och innovativa energi- och kommunikationslösningar till våra kunder för att bidra till ett hållbart samhälle. Medarbetarnas kompetens och lokalkännedom säkerställer leveranser och tjänster med hög kvalitet. Vi är och kan vara stolta över det vi tillsammans åstadkommer! Vår vision är En god kraft för ett gott samhälle.

Dina arbetsuppgifter
Jönköping Energi är liksom branschen inne i en förändringsresa där vi går från att vara en energileverantör till en tjänsteleverantör. Denna förändringsresa och läget i omvärlden ställer högre krav än någonsin på IT- och informationssäkerhet.

Som informationssäkerhetsansvarig (CISO) kommer du att tillhöra ansvarsvarsområdet Innovation och utveckling som består av totalt närmare 25 medarbetare fördelade på enheterna IT, Digital utveckling och Affärsutveckling. Du kommer att rapportera direkt till ansvarsområdeschefen som också är VVD. Ditt arbete sker i nära samarbete med koncernledning, säkerhetsskyddschef, IT-säkerhetsansvarig och övriga säkerhetsfunktioner inom koncernen.

Som informationssäkerhetsansvarig samordnar och leder du koncernens systematiska informationssäkerhetsarbete. Rollen innebär ett intressant och utvecklande arbete i en samhällsviktig verksamhet i stark utveckling. Du är delaktig i koncernens säkerhetsskyddsarbete och planerar och genomför utbildningsinsatser. Du ser det som en självklarhet att bevaka omvärlden utifrån påverkan på vår verksamhet. Implementering av ISO 27007 pågår och din uppgift blir att fortsätta driva detta och sedan förvalta ledningssystemet. Incidenthantering, penetrationstester och säkerställa att vi efterlever GDPR och säkerhetsskyddslagen ligger också på ditt bord.


Din profil
Vi söker dig som har flerårig arbetslivserfarenhet av arbete med informationssäkerhetsfrågor och erfarenhet av ledningssystem för informationssäkerhet enligt ISO 27001. Du har kompetens inom informationsklassning, hantering av informationstillgångar samt kontinuitetsplanering och risk- och sårbarhetsanalyser. Du har även god kunskap om regelverk som exempelvis säkerhetsskyddslagen, GDPR och NIS.

Vi tror att du har god pedagogisk förmåga och du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är även systematisk, har ett gott omdöme och har lätt för att växla mellan helhet och detalj. Du trivs i en pådrivande och självständig roll i nära samverkan med andra. Du har förmågan att engagera och motivera samt har lätt för att kommunicera. Du bör även trivas med ett omväxlande arbete med uppgifter av både strategisk och operativ karaktär. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vad erbjuder vi?
Du kommer till en arbetsplats med en gemenskap som bara kan upplevas. Vi har vunnit utmärkelsen ”Excellent Arbetsgivare 2021”, där vi ligger i topp i jämförelse med 300 andra företag och 30 andra energibolag. Hos oss får du goda anställningsvillkor, personalförmåner och möjligheter att utvecklas i en trygg men innovativ bransch. För oss är det viktigt att du får en bra introduktion och säkerhet samt kvalitet är våra prioriteringar i allt vi gör.

Välkommen med din ansökan senast den 2022-08-28. Urval görs löpande och tjänsten kan komma att tillsattas tidigare.
I den här rekryteringen samarbetar vi med Effektiv AB. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarsområdeschef Mats från vecka 32 på telefon 036-10 83 35 eller Jens Lindroth på 0709-644227, jens@effektiv.se

För fackliga frågor kontakta Joakim Engdal, SEKO, på tel. 036-19 18 44, Daniel Faxe, Vision, på tel. 036-19 17 41 eller Peter Soltesz, Sveriges Ingenjörer, på tel. 036-10 83 18.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.


Om oss
Effektiv är det personliga konsultföretaget inom rekrytering och bemanning. Vi vill att det skall vara enkelt för våra kunder och vår personal att arbeta med och hos oss. Därför är våra ledstjärnor Glada, Utforskande, Långsiktiga och Driftiga - ord som vi lever efter och som är receptet för att överträffa dina förväntningar.

För den här tjänsten förmedlar Effektiv kontakten och du kommer bli anställd direkt hos kundföretaget.

Ansök nu

Avdelningschef till regionen Säkerhet Mitt

Läs mer Nov 15
Vill du arbeta i ett teknikföretag som alltid ska ligga i framkant?
I ett företag som vill driva en hållbar utveckling av innovativa och kundanpassade tekniklösningar i det moderna samhället?
Då delar du vår vision.
Är du även en affärsdriven, coachande ledare med ett starkt utvecklingsfokus?
Då kan det vara dig vi söker, till tjänsten som avdelningschef för vår säkerhetsorganisation i mittersta Småland.

Vi befinner oss mitt i en expansiv utveckling och satsning, med en tydlig strategi för de närmsta åren.
Som avdelningschef kommer du få ansvar och möjlighet till att vidareutveckla din verksamhet med medarbetarna och kunderna i fokus.

Vi erbjuder
Ett öppet arbetsklimat med stark laganda där vi stöttar varandra och har kul tillsammans
Möjlighet att kunna jobba lokalt eller på flera orter
Kollektivavtal, personalrabatter, friskvårdsbidrag och förmånsportal Elajo4U
Bred kunskap inom bolaget med fokus på teknikutveckling
En gemenskap och ett starkt affärsmannaskap
Stora möjligheter till personlig utveckling

Mer om tjänsten
Vi söker en ansvarstagande och nyfiken ledare med ett starkt utvecklingsdriv och ett stort intresse för dagens och morgondagens tekniker.
Som avdelningschef kommer du att ingå i Elajo Säkerhets ledningsgrupp och ha stor möjlighet till påverkan och utveckling. Du kommer att ansvara för att bygga upp en stark avdelning där vi vill bredda våra befintliga kunders värde genom fler teknikområden, varpå du kommer kunna ha ett nära samarbete med våra avdelningar inom el, automation, energi och klimat.
Som företag erbjuder vi kundanpassade lösningar och en modern teknik.
Din avdelning består idag av medarbetare på orterna Jönköping, Tranås, Nässjö, Vetlanda och Växjö. Du trivs med att vara en närvarande ledare som kontinuerligt har en närvaro på de olika orterna. Vilken ort du vill utgå från är vi flexibla att diskutera.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som avdelningschef kommer du ansvara för att:
bygga upp och utveckla avdelningen i linje med Marknadsområdets övergripande mål.
arbeta mot att uppsatta mål nås, där du har resultatansvar för din avdelning.
omvärldsbevaka teknikområdet för fortsatt utveckling av kunderbjudandet.
utveckla och coacha dina medarbetare.
genomföra årliga utvecklings- och lönesamtal.
kompetensutveckla medarbetare enligt fastställd strategi.
arbetsmiljöansvar för dina medarbetare.
verka för samarbete med andra avdelningar och teknikområden.

Bakgrund och Kompetenser
Som person söker vi dig som drivs av att se människor i din omgivning växa, genom din förmåga att möta dina medarbetare utifrån deras behov. Vi värdesätter en ansvarskänsla och att du förstår vikten av, och har känsla för, goda kundkontakter samt att jobba i team. Som ledare känner du igen dig i våra ledarskapsprinciper "Vi leder tydligt, Vi tar ansvar och Vi lever som vi lär".

För att lyckas i rollen ser vi även att du har:
Minst fullgjord gymnasieutbildning, inom för tjänsten relevant område.
Meriterande är eftergymnasial examen, inom för tjänsten relevant område
Arbetslivserfarenhet inom teknikområdet Säkerhet
Erfarenhet av att leda personal
Grundläggande företagekonomiska kunskaper
Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
Dator- och systemvana
B-körkort

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du vill vara med och utveckla framtidens Elajo. Vi värdesätter särskilt att du har ett brinnande intresse för ledarskap samt teknikområdet Säkerhet.

Vi värdesätter
Inom Elajo värdesätter vi att din personlighet stämmer överens med vår värdegrund, där våra värdeord är Engagemang, Utveckling och Öppenhet.
Vi värdesätter en rimlig balans mellan arbete-, privat- och familjeliv.
Vi eftersträvar en jämställd personalgrupp där mångfald råder. Det innebär för oss att alla medarbetare ska ha lika möjligheter och att olikheter ska finnas representerade, erkända och bejakade inom organisationen.

Om Elajo
Elajo är ett av Sveriges ledande el-, mekanik- och energiteknikföretag med ca 950 medarbetare och en omsättning på ca 900 miljoner. Företaget finns representerat på ett 40-tal orter och kan därför kombinera det stora företagets resurser med det lokala företagets flexibilitet och närvaro. Genom vår samlade kompetens kan vi leverera såväl specialisttjänster som helhetslösningar inom våra verksamhetsområden El & Energiteknik, Mekanik, Technology Solutions samt Etec.

Ansökan
Vi tar gärna emot din ansökan så snart som möjligt, där sista ansökningsdag är 2019-12-20.
Intervjuer sker löpande och ev. anställning kan komma att ske innan sista ansökningsdag.
För ytterligare information, eller frågor om tjänsten, är du välkommen att kontakta:
Marknadsområdeschef Tomas Wärnelius på telefon 010-4578510
tf. HR-chef Frida Ellingsen på telefon 0491-767653

Välkommen med din ansökan!

Inför denna rekrytering har Elajo tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsbolag och liknande.

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar .

Jönköpings tingsrätt söker domstolshandläggare

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Feb 7
Jönköpings tingsrätt har idag ca 60 anställda på två dömande avdelningar samt en administrativ avdelning. Verksamheten bedrivs i moderna lokaler intill Munksjön i centrala Jönköping och ligger i närheten av resecentrum.

Jönköpings tingsrätt söker domstolshandläggare
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår domstol består av medarbetare med olika kompetenser där var och en är betydelsefull för att upprätthålla ett demokratiskt och rättssäkert samhälle.

I takt med ökad måltillströmning växer vår organisation och vi behöver därför bli fler.

Arbetsbeskrivning
Som domstolshandläggare har du en central och viktig roll och medverkar till att domstolens olika mål bereds på ett rättssäkert och effektivt sätt. Du kommer ingå i ett arbetslag och tillsammans med framför allt domare, notarier och andra domstolshandläggare handlägger du mål och ärenden, ofta i ett högt tempo på grund av tidsfrister som finns och innebär att du snabbt kan behöva växla mellan olika arbetsuppgifter. Du kommer att ansvara för beredningen i samtliga typer av mål och ärenden som tingsrätten handlägger

Medarbetarskapet på tingsrätten kännetecknas av ansvarstagande, engagemang och ett helhetsperspektiv.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktigt.

Vi söker dig som:



• Har gymnasieutbildning, gärna kompletterad med paralegalutbildning eller annan relevant högskoleutbildning.
• Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
• Har du erfarenhet av arbete från annan domstol eller annan offentlig verksamhet kan det vara meriterande.


Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper som att du har gott omdöme och hög ansvarskänsla samt är noggrann och utvecklingsinriktad. Du ska ha god samarbetsförmåga och kunna arbeta enskilt och i grupp och trivas med att tidvis arbeta i ett högt tempo.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.

Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen och ser gärna manliga sökanden. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetens och meriter.

Ansök nu

Produktförvaltare till HR-avdelningen

Systemförvaltare
Läs mer Feb 6
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.

Domstolsverket söker en engagerad produktförvaltare med erfarenhet inom lön som vill vara med och jobba För din och allas rättssäkerhet. Vår nuvarande kollega Stefan går i pension och vi söker hans efterträdare som tillsammans med oss vill driva utveckling av HR-och lönesystem och ge stöd och service till Sveriges domstolar.


Om jobbet

Som Produktförvaltare på Domstolsverkets HR-avdelning har du en viktig roll i arbetet med att förvalta och utveckla HR- och lönesystem för Sveriges Domstolar så att medarbetare och chefer har tillgång till digitala verktyg som möjliggör effektiva arbetssätt. Nu söker vi en Produktförvaltare med inriktning mot lön. I arbetsuppgifterna ingår förvaltning och utveckling av HR- och lönesystem utifrån verksamhetens och användares behov samt support till domstolar och löneenhet. Arbetet sker i nära samarbete med övriga produktförvaltare på HR-avdelningen, andra avdelningar på Domstolsverket samt systemleverantör. Styrning av verksamhetsutveckling och IT-utveckling bedrivs utifrån produktområden enligt Domstolsverkets systemförvaltningsmodell.


Vem är du?

Vi söker dig som är strukturerad, noggrann, ansvarfull och har förmåga att prioritera. Du driver självständigt ditt arbete framåt, är flexibel och har lätt för att anpassa dig till förändringar. Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat är självklart för dig. Du har en god kommunikativ förmåga på svenska både i tal och skrift. Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper.


Du har eftergymnasial utbildning inom relevant område eller dokumenterad erfarenhet som vi bedömer likvärdig och värdefull för arbetet. Du har några års erfarenhet av arbete med system och lön och drivs av förändringsarbete och utveckling av system. Det är ett plus om du har arbetat inom offentlig verksamhet samt har praktisk erfarenhet av arbete med olika HR- och lönesystem.


För att bli aktuell för anställningen krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.


Vilka är vi?

Domstolsverket finns i centrala Jönköping och består av ca 400 medarbetare som tillsammans driver utveckling och ger löpande stöd och service till Sveriges ca 80 domstolar. Hos oss arbetar vi med ett aktivt medarbetarskap och ett tillitsbaserat ledarskap.


System- och statistikenheten är en av fem enheter på HR-avdelningen. Vår enhet består av fyra produktförvaltare, två statistiksamordnare och en enhetschef. Vi är ett team som gillar att jobba med utveckling och service. Vi är lösningsfokuserade och har löpande dialog med domstolarna. Tillsammans med dem vi är till för jobbar vi med ständiga förbättringar i HR-och lönesystemet. Vi driver olika mindre och större projekt och involverar kollegor som berörs även på andra avdelningar på Domstolsverket. Vi stöttar varandra i olika frågor och stämmer av med varandra i det dagliga arbetet.


Vill du veta mer om Sveriges Domstolar och Domstolsverket? På sidan ”Att jobba i Sveriges Domstolar” kan du läsa och se filmer hur det är att arbeta hos oss.


Övrigt 

Vi söker en Produktförvaltare för tillsvidareanställning heltid med tillträde den 1 juni eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort är Jönköping. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan. Inom Sveriges Domstolar har vi individuell lönesättning.


Vi kommer att arbeta med löpande urval och intervjuer så du är välkommen med din ansökan redan idag! Sista ansökningsdag är 26 februari.


För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Tester kan komma att tillämpas som en del i rekryteringsprocessen.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.


Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Adjungerat råd - en möjlighet till domarmeritering

Jurist, allmän domstol
Läs mer Jan 20
Styrkan i vårt rättssamhälle sitter både i månghundraåriga traditioner och förnyelse. Som medarbetare i Sveriges Domstolar blir du en del av båda. Därför satsar vi på engagerade och ansvarstagande medarbetare som vill upprätthålla rättssamhället och samtidigt bidra till utveckling.

Göta hovrätt är en av sex hovrätter i Sverige. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagas från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Göta hovrätt är en arbetsplats som präglas av ett öppet och välkomnande klimat och här arbetar cirka 110 medarbetare. Vi satsar på hög kvalitet i dömandet och den övriga verksamheten. Allas delaktighet och ansvarstagande är avgörande. Vi arbetar aktivt med att utveckla vår verksamhet och att renodla domarrollen. Våra nybyggda och säkra lokaler är centralt placerade precis intill Munksjön i Jönköping.

Att arbeta som adjungerat råd är en möjlighet till domarmeritering för kvalificerade och erfarna jurister. Du kommer att få prova på domaryrket inom Sveriges Domstolar vilket ger dig en unik möjlighet till nya erfarenheter och värdefulla meriter i din karriär!


Som adjungerat råd får du genom praktiskt arbete och behovsanpassad utbildning, med stöd av erfarna kollegor, möjlighet att arbeta som domare. Du kommer att delta i föredragningar och förhandlingar, du kommer också att skriva domar och beslut. Du får en sammanhållen domarmeritering i hovrätt men också vid tingsrätt, där kärnan i arbetet är självständigt beslutsfattande bl.a. som rättens ordförande vid förhandlingar.


Anställningen är en tidsbegränsad anställning om ett år där sex månader genomförs i överrätt och sex månader i underrätt. Vilken underrätt som är möjlig för tjänstgöring diskuteras med den som söker anställning som adjungerat råd.





Vi söker dig som


• är en mycket skicklig jurist med god kommunikationsförmåga. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift kombinerat med mycket gott omdöme.

• har flera (cirka 10 år eller mer) års erfarenhet av de rättsområden som förekommer i allmän domstol. Det kan till exempel vara erfarenhet från arbete som åklagare, advokat, eller annat mångårigt kvalificerat juridiskt arbete. Fullgjord notarietjänstgöring är meriterande.

• är van vid självständigt beslutsfattande och har förmåga att fatta beslut inom rimlig tid och med hög kvalitet.

• är intresserad av att meritera dig för att kunna söka anställning som ordinarie domare.

Ansök nu

Göta hovrätt i Jönköping söker studentmedarbetare till arkivet

Arkivassistent
Läs mer Feb 6
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Göta hovrätt är en av sex hovrätter i Sverige och vår huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagas från tingsrätt. Vår arbetsplats präglas av ett öppet och välkomnande klimat med totalt cirka 110 medarbetare. Din huvudsakliga arbetsplats kommer att vara på Werket, som är vår externa arkivlokal några hundra meter från domstolsbyggnaden. Arkivlokalerna är nyrenoverade och du kommer att sitta i ett fräscht och trevligt kontorslandskap tillsammans med tre arkivassistenter som jobbar med liknande arbetsuppgifter. 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Vi söker nu en student som vill arbeta med uppgifter på hovrättens arkiv. På arkivet kommer du främst att arbeta med utlämnande av allmän handling och besvara frågor vid beställning av domar. Andra arbetsuppgifter kan vara att arbeta med sortering av akter och avgöranden, hantering av filer eller förteckningsarbete. 


Som studentmedarbetare hos oss kommer du att få god inblick i hur en domstol fungerar och värdefulla erfarenheter för framtiden. 


Kvalifikationer


Vi söker dig som studerar heltid inom juridik, offentlig förvaltning, arkivkunskap eller lärarprogram inom samhällsvetenskapliga ämnen. Du ska ha fullgjort godkända studier motsvarande 60 högskolepoäng. Du är en person som värdesätter noggrannhet och har god förmåga att arbeta strukturerat. Du trivs i en miljö där flexibilitet och prestigelöshet är viktiga inslag. 


För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. 


Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 


Övrigt


Tidsbegränsad anställning på Studentmedarbetaravtal. Som studentmedarbetare arbetar du 25% av heltid, schemaläggning sker tillsammans med rekryterande chef. Under viss perioder, såsom lov, kan det bli aktuellt med visstidsanställning på högre sysselsättningsgrad.

Ansök nu

Göta hovrätt i Jönköping söker studentmedarbetare

Registrator
Läs mer Feb 6
Kanslienheten stödjer hovrättens dömande avdelningar med målhantering. Hos oss arbetar för närvarande tre registratorer och 16 domstolshandläggare, enheten leds av en handläggarchef. Vi är en enhet där det alltid är nära till skratt, med trygga och erfarna kollegor som hjälps åt och delar kunskaper på ett prestigelöst sätt.

Göta hovrätt är en av sex hovrätter i Sverige och vår huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagas från tingsrätt. Vår arbetsplats präglas av ett öppet och välkomnande klimat med totalt cirka 110 medarbetare. Efter nära 400 års verksamhet i anrika lokaler vid Hovrättstorget bedriver vi nu vår verksamhet i en helt ny domstolsbyggnad vid Munksjöns strandkant i centrala Jönköping.

Göta hovrätt söker en eller flera studenter som vill arbeta med uppgifter på hovrättens kansli. På kansliet kommer du främst att stötta registratorerna genom att bland annat registrera och klassificera inkommande överklaganden samt hantera inkommande handlingar. Med tiden kan du även komma att utföra vissa handläggaruppgifter, exempelvis att sköta skriftväxling, sammanställa material inför huvudförhandlingar samt expediera domar och beslut. Arbetet sker fysiskt på plats i vår nya fina domstolsbyggnad i centrala Jönköping.


Som studentmedarbetare hos oss kommer du att få god inblick i hur en domstol fungerar och värdefulla erfarenheter för framtiden.


Kvalifikationer


Vi söker dig som studerar heltid inom juridik, offentlig förvaltning, kriminologi eller liknande. Du ska ha fullgjort godkända studier motsvarande 60 högskolepoäng. Du är en person som värdesätter noggrannhet och har god förmåga att arbeta strukturerat. Du trivs i en arbetsmiljö där flexibilitet och prestigelöshet är viktiga inslag.


För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet.  Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Ansök nu

IT-arkitekt i rättvisans tjänst

IT-arkitekt/Lösningsarkitekt
Läs mer Jan 27
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.

Är du vår nästa IT-arkitekt? Vill du arbeta strategiska arkitekturfrågor?


Tycker du dessutom att det är viktigt att bidra med samhällsnytta genom digitalisering, då kommer du att trivas hos oss på Domstolsverket. Hos oss får du arbeta och utvecklas i en professionell miljö tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor.


Inom Sveriges domstolar jobbar vi För din och allas rättssäkerhet.





Om anställningen

Som IT-arkitekt inom Sveriges domstolar är du en del av att skapa helhetslösningar för digitalisering. Du kommer arbeta i olika uppdrag på hela IT-avdelningen även samverkan med andra myndigheter t ex eSam.


Rollen är dynamisk och bjuder på spännande utmaningar med stora möjligheter att utveckla dina kunskaper och bredda din erfarenhet utifrån dina egna ambitioner. Som IT-arkitekt är du en pragmatisk problemlösare som brinner för att skapa hållbara digitala lösningar. Du ser helheten men har även förmågan att gå ner på detalj för att säkerställa en så bra lösning som möjligt. För oss är det viktigt att dela med sig av sin kunskap till andra i organisationen.


Vilka är vi?

Domstolsverkets IT-avdelning jobbar med moderna arbetssätt och tekniker för att lösa Sveriges Domstolars behov av digitalisering.


Totalt är vi drygt 100 kollegor på avdelningen, som arbetar brett inom många olika områden. Vi bidrar med helhetssyn, innovation och kundfokus. I vårt engagemang ligger snabb rörlighet, tillgänglighet och samverkan för att nå resultat.


Domstolsverket har en IT-miljö som består av ett antal standardsystem och många egenutvecklade webbapplikationer, både interna och e-tjänster. Våra egenutvecklade webbapplikationer är främst utvecklade med open source. Vi har all drift i egen regi med tillhörande infrastruktur inom Linux, Windows, nätverk, brandväggar och databaser. Vi hanterar också en PC-klientmiljö, Print och Mobiltelefoner för drygt 7 000 användare.


Tillsammans med dina kollegor kommer du att realisera Sveriges Domstolars befintliga och kommande behov av digitalisering. Hos oss jobbar alla med ständiga förbättringar och arbetsglädje!


Vem söker vi?

Vi söker dig som har många års erfarenhet inom området och vill arbeta övergripande med IT-arkitektur. För att lyckas i din roll behöver du vara lyhörd, pedagogisk och har förmågan att kommunicera med kollegor, chefer så väl som användare. Du ser möjligheterna framför problemen. För dig är det självklart med samarbete och att bygga goda relationer.


Vi ser att du har en akademisk utbildning inom IT-området och har relevanta certifiering. Du har vana att arbeta med modeller och dokumentation. Det är meriterande om du har arbetat inom offentlig sektor, Sveriges domstolar och med IT-säkerhetsfrågor.


Övrigt

Det är en tillsvidareanställning som ska tillsättas, 100% tjänstgöringsgrad och tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.


Vi kommer att arbeta med löpande urval och intervjuer så du är välkommen med din ansökan redan idag!


Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu