Jönköping: Projektanställd för digitalisering av strandskydd

Hitta ansökningsinfo om jobbet Projektanställd för digitalisering av strandskydd i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2024-04-22 // Varaktighet: Heltid

Projektanställd för digitalisering av strandskydd
Vill du jobba med digitalisering och naturvårds- och samhällsplaneringsfrågor på Länsstyrelsen i Jönköpings län i höst?
Arbetsuppgifter
Sveriges 21 länsstyrelser har fått i uppdrag av regeringen att tillsammans med andra berörda myndigheter ta fram och sammanställa ny och befintlig information om var det råder strandskydd i Sverige.

Målet med arbetet är att skapa en nationellt heltäckande digital redovisning av gällande strandskydd. Uppdraget ska vara färdigt den 20 december 2024.

Vi söker nu en eller två nya kollegor för att under hösten 2024 arbeta med uppdraget. I arbetet ingår bland annat att läsa och tolka detaljplaner, bedöma var strandskydd råder och uppdatera kartskikt för en korrekt redovisning.

Ansvariga enheter för uppdraget är enheten för naturskydd och tillsyn samt samhällsbyggnadsenheten på Länsstyrelsen. Utifrån dina tidigare erfarenheter och kunskaper kan även andra arbetsuppgifter inom enheternas verksamhetsområden bli aktuella.

Kvalifikationer
Vi söker dig med naturvetenskaplig bakgrund, samhällsplanerarbakgrund eller bakgrund och kunskaper som vi bedömer som likvärdiga. Grundläggande GIS-kunskap är ett krav. Du har en genomförd eftergymnasial utbildning, alternativt så befinner du dig i slutskedet av din utbildning.

Arbetet kommer att genomföras med stöd av och i samarbete med kollegor inom olika arbetsområden och tjänsten ställer därför krav på en god samarbetsförmåga. Du är självgående och van vid att ta eget ansvar och driva ditt arbete framåt. Du behöver vara flexibel och snabbt kunna ta till dig ny kunskap och nya uppgifter.

Tjänsten ställer även krav på goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.

Villkor
Tjänsten omfattar heltid och gäller särskild visstidsanställning. Tillträde runt mitten av augusti 2024.

Övrigt
Intervjuer genomförs löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Läs mer om vad Länsstyrelsen erbjuder som arbetsgivare och möt våra medarbetare på www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Om Länsstyrelsen i Jönköping
Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation, en statlig myndighet som är regeringens företrädare i länet. Tillsammans arbetar vi för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest attraktiva län. Genom samverkan skapar vi förutsättningar för ett fantastiskt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling.

Vi är 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, insatser som ska gynna fisken i våra sjöar till demokrati- och beredskapsfrågor samt mycket annat. Målet är att vårt arbetssätt ska präglas av professionalism, engagemang och samverkan.

Länsstyrelsen finns mitt i stan i en K-märkt byggnad som har nyrenoverade lokaler med utsikt över Munksjön och Vättern. Det är inte bara en spännande arbetsplats, du erbjuds också en mängd förmåner som flexibelt arbete, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, utökad föräldrapenning samt en aktiv personalförening.

Vill du veta mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss? Besök vår webbsida på http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss. 

Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Jönköping som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Handläggare regionala utvecklingsprojekt

Läs mer Maj 17
Nytt
Regional utveckling

Vill du ha en viktig roll i vårt arbete med att finansiera regionala utvecklingsprojekt? Trivs du med att arbeta administrativt och samtidigt ha mycket kontakter med människor? Då har vi något för dig!

Rollen som handläggare
Du kommer att arbeta med handläggning av regionala utvecklingsprojekt som kan sökas av olika aktörer, både inom organisationen och externt. Projekten finansieras av regionala utvecklingsmedel som kommer från regional och nationell nivå samt från EU. Andra administrativa uppgifter såsom att sammanställa uppgifter för rapportering och uppföljning kommer också att bli aktuella.

Du kommer att handlägga ansökningar som har blivit beviljade regionala utvecklingsmedel. I arbetet kommer du att samverka med sakkunniga och strateger inom Regional utveckling då de spelar en viktig roll i beslutsprocessen om tilldelning av regionala utvecklingsmedel. Du kommer att ha kontakt med sökande aktörer och också arbeta med att sammanställa uppgifter för återapportering och uppföljning. Du kommer också att delta i arbetet för att utveckla våra processer för finansiering.

Din blivande arbetsplats
Idag är vi en sektion på 12 medarbetare som tillsammans har det stimulerande uppdraget att arbeta för en långsiktigt hållbar utveckling av Jönköpings län. Sektionens roll är att stödja i ledning, styrning och uppföljning av uppdraget. Sektionen ansvarar bl.a. för finansiering och projektstöd, analys och GIS, kvalitetsledning, IT-samordning, ärendesamordning och internationella frågor. Inom sektionen finns även Europa Direkt, ett av EU-kommissionens informationskontor för att sprida information, svara på frågor samt arrangera föreläsningar och evenemang om EU. Sektionen är indelad i tre team som fokuserar på att lösa de dagliga uppgifterna i god tillsammansanda. Sektionen är en del av avdelningen för Regional utveckling, som samordnar och leder arbetet med den regionala utvecklingen utifrån ett såväl statligt som regionalt uppdrag. Hos oss arbetar strateger, sakkunniga, projektledare, koordinatorer och kommunikatörer inom bland annat hållbarhet, infrastruktur, näringsliv, kompetensförsörjning, besöksnäring, kultur och digitalisering. Vi jobbar tillsammans med många aktörer i Jönköpings län för att nå målet att bli Sveriges mest hållbara, attraktiva och tillgängliga region.
Kontoret ligger i centrala Jönköping. Avdelningen tillämpar distansarbete upp till två dagar i veckan.

Din profil
Du har en för området relevant högskoleutbildning eller en eftergymnasial utbildning som, tillsammans med erfarenhet, bedöms likvärdig. Du har även erfarenhet av ekonomi, handläggning och service. Erfarenhet från offentlig verksamhet är meriterande. Du behöver vara noggrann och strukturerad då du kommer att ansvara för granskning och uppföljning. Du behöver också ha en god bedömningsförmåga med rimlighetstänk. Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig i tal och i skrift. Du behöver ha god förmåga att samverka och att se ditt arbete i ett större sammanhang.

Vårt erbjudande till dig
Vi erbjuder dig ett spännande, utmanande och stimulerande uppdrag där du får vara med i vårt viktiga uppdrag som projektprocessen innebär för regional utveckling i länet. Du kommer att arbeta i en miljö som präglas av samarbeten på olika sätt. Arbetsplatsen genomsyras av god och glad gemenskap där vi uppskattar att du bidrar med dina erfarenheter och din personlighet.

Som medarbetare hos oss inom Region Jönköpings län får du tillgång till våra anställningsförmåner. En del av dem ökar din grundtrygghet, andra sätter lite guldkant på vardagen. Läs mer om våra förmåner här: Förmåner (http://www.rjl.se/jobb-och-karriar/Jobba-hos-oss/Formaner/)

Har du frågor om tjänsten?
Vill du veta mer kring tjänsten är du välkommen att kontakta Anna Olsson, sektionschef kansli, tel 0730-376589.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Vår rekryteringsprocess
Sista ansökningsdag är den 9 juni 2024.
Läs mer om Region Jönköpings läns rekryteringsprocess på vår hemsida: https://rjl.se/jobb-och-karriar/Lediga-jobb/Var-rekryteringsprocess/

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Biträdande utredare Planering

Läs mer Maj 15
Vill du arbeta som samhällsutvecklare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige.


Biträdande utredare Planering

Arbetsuppgifter

Sydöstra Regionen omfattar Jönköpings, Kalmar och Östergötlands län. Utredningsenheten är en av regionens fem enheter och genomför olika typer av utredningar tex Åtgärdsvalsstudier, men även trafikanalyser och andra beslutsunderlag. Enheten analyserar dagens och framtidens transportsystem, tar fram lösningar och skapar förutsättningar för en väl fungerande infrastruktur.
Som biträdande utredare är du en del av ett dynamiskt team och initialt kommer du att agera som stöd i flera av enhetens leveranser.
I rollen ingår att:
delta i, och i vissa fall driva, utredningar, förändringsärenden väg och andra uppdrag
medverka i framtagande av planerings - och beslutsunderlag
ta fram presentationsmaterial och kommunikativa texter
ansvara för viss administration, planering och uppföljning i utredningar och uppdrag

Du kommer att arbeta med flera uppdrag parallellt och samarbeta både internt och externt med flera olika kompetenser. Du är van att arbeta digitalt då arbetet ofta sker tillsammans med andra som fysiskt sitter på andra orter.

Övrig information

Placeringsort är Jönköping, Linköping eller Norrköping, resor kan förekomma.
Vänligen bifoga ditt CV.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
Första intervjuer sker digitalt via Skype, preliminärt under vecka 26.
Vid eventuella frågor om tjänsten, kontakta rekryterande chef Mattias Holmqvist, se kontaktuppgifter nedan.

Kvalifikationer

Vem är du?
För att trivas i rollen som biträdande utredare ser vi att du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och lösningsfokuserad. Du trivs med att jobba mot uppsatta mål, du har en förmåga att trots motgång förbli effektiv i ditt arbete. Att förmedla budskap på ett tydligt och pedagogiskt sätt, både skriftligt och muntligt, känns naturligt för dig. Du är analytisk, strukturerad och trivs att arbeta med olika frågeställningar och arbetsuppgifter där du behöver prioritera vad som är viktigast. Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt bidrar till helheten genom att samverka med andra
Vi söker dig som
har en universitets- eller högskoleutbildning (minst 180 hp/120 p) med inriktning väg och vatten, samhällsbyggnad eller annan relevant utbildning som vi tillsammans med din erfarenhet bedömer likvärdig
har erfarenhet av arbete inom infrastrukturplanering
har goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
har giltigt körkort för personbil

Det är meriterande om du
har erfarenhet av arbete med samrådsprocesser där kontakt med allmänhet, kommunal förvaltning och/eller media har förekommit


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
På Planering skapar vi innovativa lösningar som bidrar till att nå de transportpolitiska målen, såsom klimatmålen och nollvisionen. Vi planerar Sveriges statliga infrastruktur för väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Hos oss arbetar du nära den politiska arenan och våra samarbetspartners - men framförallt nära medborgare och näringsliv.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ansök nu

Klimat- och energiutvecklare

Läs mer Maj 15
Vi söker dig som vill vara med och påverka i arbetet med att begränsa klimatförändringarna och bidra till hållbar energi för alla.

Vi arbetar med hållbarhet varje dag, vill du vara med och bli vår nya kollega? Vi söker ytterligare en medarbetare till arbetet med det regionala energi- och klimatarbetet i Jönköpings län.

Du kommer att vara en del av enheten för ekologisk hållbarhet, en enhet med åtta medarbetare som arbetar med energi och klimat, klimatanpassning, miljömål, det interna miljöarbetet och Agenda 2030. Som medarbetare hos oss får du ta ansvar, leda processer och driva utveckling tillsammans med skickliga kollegor inom många olika yrkesområden.

Arbetsuppgifter
Du kommer att vara med och utveckla klimat- och energiarbetet i länet och bidra till den gröna omställningen. I arbetet ingår informationsinsatser och handläggning av Klimatklivet, ett investeringsstöd som vi hanterar tillsammans med Naturvårdsverket. Du kommer att ha en aktiv roll och ha kontakt med många externa aktörer såsom länets kommuner, näringslivsorganisationer och företag, med syfte att identifiera viktiga klimatinvesteringar som kan finansieras genom Klimatklivet. Du kommer också att handlägga ansökningar samt följa upp och rapportera beviljade ansökningar. Arbetet innebär även att du samverkar med andra enheter på Länsstyrelsen.

Din arbetsuppgift är också att ingå i samordningen av Klimatrådet Jönköpings län, länets samverkansplattform för klimat, energi och klimatanpassning. Du kommer att vara en del av och bidra till det utvecklingsarbete som pågår med att stärka och utveckla samverkan. I Klimatrådet deltar ett 40-tal organisationer från privat och offentlig sektor samt civilsamhället.

Du arbetar tillsammans med kollegorna i vår klimat- och energigrupp och med andra kollegor på enheten.

Länsstyrelserna är 21 unika myndigheter, men samverkar med varandra i nätverk. Du kommer därför att arbeta med samverkan och erfarenhetsutbyte med andra länsstyrelser i landet. Inom ramen för din tjänst kan det också bli aktuellt att arbeta med och vara stödjande i andra arbetsområden. I första hand gäller det inom enheten men det kan också bli aktuellt att delta i andra processer på avdelningen eller i organisationen.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant akademisk utbildning inom naturvetenskap, miljö, klimat eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Meriterande är erfarenhet av samordnings-/utredningsarbete i offentlig verksamhet, handläggning och beslut av ekonomiska stöd i statlig verksamhet, och strategiskt hållbarhetsarbete.

Du har ett genuint samhällsintresse och är intresserad av energi- och klimatfrågor samt hållbarhet i ett brett perspektiv.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är kreativ och lösningsorienterad och för att få genomslag använder du din kommunikativa och inspirerande förmåga. Du har förmåga att analysera och dra slutsatser som gör att du kommer vidare i dina arbetsuppgifter. Du tycker om att samverka och skapa relationer med viktiga aktörer i länet. Du har lätt för att uttrycka dig i text och gillar att presentera och tala inför grupper samt att leda möten. Du behöver därför ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Villkor
Tjänsten omfattar heltid och är en särskild visstidsanställning under cirka ett år. Tillträde snarast.

Övrigt
Intervjuer genomförs 12,13,14 juni.

Om Länsstyrelsen i Jönköping
Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation, en statlig myndighet som är regeringens företrädare i länet. Tillsammans arbetar vi för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest attraktiva län. Genom samverkan skapar vi förutsättningar för ett fantastiskt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling.

Vi är 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, insatser som ska gynna fisken i våra sjöar till demokrati- och beredskapsfrågor samt mycket annat. Målet är att vårt arbetssätt ska präglas av professionalism, engagemang och samverkan.

Länsstyrelsen finns mitt i stan i en K-märkt byggnad som har nyrenoverade lokaler med utsikt över Munksjön och Vättern. Det är inte bara en spännande arbetsplats, du erbjuds också en mängd förmåner som flexibelt arbete, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, utökad föräldrapenning samt en aktiv personalförening.

Vill du veta mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss? Besök vår webbsida på http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss. 

Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Ansök nu

Junior handläggare av stöd för energieffektivisering

Läs mer Maj 14
Var med och bidra i arbetet för hållbara städer och samhällen!
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en ny kollega för att handlägga Länsstyrelsens energi- och bostadsstöd.

Som vår nya medarbetare kommer du primärt att arbeta med handläggning av stöd för energieffektivisering av småhus. I arbetet kommer du att administrera och handlägga ärenden, hantera utbetalningar av stöd och ha kontakt med och svara på frågor från sökanden av stödet.

Arbetet är självständigt men bedrivs i nära samarbete med kollegor. Du ansvarar själv för att driva dina ärenden och arbetsuppgifter framåt men samverkar också med andra både internt och externt.

Vi hjälps åt med alla arbetsuppgifter som finns på enheten och myndighetens uppdrag kan också göra att fler uppgifter än det som beskrivs i annonsen blir aktuella.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har kunskaper inom byggtekniska frågor och/eller energifrågor, förvärvade via utbildning eller på annat sätt som arbetsgivaren bedömer relevant. En eftergymnasial utbildning är ett krav för tjänsten.

Du bör ha intresse för arbete inom offentlig verksamhet och av myndighetsutövning samt ha en god administrativ förmåga. Som person är du självgående och strukturerad, då handläggningen till stor del är ett självständigt arbete som ställer krav på förmåga att planera och genomföra arbetet på ett effektivt sätt. Arbetsuppgifterna kräver att du har en god struktur för ditt arbete samt att du har en problemlösande och analytisk förmåga. Du är samarbetsinriktad och bidrar till ett positivt arbetsklimat på enheten.

En viktig del i rollen som stödhandläggare är att ha kontakt med sökande av stöden. Det är därför viktigt att du är kommunikativ, serviceinriktad och kan skapa och bibehålla goda kontakter. Du är flexibel och kan anpassa dig till förändrade förutsättningar och ändrade omständigheter, och du är öppen för att ta på dig nya arbetsuppgifter utifrån vilka uppdrag som aktualiseras efterhand. Arbetet kan innebära arbetstoppar då det finns olika tidsramar och deadlines att förhålla sig till inom arbetet med energi- och bostadsstöden, vilket även ställer krav på god förmåga att prioritera ditt arbete.

Tjänsten ställer krav på goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.

Villkor
Tjänsten omfattar heltid och gäller särskild visstidsanställning på sex månader. Tillträde runt mitten eller slutet av augusti 2024.

Övrigt
Intervjuer genomförs under vecka 24.

Om Länsstyrelsen i Jönköping
Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation, en statlig myndighet som är regeringens företrädare i länet. Tillsammans arbetar vi för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest attraktiva län. Genom samverkan skapar vi förutsättningar för ett fantastiskt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling.

Vi är 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, insatser som ska gynna fisken i våra sjöar till demokrati- och beredskapsfrågor samt mycket annat. Målet är att vårt arbetssätt ska präglas av professionalism, engagemang och samverkan.

Länsstyrelsen finns mitt i stan i en K-märkt byggnad som har nyrenoverade lokaler med utsikt över Munksjön och Vättern. Det är inte bara en spännande arbetsplats, du erbjuds också en mängd förmåner som flexibelt arbete, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, utökad föräldrapenning samt en aktiv personalförening.

Vill du veta mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss? Besök vår webbsida på http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss. 

Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Ansök nu

Handläggare till djurinförselenheten

Läs mer Maj 8
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1750 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

Djuravdelningens uppdrag är att skapa goda förutsättningar för en hållbar och konkurrenskraftig jordbruksnäring, miljö, djurhållning och livsmedelsproduktion. Sverige har höga ambitioner inom djurskydds-, djurhälso- och smittskyddsarbetet, inte minst i syfte att verka för en låg användning av antibiotika och motverka resistensutveckling. Målet är att Jordbruksverket i samarbete med andra aktörer ska leda utvecklingen inom dessa områden.

ARBETSUPPGIFTER
Djurinförselenheten arbetar med frågor kopplade till införsel av levande djur och avelsmaterial. Enheten är drygt ett år gammal och består i dagsläget av tolv medarbetare. Nu vi vill utöka bemanningen genom att både bredda och stärka vår kompetens. Hos oss finns det stora möjligheter till utveckling, i en verksamhet under utveckling, med spännande och högaktuella frågor!

Våra frågor rör alla djurslag och alla typer av verksamheter med djur. Du kommer att ha daglig kontakt med djurhållare som antingen håller djur för hobby som sällskapsdjur och hästar, eller yrkesmässigt som lantbruks- försöks- eller djurparksdjur. Du kommer också att hjälpa privata djurhållare och verksamhetsutövare med svar på frågor om vad som gäller för att få ta in djur i landet, från alla länder i världen.

Vidare har du daglig kontakt med andra myndigheter som t.ex. Tullverket och Länsstyrelserna, samt med veterinärkliniker och branschorganisationer. I de kontakterna har du ofta en rådgivande roll, ex. som stöd till veterinärer som utfärdar djurhälsointyg inför djurs resa.

Jordbruksverkets uppdrag omfattar att se till att djur inte förs in i landet i strid mot gällande regelverk då de i sådana fall kan utgöra en risk för att sprida smittsamma sjukdomar. I dina arbetsuppgifter ingår därför att fatta beslut om vad som ska ske med djur som stoppats vid Sveriges gränser, eller påträffas i landet efter att ha förts in illegalt. Dessa ärenden är händelsestyrda och ställer krav på att du kan ta ställning under tidspress med bibehållen rättssäkerhet.

Enhetens andra ansvarsområden är av mer långsiktig, strategisk, och utredande karaktär som arbete med lagstiftning på nationell och EU-nivå. Du kommer att få samarbeta förebyggande, ibland även brottsförebyggande, med andra myndigheter nationellt och i andra länder både inom och utanför EU. Du deltar i, eller tar fram underlag till möten inom EU eller andra internationella sammanhang. Du skriver underlag till regeringskansliet eller andra myndigheter i frågor som enheten arbetar med.

Ytterligare arbetsuppgifter i din roll hos oss är handläggning av olika typer av ärenden, t.ex. ansökningar om införseltillstånd eller undantag från gällande bestämmelser.

I tjänsten förekommer resor, både i Sverige och i vissa fall till andra länder, främst inom EU.

Tjänsterna är tidsbegränsade på ett år.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete på myndighet och myndighetsutövning. Du har även erfarenhet från arbete med smittsamma djursjukdomar. Det är meriterande om du har erfarenhet av frågor gällande införsel av djur och avelsmaterial. Det är därutöver meriterande om du har vana att kommunicera ingripande beslut. Grundläggande är att du har goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift, samt att du talar och skriver obehindrat på engelska.

En förutsättning är att du är stabil i dig själv, och kan bibehålla lugn och handlingsförmåga även i stressade situationer. Detta är av särskild vikt då du kommer att ställas inför att föredra och meddela mycket ingripande beslut, exempelvis beslut om att avliva djur.
Vidare är du kreativ på så vis att du har lätt för att tänka i nya banor och ser olika lösningar på problem. Denna förmåga kommer att tjäna dig väl när det kommer till organisatoriska förbättringar av t.ex. rutiner och processer. Du är samarbetsorienterad och prioriterar det gemensamma målet framför det individuella.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga förmågor vid tillsättning av båda tjänsterna.

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping med möjlighet att arbeta delar av arbetstiden på distans.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Länsstyrelsen i Jönköpings län

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Länsstyrelsen i Jönköpings län .

Engagerade medarbetare till Fiskeenheten

Fiskeribiolog
Läs mer Maj 17
Nytt
Länsstyrelsen söker engagerade medarbetare till Fiskeenheten
Är du intresserad av att vara med och bidra till livskraftiga ekosystem och fiskbestånd i Jönköpings län?

Om svaret är ja tycker vi att du ska söka någon av våra tjänster på Länsstyrelsens fiskeenhet som jobbar brett med länets vatten.

Fiskeenheten är en av fem enheter på Naturavdelningen och omfattar 17 medarbetare.

Vi söker nu fyra nya medarbetare till vår enhet för att öka grundbemanningen.

På fiskenheten hanterar vi ett brett spektrum av frågor med koppling till fiske och vatten. Vi planerar, genomför och utvärderar fiskeribiologiska undersökningar samt förvaltar och utvecklar fisket i Vättern inklusive den faktiska fisketillsynen. 

Våra medarbetare har stort engagemang, stort eget ansvar och hög trivsel, något vi värnar och ständigt jobbar med att bibehålla och utveckla.

Arbetsuppgifter

Vi arbetar med tydlig målstyrning och fördelar arbetsuppgifterna mellan oss med utgångspunkt från kompetens, intresse och möjligheter. De fyra tjänsterna beskrivs nedan men arbetsuppgifterna kan komma att fördelas annorlunda.

Fiskerikonsulent, inriktning fisketillsyn (en tjänst)

Att bedriva, planera och genomföra fisketillsyn i hela Vättern samt delta i andra aktiviteter med koppling till Vättern. Fisketillsynen är en viktig del i vårt arbete med att förvalta Vätterns unika värden. Arbetet innefattar mycket externa kontakter och samordning med andra berörda myndigheter och intressenter. Tillsynsarbetet sker delvis på kvällar och helger.

Fiskerikonsulent, inriktning restaurering/NAP (två tjänster)

Att medverka till genomförandet av NAP och arbetet med restaurering av länets vattendrag. Du kommer bli del av en arbetsgrupp som tillsammans planerar och genomför arbetet med NAP och restaurering i länets avrinningsområden. I arbetsgruppen ingår medarbetare från flera andra enheter på Länsstyrelsen. Arbetet med NAP och restaurering innefattar mycket externa kontakter och samverkan.

I tjänsterna ingår även att arbeta brett med fiskefrågor i Jönköpings län och hela Vättern genom exempelvis delta i och skriva utvärdering av fiskundersökningar, utvärdera fiskmärkningar, delta i fisketillsyn mm.

Handläggare fiske/naturvård, inriktning projektering och samordning av åtgärder i vatten och våtmarksmiljöer (en tjänst)

Att ta fram projekteringar av olika typer av restaurerings- och vattenvårdande åtgärder så som till exempel fiskvägar, biotopvård, våtmarker och åtgärder mot näringsläckage. Arbetet innefattar externa kontakter med främst markägare/verksamhetsutövare och kan även innefatta att samordna åtgärdsarbetet.

Kvalifikationer

För samtliga tjänster är det ett krav på utbildning med någon form av limnologisk/hydrologisk/fiskeribiologiskt inslag på universitet och/eller högskolenivå. Erfarenhet från samordning och tidigare myndighetsarbete är meriterande.

Oavsett vilken av tjänsterna kommer du möta många människor i olika situationer varför det är viktigt att du som person har lätt för att bemöta och kommunicera med andra människor och för att samarbeta. Du behöver vara strukturerad men samtidigt flexibel då flera olika arbetsuppgifter kommer innefattas i tjänsterna. Du är ansvarskännande, har gott omdöme och är engagerad i sakfrågorna med förmåga att självständigt prioritera och driva arbetsuppgifter till avslut.

Utöver vad som framgår nedan är B-körkort meriterande.

Fiskerikonsulent, inriktning fisketillsyn

Vi söker en senior person med erfarenhet av tidigare arbete inom området där du ansvarat för planeringen av arbetet. Du har minst B-körkort samt erfarenhet av att köra bil med släp, samt båtar större än 5 m. Det är meriterande om du har någon form av fartygsbefälskompetens, kunskap om marinelektronik och VHF samt E-körkort. Kunskap i att tala engelska, fiskelagstiftning och att ha genomfört utbildningar i fisketillsyn är också meriterande. Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift är en förutsättning.

Fiskerikonsulent, inriktning restaurering/NAP

Vi söker dig som har någon form av erfarenhet från tidigare arbete inom sakområdet. Om du har flerårig erfarenhet är det meriterande. Vi förväntar oss att du har god kunskap om fiskeribiologi-limnologi. Meriterande är kunskap om restaurering av vattenmiljöer, vattenkraft och hydrologi, NAP samt vattenlagstiftningen. Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift är en förutsättning.

Handläggare fiske/naturvård, inriktning projektering och samordning av åtgärder i vatten och våtmarksmiljöer

Vi söker dig som har kunskaper i restaurering, hydrologi och GIS (Geografiska informationssystem). Har du utbildning och/eller erfarenhet från åtgärdssamordning, fiskevård, restaurering av våtmarks- och vattenmiljöer samt hydrologiska modelleringar är det meriterande. Vidare är även kunskap om våtmarker, torvmarker, åtgärder mot övergödning samt vattenlagstiftningen meriterande. Det gäller även goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.

Villkor

Tjänsterna omfattar heltid. Möjlighet till en lägre anställningsgrad kan vara aktuellt efter överenskommelse. Vi tillämpar som regel 6 månaders provanställning. Tillträde snarast.

Utifrån verksamhetens behov finns det för samtliga tjänster möjlighet till arbete på distans efter överenskommelse.

Övrigt

Arbetsprov kommer att användas vid urval.

Om Länsstyrelsen i Jönköping

Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation, en statlig myndighet som är regeringens företrädare i länet. Tillsammans arbetar vi för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest attraktiva län. 

Vi är 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, insatser som ska gynna fisken i våra sjöar till demokrati- och beredskapsfrågor samt mycket annat. Målet är att vårt arbetssätt ska präglas av professionalism, engagemang och samverkan.

Länsstyrelsen finns mitt i stan i en K-märkt byggnad som har nyrenoverade lokaler med utsikt över Munksjön och Vättern. Det är inte bara en spännande arbetsplats, du erbjuds också en mängd förmåner som flexibelt arbete, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, utökad föräldrapenning samt en aktiv personalförening.

Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? Mer info finns här.

Ansök nu

Klimat- och energiutvecklare

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 15
Vi söker dig som vill vara med och påverka i arbetet med att begränsa klimatförändringarna och bidra till hållbar energi för alla.

Vi arbetar med hållbarhet varje dag, vill du vara med och bli vår nya kollega? Vi söker ytterligare en medarbetare till arbetet med det regionala energi- och klimatarbetet i Jönköpings län.

Du kommer att vara en del av enheten för ekologisk hållbarhet, en enhet med åtta medarbetare som arbetar med energi och klimat, klimatanpassning, miljömål, det interna miljöarbetet och Agenda 2030. Som medarbetare hos oss får du ta ansvar, leda processer och driva utveckling tillsammans med skickliga kollegor inom många olika yrkesområden.

Arbetsuppgifter
Du kommer att vara med och utveckla klimat- och energiarbetet i länet och bidra till den gröna omställningen. I arbetet ingår informationsinsatser och handläggning av Klimatklivet, ett investeringsstöd som vi hanterar tillsammans med Naturvårdsverket. Du kommer att ha en aktiv roll och ha kontakt med många externa aktörer såsom länets kommuner, näringslivsorganisationer och företag, med syfte att identifiera viktiga klimatinvesteringar som kan finansieras genom Klimatklivet. Du kommer också att handlägga ansökningar samt följa upp och rapportera beviljade ansökningar. Arbetet innebär även att du samverkar med andra enheter på Länsstyrelsen.

Din arbetsuppgift är också att ingå i samordningen av Klimatrådet Jönköpings län, länets samverkansplattform för klimat, energi och klimatanpassning. Du kommer att vara en del av och bidra till det utvecklingsarbete som pågår med att stärka och utveckla samverkan. I Klimatrådet deltar ett 40-tal organisationer från privat och offentlig sektor samt civilsamhället.

Du arbetar tillsammans med kollegorna i vår klimat- och energigrupp och med andra kollegor på enheten.

Länsstyrelserna är 21 unika myndigheter, men samverkar med varandra i nätverk. Du kommer därför att arbeta med samverkan och erfarenhetsutbyte med andra länsstyrelser i landet. Inom ramen för din tjänst kan det också bli aktuellt att arbeta med och vara stödjande i andra arbetsområden. I första hand gäller det inom enheten men det kan också bli aktuellt att delta i andra processer på avdelningen eller i organisationen.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant akademisk utbildning inom naturvetenskap, miljö, klimat eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Meriterande är erfarenhet av samordnings-/utredningsarbete i offentlig verksamhet, handläggning och beslut av ekonomiska stöd i statlig verksamhet, och strategiskt hållbarhetsarbete.

Du har ett genuint samhällsintresse och är intresserad av energi- och klimatfrågor samt hållbarhet i ett brett perspektiv.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är kreativ och lösningsorienterad och för att få genomslag använder du din kommunikativa och inspirerande förmåga. Du har förmåga att analysera och dra slutsatser som gör att du kommer vidare i dina arbetsuppgifter. Du tycker om att samverka och skapa relationer med viktiga aktörer i länet. Du har lätt för att uttrycka dig i text och gillar att presentera och tala inför grupper samt att leda möten. Du behöver därför ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Villkor
Tjänsten omfattar heltid och är en särskild visstidsanställning under cirka ett år. Tillträde snarast.

Övrigt
Intervjuer genomförs 12,13,14 juni.

Om Länsstyrelsen i Jönköping
Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation, en statlig myndighet som är regeringens företrädare i länet. Tillsammans arbetar vi för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest attraktiva län. Genom samverkan skapar vi förutsättningar för ett fantastiskt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling.

Vi är 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, insatser som ska gynna fisken i våra sjöar till demokrati- och beredskapsfrågor samt mycket annat. Målet är att vårt arbetssätt ska präglas av professionalism, engagemang och samverkan.

Länsstyrelsen finns mitt i stan i en K-märkt byggnad som har nyrenoverade lokaler med utsikt över Munksjön och Vättern. Det är inte bara en spännande arbetsplats, du erbjuds också en mängd förmåner som flexibelt arbete, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, utökad föräldrapenning samt en aktiv personalförening.

Vill du veta mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss? Besök vår webbsida på http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss. 

Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Ansök nu

Junior handläggare av stöd för energieffektivisering

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 14
Var med och bidra i arbetet för hållbara städer och samhällen!
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en ny kollega för att handlägga Länsstyrelsens energi- och bostadsstöd.

Som vår nya medarbetare kommer du primärt att arbeta med handläggning av stöd för energieffektivisering av småhus. I arbetet kommer du att administrera och handlägga ärenden, hantera utbetalningar av stöd och ha kontakt med och svara på frågor från sökanden av stödet.

Arbetet är självständigt men bedrivs i nära samarbete med kollegor. Du ansvarar själv för att driva dina ärenden och arbetsuppgifter framåt men samverkar också med andra både internt och externt.

Vi hjälps åt med alla arbetsuppgifter som finns på enheten och myndighetens uppdrag kan också göra att fler uppgifter än det som beskrivs i annonsen blir aktuella.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har kunskaper inom byggtekniska frågor och/eller energifrågor, förvärvade via utbildning eller på annat sätt som arbetsgivaren bedömer relevant. En eftergymnasial utbildning är ett krav för tjänsten.

Du bör ha intresse för arbete inom offentlig verksamhet och av myndighetsutövning samt ha en god administrativ förmåga. Som person är du självgående och strukturerad, då handläggningen till stor del är ett självständigt arbete som ställer krav på förmåga att planera och genomföra arbetet på ett effektivt sätt. Arbetsuppgifterna kräver att du har en god struktur för ditt arbete samt att du har en problemlösande och analytisk förmåga. Du är samarbetsinriktad och bidrar till ett positivt arbetsklimat på enheten.

En viktig del i rollen som stödhandläggare är att ha kontakt med sökande av stöden. Det är därför viktigt att du är kommunikativ, serviceinriktad och kan skapa och bibehålla goda kontakter. Du är flexibel och kan anpassa dig till förändrade förutsättningar och ändrade omständigheter, och du är öppen för att ta på dig nya arbetsuppgifter utifrån vilka uppdrag som aktualiseras efterhand. Arbetet kan innebära arbetstoppar då det finns olika tidsramar och deadlines att förhålla sig till inom arbetet med energi- och bostadsstöden, vilket även ställer krav på god förmåga att prioritera ditt arbete.

Tjänsten ställer krav på goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.

Villkor
Tjänsten omfattar heltid och gäller särskild visstidsanställning på sex månader. Tillträde runt mitten eller slutet av augusti 2024.

Övrigt
Intervjuer genomförs under vecka 24.

Om Länsstyrelsen i Jönköping
Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation, en statlig myndighet som är regeringens företrädare i länet. Tillsammans arbetar vi för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest attraktiva län. Genom samverkan skapar vi förutsättningar för ett fantastiskt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling.

Vi är 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, insatser som ska gynna fisken i våra sjöar till demokrati- och beredskapsfrågor samt mycket annat. Målet är att vårt arbetssätt ska präglas av professionalism, engagemang och samverkan.

Länsstyrelsen finns mitt i stan i en K-märkt byggnad som har nyrenoverade lokaler med utsikt över Munksjön och Vättern. Det är inte bara en spännande arbetsplats, du erbjuds också en mängd förmåner som flexibelt arbete, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, utökad föräldrapenning samt en aktiv personalförening.

Vill du veta mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss? Besök vår webbsida på http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss. 

Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Ansök nu

Kommunikatör med inriktning sociala medier och webb

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Maj 7
Kommunikatör med inriktning sociala medier och webb
Är du en fena på sociala medier och
gillar att hjälpa till där du behövs?
Arbetsuppgifter
Det är snart dags för en av våra medarbetare att vara föräldraledig, därför behöver vi dig som vill vara en del av vårt kommunikationsteam under den tiden.

I den här rollen kommer du framför allt arbeta med att ta fram och publicera nyheter, inlägg och annat innehåll i våra sociala kanaler, på vårt intranät och den externa webbplatsen. Ibland utgår du ifrån underlag som någon annan har tagit fram som du arbetar vidare med och anpassar till olika kanaler. Ibland är du med från början och tar fram nyheter och inlägg från idé till publicering. I rollen kan det också ingå att filma med mobilen, enklare redigering och bildredigering. Du behöver även vara beredd på att hjälpa till med andra kommunikationsuppdrag på enheten vid behov.

Tjänsten är placerad på Enheten för kommunikation och GIS på avdelningen för lednings- och verksamhetsstöd. På enheten finns idag 10 personer, varav 7 som arbetar med kommunikation, 1 med nationellt webbuppdrag och 2 som arbetar med GIS (geografiska informationssystem).

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du har erfarenhet av arbete med webb och sociala medier och är duktig på att skriva så att andra förstår. Meriterande är erfarenhet från liknande uppdrag inom offentlig förvaltning, kunskaper i Adobe programmen samt att filma och redigera rörligt material. 

Som person tar du ansvar för dina uppdrag, är bra på att leda dig själv och har lätt för att anpassa dig och ditt arbete till nya förutsättningar. Att arbeta med ständiga förbättringar är självklart för dig varför du också är öppen för nya perspektiv och kunskaper. Du har en hög servicekänsla och vill hjälpa till där behov uppstår.

Villkor
Tjänsten är ett vikariat på heltid under minst 9 månader.
Tillträde sker enligt överenskommelse.

Övrigt
Rekryteringsprocessen inleds vecka 22. Som en del i vår rekryteringsprocess kan du få genomföra ett arbetsprov.

Om Länsstyrelsen i Jönköping
Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation, en statlig myndighet som är regeringens företrädare i länet. Tillsammans arbetar vi för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest attraktiva län. Genom samverkan skapar vi förutsättningar för ett fantastiskt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling.

Vi är 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, insatser som ska gynna fisken i våra sjöar till demokrati- och beredskapsfrågor samt mycket annat. Målet är att vårt arbetssätt ska präglas av professionalism, engagemang och samverkan.

Länsstyrelsen finns mitt i stan i en K-märkt byggnad som har nyrenoverade lokaler med utsikt över Munksjön och Vättern. Det är inte bara en spännande arbetsplats, du erbjuds också en mängd förmåner som flexibelt arbete, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, utökad föräldrapenning samt en aktiv personalförening.

Vill du veta mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss? Besök vår webbsida på http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss. 

Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Ansök nu

Controller

Controller
Läs mer Apr 19
Vill du vara med att utveckla naturavdelningens ekonomihantering?
Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet.

Vi arbetar för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest framgångsrika län. Genom samverkan med andra aktörer bidrar vi till att skapa förutsättningar för ett attraktivt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling i länet.

Vi är en kunskapsorganisation med 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från naturreservat, samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, till krisberedskap och mycket annat.

Naturavdelningen arbetar för livskraftiga ekosystem som nyttjas hållbart och är tillgängliga för alla. På avdelningen arbetar drygt 80 medarbetare fördelat på fem enheter. Naturavdelningen får finansiering från många olika källor, vilka är knutna till olika villkor och redovisningskrav. Tjänsten är placerad på Landenheten men du kommer att arbeta med hela avdelningen.

Arbetsuppgifter
Hos oss får du ett varierat arbete där du tillsammans med avdelningens chefer och ekonomiansvariga medarbetare arbetar med och stöttar upp kring bland annat:

- administration och löpande ekonomihantering i projekt
- prognoser
- budgetarbete
- redovisningar
- bidragsansökningar

Avdelningscontrollern är en ny roll och är en del av en satsning på avdelningen för att förbättra och effektivisera vår ekonomihantering samt förbättra arbetsmiljön för chefer och ekonomiansvariga medarbetare. Eftersom rollen är ny kommer du att få stort ansvar i att bygga upp funktionen i samarbete med avdelningens chefer och du ingår i avdelningens ledningsgrupp. Du kommer att ha ansvar för processutveckling av avdelningens ekonomihantering. Du har kontakter med den centrala ekonomifunktionen och säkerställer att avdelningens arbetssätt synkar med de centrala riktlinjerna och rutinerna.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant högskoleexamen inom ekonomiområdet eller motsvarande kompetens. Du har erfarenhet av att ha arbetat brett och kvalificerat med ekonomi. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Excel. Du ska ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Meriterande är erfarenhet av arbete med:

- ekonomiarbete inom offentlig sektor
- budgetering och uppföljning
- projektredovisning
- kvalificerade ekonomisystem (vi har Unit4ERP, Agresso)
- leda förändringsarbete

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Då du utifrån verksamhetens perspektiv ska arbeta med att utveckla avdelningens samlade ekonomihantering behöver du har en förmåga att se helheten. Ditt arbete sker brett på avdelningen varför en god samarbetsförmåga är en förutsättning. Du är nyfiken på våra verksamheter, servicekänslan är hög och du kan skapa förståelse för ekonomifrågan i verksamheten. Då du arbetar självständigt i rollen på avdelningen behöver du bygga en struktur för arbetet som tillåter att du lätt kan växla mellan olika arbetsuppgifter men också planera om och prioritera efter nya förutsättningar.

Villkor
Tjänsten omfattar heltid. Tillträde snarast eller efter överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Övrigt
Intervjuer kommer att genomföras under vecka 21 och 22. Som en del i vår rekryteringsprocess kan du få genomföra ett arbetsprov.

Läs mer om vad Länsstyrelsen erbjuder som arbetsgivare och möt våra medarbetare på https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Ansök nu