Jönköping: Kvalificerade jurister sökes som internationella samordnare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kvalificerade jurister sökes som internationella samordnare i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2023-05-05 // Varaktighet: Heltid

Vill du bidra i vårt arbete med att utveckla rättsväsendet i andra länder och samtidigt skapa positiva mervärden för Sveriges Domstolar? Då ska du komma och arbeta med oss.

Vad innebär arbetet?
Som internationell samordnare på Domstolsverket kommer du vara en viktig del av en enhet som ansvarar för att planera, driva och utveckla Sveriges Domstolars internationella verksamhet. Du kan bli en av våra projektledare i utvecklingssamarbetet, vilket innebär att du får planera, leda och följa upp arbetet i våra längre utvecklingsprojekt samt samordna kortare internationella insatser av olika slag. Du kan även komma att medverka i utarbetandet av nya projektförslag. Du kommer också få arbeta med vår fredsfrämjande verksamhet/ internationell civil krishantering, som inrymmer stöd genom personalbidrag till EU:s insatser i länder som nyligen varit drabbade av krig eller konflikt.

Arbetet innebär många och nära kontakter med domstolar och övriga myndigheter inom bl.a. rättsväsendet samt med Sida och Regeringskansliet. Det medför även resor både inom Sverige och utomlands. Placeringsorten kan vara Jönköping eller Stockholm. En stor del av arbetet bedrivs på engelska.

Vem är du?
Du är jurist (med juristexamen eller motsvarande) och har antingen genom domarutbildning eller annat arbete inom Sveriges Domstolar eller på något annat sätt skaffat dig en mycket god kännedom om verksamheten i svenska domstolar. Du kan arbeta självständigt och har gärna genomgått projektledarutbildning eller har erfarenhet av att leda arbete i projektform. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Som person är du social, samarbetsinriktad och har en väl utvecklad förmåga att knyta och förvalta kontakter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete eller fredsfrämjande/internationell civil krishantering. Har du tidigare deltagit i internationella biståndsinsatser inom rättssektorn värdesätts detta särskilt. Det är också värdefullt om du har kunskaper om Sida, EU, FN och andra liknande organisationer samt erfarenhet av samverkan mellan myndigheter. Ytterligare språkkunskaper värdesätts också, liksom erfarenhet av arbete eller studier utomlands.

Vilka är vi?
Enheten för internationella relationer är en av tre enheter på Rättsavdelningen. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap där arbetsglädje, engagemang, tillit och ansvarstagande är viktiga ledord. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö.

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Mer information om Domstolsverket finns på http://www.domstol.se.

Övrigt
Det finns två lediga anställningar - ett vikariat och en tillsvidareanställning (alternativt tidsbegränsad anställning upp till sex år om du är assessor). Ange i din ansökan vilken/vilka anställningar du är intresserad av.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som Verksjurist

Nedan visas andra jobb i Jönköping som Verksjurist.

Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg

Läs mer Feb 21
Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor över landet. I denna rekrytering kommer en eller flera avdelningsjurister att rekryteras.

Uppdraget
Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten.

Vi söker dig som har

• juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet
• aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra
• erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du också har

• erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVOs verksamhetsområden
• erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande
• erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.

Vi söker förändrings- och utvecklingsorienterade och erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för arbetet. Du har förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll och att du har lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i ditt arbete. Vi ser att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Arbetet innebär en del resor och det är därför en fördel om du har B-körkort.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. 

Ansökan
Du ansöker genom att bifoga ditt CV och personliga brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Sista ansökningsdag är 7 mars.

Om du har frågor rörande tjänsten är du välkommen att kontakta vår chefsjurist Karin Lewin (se kontaktuppgifter nedan) alternativt avdelningschefen på avdelning Mitt, Peder Carlsson, 010-788 56 43, eller avdelningschefen för avdelning Nord, Marie Åberg, tel 010-788 57 97.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu

Chefsjurist Skogsstyrelsen

Läs mer Aug 18
Vi söker nu en chefsjurist till Rättsenheten på Skogsstyrelsen.

Hos oss får du möjlighet att arbeta med utmanande och aktuell juridik och vara med i rättsutvecklingen avseende skogliga frågor.

På Rättsenheten arbetar enhetschef, chefsjurist, biträdande chefsjurist och 12 verksjurister placerade i Jönköping, Skövde, Borås, Göteborg och Växjö. Enhetschefen blir din närmaste chef och den biträdande chefsjuristen blir en av dina närmaste kollegor där ni förutsätts hjälpas åt.

Dina arbetsuppgifter   
I huvudsak handlar chefsjuristarbetet om att på bredden ge juridiskt stöd i frågor gällande skoglig rätt, miljörätt, artskydd, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, föreskriftsarbeten, frågor om avtal och överenskommelser med andra myndigheter samt digitalisering.

Chefsjuristen och de andra juristerna stöttar myndighetens beslutsfattare, specialister och handläggare. Stundtals är det frågan om komplexa ärenden som ibland kräver ett nytänkande kopplat till bland annat bedömningsfrågor och beslutsfattande.

I rollen ingår att ge juridiskt stöd för Skogsstyrelsens räkning även till externa såsom departement och andra myndigheter.

Du kommer att vara delaktig i arbetet med att ta fram, utveckla och hålla i pågående teamarbeten inom Rättsenheten.

Arbetsuppgifterna i sig ställer stora krav på din förmåga att kombinera chefsjuristskapet med mjuka värden. Du som chefsjurist behöver ha framåtanda och vanan av att lösa arbetsuppgifter med stort fokus eftersom du kommer spela en huvudroll i att bedriva och säkerställa att myndighetens arbete utvecklas rättssäkert såväl som effektivt.

Fler spännande utmaningar väntar oss i en föränderlig värld avseende bland annat EU-rätt och dess påverkan på vår verksamhet!

Kvalifikationer
Du som söker ska ha juristexamen och flerårig erfarenhet av juridiskt arbete vid myndighet och domstol eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi förutsätter att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Som kvalificerad chefsjurist behöver du ha erfarenhet av praktiskt arbete med för oss relevanta rättsområden vilka också ska anknyta till nedan uppräknade arbetsuppgifter:

- Vara myndighetsledningens och generaldirektörens juridiska stöd liksom verksjuristernas bollplank
- Arbeta i den nationella ledningsgruppen som leds av generaldirektören och där aktivt bidra med juridiska perspektiv och kunskap
- Ansvarig utgivare för Skogsstyrelsens författningssamling och ha det övergripande ansvaret för myndighetens föreskrifter och allmänna råd
- Ge råd angående nationellt viktiga och strategiska mediafrågor och känna dig bekväm med att vara kontaktperson avseende aktuella rättsfrågor
- Hantera myndighetens interna och externa visselblåsarfunktion
- Ledamot i myndighetens personalansvarsnämnd
- Skriva PM/rättsutredningar och göra juridiska bedömningar i större juridiska frågeställningar ofta med EU-rättslig anknytning. Du behöver därför ha deltagit i att ha gjort djupgående rättsliga analyser och ha förmågan att överblicka hela rättsområden och gjort analyser utifrån det
- Utveckla rutiner och arbetssätt genom framtagandet av verksövergripande styrande och stödjande dokument
- Inneha rollen som processanvarig och processförvaltare för flertalet interna processer
- Erfarenhet av att ha medverkat i projekt, regeringsuppdrag och i att skriva remissvar/svar till departement och andra myndigheter och därmed vara väl förtrogen även med externa kontakter

Vi ser också att du behöver vara en kommunikativ och tillitsfull person med mycket god samarbetsförmåga. Vidare har du hög integritet, är väl förtrogen och bekväm i rollen som statsanställd på en förvaltningsmyndighet.

Avslutningsvis förutsätts du ha mycket goda juridiska kunskaper inom skogliga frågor och framför allt inom Skogsvårdslagens och miljöbalkens område. Goda kunskaper om artskydd, EU-rätt och förvaltningsrätt är också viktigt. Det är meriterande om du tidigare arbetat med angivna arbetsuppgifter och rättsområden och särskilt om du också arbetat som chefsjurist eller i en liknande roll.

Ansökan 
Välkommen med din ansökan senast den 8 september 2023. 

Kontakt  
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Martina Trygg, avdelningschef för administrativa avdelningen, telefon 036-35 93 00.

Sofia Österdahl för SACO 070-395 39 43 och Rickard Åman för ST 036-35 93 00.

 





Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i den statliga värdegrunden som består av principerna objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Vi erbjuder bland annat möjlighet till distansarbete, förtroendearbetstid och friskvårdsbidrag. Som myndighet har vi även generösa semester- och föräldravillkor. 


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida https://www.skogsstyrelsen.se/

Ansök nu

Verksjurist till djuravdelningen

Läs mer Jul 5
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1800 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

Djuravdelningens uppdrag är att skapa goda förutsättningar för en hållbar och konkurrenskraftig jordbruksnäring, miljö, djurhållning och livsmedelsproduktion. Sverige har höga ambitioner inom djurskydds-, djurhälso- och smittskyddsarbetet, inte minst i syfte att verka för en låg användning av antibiotika och motverka resistensutveckling. Målet är att Jordbruksverket i samarbete med andra aktörer ska leda utvecklingen inom dessa områden.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksjurist består ditt uppdrag av att bidra till att verksamheten är juridiskt kvalitetssäkrad, men också att utveckla det juridiska arbetet på avdelningen. Avdelningens verksjurister ansvarar tillsammans för det juridiska arbetet på avdelningen, vilket exempelvis kan vara att:

• bidra med juridisk service till medarbetare och chefer på avdelningen genom att bland annat svara på frågor om förvaltningsrätt, processrätt, offentlighet- och sekretess, dataskyddslagstiftning samt saklagstiftning på djurområdet
• arbeta proaktivt med vägledning och information samt med utveckling av rutiner och processer
• delta i projekt/uppdrag, exempelvis regeringsuppdrag på avdelningen
• kvalitetsgranska föreskrifter, avtal och beslut
• göra rättsutredningar

Sammantaget har du som verksjurist en viktig roll i att avdelningens verksamhet kvalitetssäkras och utvecklas. Tjänsterna inleds med ett introduktionsprogram för att du på bästa sätt ska vara rustad för att bidra till ett gott resultat. Du deltar på forum för erfarenhetsutbyte med verksjurister från andra avdelningar och chefsjuristen där aktuella frågor tas upp.


KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har svensk juris kandidatexamen/juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng) samt flerårig erfarenhet som jurist i offentlig förvaltning. Vi ser det som särskilt meriterande om du har notarietjänstgöring. Det är även meriterande med erfarenhet av arbete med EU-rätt, lagstiftningsarbete eller annat juridiskt utvecklingsarbete.

Du är van vid att arbeta med komplexa frågor och känner dig trygg i metoder för att analysera och bryta ner problem. Vidare är det viktigt att du har väl utvecklade förmågor till att kommunicera och samarbeta, eftersom tjänsten innebär många kontaktytor. Arbetet innebär inte sällan olika avvägningar och hänsynstaganden. I detta visar du ett gott omdöme och integritet för att stå för de juridiska bedömningar du gör. Som person bör du trivas i en krävande och dynamisk miljö där tempot tidvis är högt och ställer krav på snabba beslut.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping. Möjlighet finns att teckna överenskommelse om distansarbete, viss del av arbetstiden.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Verksjurist till växt- och kontrollavdelningen

Läs mer Jun 29
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1800 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

Växt- och kontrollavdelningens uppdrag är fokuserat på växter och miljöfrågor inom jordbruk och trädgårdsnäringen. Vi arbetar inom ett flertal sakområden såsom växtskydd, växtnäring, genteknik, foder, ekologisk produktion och utsäde. Genom vårt uppdrag bidrar avdelningen till att Sverige har en konkurrenskraftig och hållbar matproduktion samt ett gott skydd av växter och djur. Avdelningen arbetar brett med regel-, främjande-, och kontrolluppdrag samt certifiering. Verksjurister på avdelningen hör organisatoriskt till miljöregelenheten.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksjurist består ditt uppdrag av att bidra till att verksamheten är juridiskt kvalitetssäkrad, men också att utveckla det juridiska arbetet på avdelningen. Avdelningens verksjurister ansvarar tillsammans för det juridiska arbetet på avdelningen, vilket exempelvis kan vara att
• bidra med juridisk service till medarbetare och chefer på avdelningen genom att bland annat svara på frågor om förvaltningsrätt, processrätt, offentlighet och sekretess, dataskyddslagstiftning samt saklagstiftning som är specifik för avdelningen, såsom exempelvis miljörätt.
• arbeta proaktivt med vägledning och information samt med utveckling av rutiner och processer
• delta i projekt/uppdrag, exempelvis regeringsuppdrag på avdelningen
• göra rättsutredningar
• kvalitetsgranska föreskrifter, avtal och beslut

Sammantaget har du som verksjurist en viktig roll i att avdelningens verksamhet kvalitetssäkras och utvecklas. Tjänsten inleds med ett introduktionsprogram för att du på bästa sätt ska vara rustad för att bidra till ett gott resultat. Du deltar på forum för erfarenhetsutbyte med verksjurister från andra avdelningar och chefsjuristen där aktuella frågor tas upp.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har svensk juris kandidatexamen/juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng) samt flerårig erfarenhet som jurist i offentlig förvaltning. Vi ser det som särskilt meriterande om du har notarietjänstgöring. Vi ser det även som meriterande om du har erfarenhet av arbete med miljörätt, EU-rätt, lagstiftningsarbete eller annat juridiskt utvecklingsarbete.

Du är van vid att arbeta med komplexa frågor och känner dig trygg i metoder för att analysera och bryta ner problem. Vidare är det viktigt att du har väl utvecklade förmågor till att kommunicera och samarbeta, eftersom tjänsten innebär många kontaktytor. Arbetet innebär inte sällan olika avvägningar och hänsynstaganden. I detta visar du ett gott omdöme och du är trygg i att stå för de juridiska bedömningar du gör. Som person bör du trivas i en krävande och dynamisk miljö där tempot tidvis är högt och ställer krav på snabba beslut.

Intervjuer planeras att hållas efter semesterperioden.
Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping. Möjlighet finns att teckna överenskommelse om distansarbete, viss del av arbetstiden.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar .

Förvaltningsrätten i Jönköping söker en t.f. rådman

Rådman
Läs mer Maj 6
Förvaltningsrätten har drygt 50 medarbetare och finns centralt vid Munksjös strand i Jönköping. Vi är samlokaliserade med Jönköpings tingsrätt. Jönköping är en levande och aktiv stad med fina naturområden i närheten och ett stort ut-bud av nöjen, restauranger och kulturella upplevelser. Kollektivtrafiken är väl utbyggd och det är nära till allt, se mer på Välkommen till Jönköpings kommun - http://www.jonkoping.se- Jönköpings kommun

Förvaltningsrätten i Jönköping är en domstol som löpande arbetar med organi-sationsfrågor och utveckling av arbetsformerna. Vi har en helt digital handlägg-ning. Vi arbetar också kontinuerligt med arbetsmiljöfrågor för att främja och säkerställa fortsatt god arbetsmiljö. På förvaltningsrätten har vi en aktiv frisk-vårdsgrupp och en engagerad personalförening. Det finns dessutom möjligheter till distansarbete i viss utsträckning. Det övergripande målet för domstolens ar-bete i dessa delar är att vara en modern och attraktiv arbetsplats för våra enga-gerade, ansvarstagande och delaktiga medarbetare.

Förvaltningsrätten i Jönköping söker en t.f. rådman
Arbetsuppgifter
Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt, utvecklande och omväxlande arbete som t.f. rådman under tre månader med en eventuell förlängning med en månad.

Som t.f. rådman kommer du att arbeta med många olika måltyper och själv-ständigt ansvara för din målstock. Som ansvarig domare ska du avgöra mål dels i fullsutten rätt, dels på egen hand. Du är också handledare för notarier och du samarbetar med andra rådmän, fiskaler, föredragande jurister, notarier och domstolshandläggare under ledning av lagmannen.

Tillsammans med övriga medarbetare kommer du att arbeta för att förvalt-ningsrättens mål ska avgöras snabbt, rättssäkert och med hög kvalitet.

Kvalifikationer m.m.
Vi söker dig som är en mycket skicklig och engagerad jurist. I rollen som domare ställs också höga krav på självständighet, omdöme och samarbetsförmåga.

De krav som ställs innebär att du utöver att vara en skicklig jurist ska vara en person som är öppen, flexibel och har en hög arbetskapacitet. Du förväntas vara drivande i målarbetet. Du ska också ha en mycket god samarbetsförmåga och medverka till trivseln på arbetsplatsen. Vi förväntar oss att du är intresse-rad av och har en förmåga att tillämpa ett aktivt handledarskap. Dessutom utgår vi från att du har en mycket god kommunikationsförmåga.

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/domarnamnden/kravprofil-ordinarie-domare.pdf

Övriga upplysningar
Du gör en ansökan för denna tjänst via vårt rekryteringsverktyg Visma.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandi-daternas kompetenser och meriter.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och re-kryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Beredskapsspecialist

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Apr 29
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.



Vill du vara med och bidra i uppbyggnaden av ett robust och säkert samhälle och samtidigt förbättra Sveriges Domstolars beredskapsförmåga? Vi söker nu ytterligare en kollega till Säkerhetsstaben vid Domstolsverket som vill vara med och planera och bygga upp arbetet med kris- och beredskapsfrågor.

Vi erbjuder dig
Som en del i Säkerhetsstaben kommer du att vara en nyckelperson i arbetet med att stärka den civila beredskapen inom Sveriges Domstolar. Här får du inte bara möjlighet att arbeta strategiskt och operativt, utan även att samverka med en mängd olika aktörer, både inom och utanför vår organisation. Ditt arbete kommer att omfatta allt från att driva processer och projekt till att utveckla planer, rutiner och riktlinjer för att möta komplexa utmaningar.


Vad innebär arbetet?
Som beredskapsspecialist får du möjlighet att arbeta med en bred palett av frågor inom civil beredskap. Din roll sträcker sig från strategiskt planeringsarbete till praktiskt genomförande av utbildningar och övningar. Genom samarbete med kollegor inom och utanför vår organisation rustar du Sveriges Domstolar för att möta dagens och morgondagens utmaningar.

Dina ansvarsområden inkluderar:

• Ledning och samordning av beredskapsprocesser och projekt

• Utveckling och samordning av planer, rutiner och riktlinjer

• Utförande av risk- och sårbarhetsanalyser samt bedömningar

• Planering och genomförande av utbildningar och övningar

• Effektiv samverkan med andra beredskapsaktörer inom sektorn


Vem söker vi?
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning med lämplig inriktning mot arbetsuppgifter inom det beskrivna området alternativt flerårig erfarenhet inom området. Du har stor erfarenhet av strategiskt arbete och är van att ta del av utredningar, remisser och andra dokument där bedömningar och synpunkter ska lämnas. Således är du van att dokumentera och är en skicklig skribent.

Du har en hög servicenivå, är initiativtagande och van att arbeta både självständigt och tillsammans med övriga. Ett högt säkerhetsmedvetande, ansvarskännande och ett gott omdöme är andra viktiga egenskaper. Du är bekväm med att tala inför grupp, hålla presentationer och leda workshops. Vidare arbetar du strukturerat, är noggrann och har självklart också ett förhållningssätt som bidrar till trivsel och utveckling.

Det är önskvärt att du har erfarenhet från offentlig verksamhet där du arbetat med och drivit frågor i egen organisation. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kontinuitetsplanering samt deltagande i genomförande av risk- och sårbarhetsanalyser. 

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med eventuell provanställning. Placeringsort är Jönköping och det ingår resor i tjänsten.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Arbetsprov, personlighets- och förmågetest kan komma att tillämpas.

Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.

Ansök nu

Systemutvecklare i rättvisans tjänst

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Apr 4
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.



Vill du jobba med systemutveckling som gör skillnad och skapar samhällsnytta? Är du en engagerad lagspelare som vill vara med och utveckla moderna lösningar till rättsväsendet? Då har vi ett spännande och viktigt jobb för dig!

Vad innebär arbetet?
I denna roll kommer du att utveckla i våra webbapplikationer med tekniker som Java EE och Angular på en utvecklingsplattform baserad på open source. Det kommer finnas möjlighet att både arbeta med nyutveckling och vidareutveckling av befintliga lösningar.

Som systemutvecklare ingår du i något av våra agila team där man tillsammans med verksamheten ansvarar för allt ifrån krav till driftsättning. Vi utvecklar hela tiden vårt arbetssätt baserat på agila principer och nu ligger stort fokus på att i linje med DevOps öka automatiseringen av tester, byggen och driftsättningar.

Vår IT-avdelning har ett tiotal utvecklingsteam i gång med ett 40-tal drivna utvecklare. Vi har flera kompetensgrupper där du kan utbyta erfarenheter med andra erfarna och kompetenta kollegor. Det är viktigt för oss att du utvecklas tillsammans med oss!

Vem är du?
Som person är du lösningsfokuserad, nyfiken, gillar problemlösning och har lätt för att kommunicera. Du är en lagspelare som ser samarbete som självklart och vill ta ansvar tillsammans med andra för att vi ska utvecklas och lyckas i våra leveranser. Att nå uppsatta mål och att leverera med god kvalitet är viktigt för dig.

Du kan vara junior eller en erfaren utvecklare. Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Du har ett stort intresse för programmering, och gärna Java fullstackutveckling som din specialitet.

Det är positivt om du har erfarenhet av att ha jobbat i ett utvecklingsteam och då gärna med utveckling av ett administrativt systemstöd.

Du har kunskaper eller vill gärna lära dig mer om några av följande tekniker, komponenter eller arbetssätt:

• Backend: Java EE och Java 17
• Frontend: HTML, Javascript, Typescript eller gärna något webbramverk som t.ex. Angular
• DevOps: Container, Docker, Jenkins och GIT
• Agilt arbetssätt
Allt vårt arbete, både muntligt och skriftligt, utförs på svenska så du behöver hantera svenska språket obehindrat i både tal och text.

Vi erbjuder dig
Möjligheten att jobba på en dynamisk och framåtriktad IT-avdelning med fokus på digitalisering och utveckling av interna arbetsprocesser. En trygg arbetsplats som är präglad av mångfald och utvecklingsmöjligheter både på djupet och bredden. En avdelning med engagerade kollegor i en kreativ och intensiv miljö som formas av Domstolsverkets ledord snabbare, enklare och flexiblare.

Vi erbjuder en miljö som präglas av en hög tilltro till våra medarbetare och att varje person tar stort ansvar för sitt jobb. För oss är medarbetarna vår största tillgång!

Vilka är vi?
Domstolsverkets IT-avdelning är hjärtat i 80 domstolars digitalisering, vi arbetar med moderna arbetssätt och tekniker för att lösa alla Sveriges Domstolars behov.

Våra drygt 110 kollegor på avdelningen arbetar brett inom många olika områden. Vi bidrar med helhetssyn, innovation och kundfokus. I vårt engagemang ligger snabbrörlighet, tillgänglighet och samverkan för att nå resultat.

Domstolsverket har en IT-miljö som består av ett antal standardsystem och många egenutvecklade webbapplikationer, både interna och e-tjänster. Våra egenutvecklade webbapplikationer är främst utvecklade med Java och open source. Vi har drift i egen regi med tillhörande infrastruktur inom Linux, Windows, nätverk, brandväggar och databaser. Vi hanterar också en PC-klientmiljö, print och mobiltelefoner för drygt 7 400 användare. Hos oss jobbar alla med ständiga förbättringar och bidrar till arbetsglädje, här finns stora möjligheter till kompetensutveckling.

Tillsammans med andra närliggande myndigheter spelar Domstolsverket också en viktig roll i digitaliseringen av informationsflödet inom hela rättsväsendet.

Domstolsverkets huvudkontor finns mitt i expansiva Jönköping och har lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. På myndigheten arbetar cirka 400 personer.

Besök oss gärna på www.domstol.se och läs mer om, och hur det är att jobba hos oss.

Övrigt
Placeringsort är Jönköping. Provanställning kan komma att tillämpas. Arbete på distans i viss omfattning kan överenskommas, detta bestäms i dialog med närmaste chef. 

Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.


Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan redan idag!

Ansök nu

Jönköpings tingsrätt söker domstolsassistent

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Apr 29
Jönköpings tingsrätt har idag ca 60 anställda på två dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Verksamheten bedrivs i moderna lokaler intill Munksjön i centrala Jönköping och ligger i närheten av resecentrum.


Jönköpings tingsrätt söker domstolsassistent
Arbetsbeskrivning
Medarbetarskapet på tingsrätten kännetecknas av ansvarstagande, engagemang och ett helhetsperspektiv. På tingsrätten arbetar domstolshandläggare och registratorer som registrerar och bereder mål och ärenden för avgörande. Domstolshandläggarna sköter bland annat skriftväxling mellan parter, planerar inför förhandlingar, expedierar domar och beslut samt har kontakt via mejl och telefon med parter, ombud, andra myndigheter och allmänheten.

Vi söker nu en eller flera domstolsassistenter som kan stötta domstolshandläggarna/registratorer i vissa arbetsuppgifter. Du registrerar inkommande handlingar från såväl allmänhet som andra myndigheter, sköter enklare skriftväxling, bevakar frister mm. Som domstolsassistent kan du också ha kontakt med parter och allmänhet, både via telefon och i skrift.

Kvalifikationer
Som domstolsassistent kommer du att vara timanställd. Vi söker dig som studerar på högskolan inom områden som är relevanta för offentlig förvaltning alternativt dig som studerar på paralegalutbildning. Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Du är noggrann och har god analytisk förmåga. Du är lösningsorienterad och har en utpräglad ansvars- och servicekänsla. Du har lätt för att samarbeta med andra och prioritera uppgifter efter verksamhetens behov. Eftersom anställningen förutsätter att du snabbt kommer in i nya arbetsuppgifter kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Vi vill att tingsrätten ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Urval kommer att ske löpande. Vi vill att du i din ansökan bifogar intyg som styrker pågående eller nyligen genomförd efterfrågad utbildning.

Anställningen är tidsbegränsad timanställning på ca 9 månader med start i september 2024, med arbete ca 20 procent av en heltid.

Ansök nu

Byggprojektledare

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Apr 12
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på www.domstol.se.



Engagerad och målinriktad byggprojektledare till Fastighetsavdelningen
Är du en fena på att driva och leda projektteam inom byggprocesser och byggprojektering? Då har du hittat rätt!

Arbetet innebär
Domstolsverket söker en engagerad och målinriktad byggprojektledare som är bra på att driva, leda projekt och projektteam. Hos oss är ledarskap, medarbetarskap, tydlighet, struktur samt ordning och reda några av hörnpelarna i en framgångsrik projektledning.

Du kommer att arbeta med lokalprojekt inom Sveriges Domstolar från inledande behovsanalys, via förstudie, till ett projektgenomförande inkluderande projektering, upphandling och genomförande av byggåtgärder. Domstolsverket förhyr sina lokaler.


Vem är du?

Vi söker dig som har förmågan att coacha och motivera dina kollegor och inhyrda konsulter i projekt. Du är kommunikativ, lyhörd och utåtriktad, och har lätt för att samarbeta och bygga relationer.

Vidare har du:

• högskoleutbildning som civilingenjör/byggingenjör eller annan utbildning/erfarenhet som vi bedömer som relevant

• erfarenhet av projektledning. Den erfarenhet du har med dig avgör vilken typ av projekt som du kommer att antingen leda eller medverka i

• kunskap och erfarenhet av byggprocesser och byggprojektering

• kännedom om lagar, bestämmelser och standarder inom byggområdet

• erfarenhet av, och kunskap om upphandling enligt LOU

• erfarenhet av förvaltningsåtgärder

För att kunna ge bra stöd till Sveriges Domstolar med dess drygt 80 självständiga myndigheter så är hög kundorientering avgörande för att skapa goda relationer och tillit till avdelningens verksamhet. Du har en god analytisk förmåga och du arbetar strukturerat och resultatinriktat utifrån våra processer med stor beslutsförmåga.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Vilka är vi
Lokalenheten består av 16 medarbetare som arbetar som byggprojektledare, inredningsprojektledare, fastighetsförvaltare, ekonomer och fastighetsjurister. Vi utgör en av tre enheter på Fastighetsavdelningen. Vårt uppdrag är att ansvara för Sveriges Domstolars lokalförsörjning, vilket innefattar inhyrning samt om-, till- och nybyggnation av domstolslokaler.




Övrigt
Anställningen är en tillsvidare på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Tjänsten har placeringsort Jönköping. Resor inom Sverige ingår i din anställning varför B-körkort är ett krav.

Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

HR-specialist

HR-specialist/HR-advisor
Läs mer Mar 22
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Dom-stolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på www.domstol.se.


Välkommen till Domstolsverket!

Vi finns mitt i centrala Jönköping och är cirka 400 personer som driver utveckling och ger löpande stöd och service på olika sätt till cirka 80 domstolar inom Sveriges Domstolar. På Arbetsgivarenheten arbetar vi med att skapa förutsättningar för ett tydligt ledar- och medarbetskap och vårt mål är att utveckla och säkra kompetensförsörjningen för Sveriges Domstolar – kanske tillsammans med dig?


Vad ska du göra?

Det är måndag morgon. Du och dina kollegor börjar dagen tillsammans med en incheckning där ni hjälps åt att hitta svar åt en domstol på en tolkningsfråga om en skrivning i kollektivavtalet. Din morgon fortsätter med att du kontaktar en domstol för att hjälpa till att planera arbetet med resultatet från den årliga medarbetarundersökningen. En annan uppgift du har är att ha ett digitalt möte med en domstolschef för att sätta upp en kravprofil för en anställning som domstolshandläggare som du driver tillsammans med domstolen. På eftermiddagen har du möte med teamet som jobbar med ledarskap-medarbetarskap där ni förbereder material till nästa månads utbildning ”chefens samtal”.


Som HR-specialist är du ett konsultativt stöd inom hela HR-området till chefer vid ett antal domstolar alternativt internt på Domstolsverket. Tillsammans i ett team med några kollegor ansvarar du också för, och utvecklar, HR-processer inom vissa utpekade områden. Det ingår också att utbilda våra chefer - det är därför viktigt att du känner dig bekväm i att skapa och utföra olika utbildningsinsatser.


Vem är du?

Vi som går till jobbet på Domstolsverket sätter en ära i att lära och vi växer varje dag genom att dela kunskap och fylla på med färsk insikt som ger oss trygghet i alla beslut. Så för att trivas hos oss tror vi att du delar vår önskan och drivkraft. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att uppnå mål, hantera svårigheter eller lösa problem på ett strukturerat sätt i en föränderlig omvärld, krävs att du är agil i ditt arbetssätt. Du ser fördelen med att jobba i team och är också en person som kontinuerligt omvärldsspanar och håller dig uppdaterad inom ditt fokusområde. Egenskaper såsom ansvarsfull, engagerad och kommunikativ är parametrar som kommer vara av stor vikt i denna rekrytering.


För att lyckas i rollen som HR-specialist tror vi att du antingen har erfarenhet av brett, kvalificerat arbete med HR-frågor eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig och värdefull för arbetet. Utöver det behöver du:


• ha en akademisk examen från personalprogrammet eller annan relevant utbildning vi bedömer likvärdig


• behärska svenska språket mycket väl i tal och skrift


Det är ett plus om du har erfarenhet av att ge stöd i HR-frågor på distans.


För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.


Vilka kommer du jobba med?

Arbetsgivarenheten är en av fem enheter på HR-avdelningen. Enheten består av 12 HR-specialister, en arbetsrättsjurist och en enhetschef. Hos oss arbetar vi med ett aktivt medarbetarskap och ett tillitsbaserat ledarskap. Därför har vi en varm och bjussig gemenskap med stöttande kollegor som fungerar som förebilder och livlinor – och som hjälper dig att bli det du vill vara!


Vilka är vi?

Sveriges Domstolar spelar en central roll inom rättsväsendet och bidrar till att upprätthålla demokratin och allas rättssäkerhet. Att vårt uppdrag har en samhällsbärande funktion och högre mening får varje arbetsdag att kännas som den viktigaste.


Vill du veta mer om Sveriges Domstolar och Domstolsverket? På möt våra medarbetare kan du läsa och se filmer om hur det är att arbeta hos oss. https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/

Övrigt

Vi söker en eller flera HR-specialister för tillsvidareanställning, heltidsanställning, med inledande provanställning. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete i upp till två dagar i veckan. Inom Sveriges Domstolar har vi individuell lönesättning.


Placeringsort är Jönköping.


Sista ansökningsdag är 14 april, men sök redan idag om du är intresserad!


För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.


Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu