Jönköping: Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg

Hitta ansökningsinfo om jobbet Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2024-02-21 // Varaktighet: Heltid

Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor över landet. I denna rekrytering kommer en eller flera avdelningsjurister att rekryteras.

Uppdraget
Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten.

Vi söker dig som har

• juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet
• aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra
• erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du också har

• erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVOs verksamhetsområden
• erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande
• erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.

Vi söker förändrings- och utvecklingsorienterade och erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för arbetet. Du har förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll och att du har lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i ditt arbete. Vi ser att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Arbetet innebär en del resor och det är därför en fördel om du har B-körkort.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. 

Ansökan
Du ansöker genom att bifoga ditt CV och personliga brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Sista ansökningsdag är 7 mars.

Om du har frågor rörande tjänsten är du välkommen att kontakta vår chefsjurist Karin Lewin (se kontaktuppgifter nedan) alternativt avdelningschefen på avdelning Mitt, Peder Carlsson, 010-788 56 43, eller avdelningschefen för avdelning Nord, Marie Åberg, tel 010-788 57 97.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som Verksjurist

Nedan visas andra jobb i Jönköping som Verksjurist.

Chefsjurist Skogsstyrelsen

Läs mer Aug 18
Vi söker nu en chefsjurist till Rättsenheten på Skogsstyrelsen.

Hos oss får du möjlighet att arbeta med utmanande och aktuell juridik och vara med i rättsutvecklingen avseende skogliga frågor.

På Rättsenheten arbetar enhetschef, chefsjurist, biträdande chefsjurist och 12 verksjurister placerade i Jönköping, Skövde, Borås, Göteborg och Växjö. Enhetschefen blir din närmaste chef och den biträdande chefsjuristen blir en av dina närmaste kollegor där ni förutsätts hjälpas åt.

Dina arbetsuppgifter   
I huvudsak handlar chefsjuristarbetet om att på bredden ge juridiskt stöd i frågor gällande skoglig rätt, miljörätt, artskydd, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, föreskriftsarbeten, frågor om avtal och överenskommelser med andra myndigheter samt digitalisering.

Chefsjuristen och de andra juristerna stöttar myndighetens beslutsfattare, specialister och handläggare. Stundtals är det frågan om komplexa ärenden som ibland kräver ett nytänkande kopplat till bland annat bedömningsfrågor och beslutsfattande.

I rollen ingår att ge juridiskt stöd för Skogsstyrelsens räkning även till externa såsom departement och andra myndigheter.

Du kommer att vara delaktig i arbetet med att ta fram, utveckla och hålla i pågående teamarbeten inom Rättsenheten.

Arbetsuppgifterna i sig ställer stora krav på din förmåga att kombinera chefsjuristskapet med mjuka värden. Du som chefsjurist behöver ha framåtanda och vanan av att lösa arbetsuppgifter med stort fokus eftersom du kommer spela en huvudroll i att bedriva och säkerställa att myndighetens arbete utvecklas rättssäkert såväl som effektivt.

Fler spännande utmaningar väntar oss i en föränderlig värld avseende bland annat EU-rätt och dess påverkan på vår verksamhet!

Kvalifikationer
Du som söker ska ha juristexamen och flerårig erfarenhet av juridiskt arbete vid myndighet och domstol eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi förutsätter att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Som kvalificerad chefsjurist behöver du ha erfarenhet av praktiskt arbete med för oss relevanta rättsområden vilka också ska anknyta till nedan uppräknade arbetsuppgifter:

- Vara myndighetsledningens och generaldirektörens juridiska stöd liksom verksjuristernas bollplank
- Arbeta i den nationella ledningsgruppen som leds av generaldirektören och där aktivt bidra med juridiska perspektiv och kunskap
- Ansvarig utgivare för Skogsstyrelsens författningssamling och ha det övergripande ansvaret för myndighetens föreskrifter och allmänna råd
- Ge råd angående nationellt viktiga och strategiska mediafrågor och känna dig bekväm med att vara kontaktperson avseende aktuella rättsfrågor
- Hantera myndighetens interna och externa visselblåsarfunktion
- Ledamot i myndighetens personalansvarsnämnd
- Skriva PM/rättsutredningar och göra juridiska bedömningar i större juridiska frågeställningar ofta med EU-rättslig anknytning. Du behöver därför ha deltagit i att ha gjort djupgående rättsliga analyser och ha förmågan att överblicka hela rättsområden och gjort analyser utifrån det
- Utveckla rutiner och arbetssätt genom framtagandet av verksövergripande styrande och stödjande dokument
- Inneha rollen som processanvarig och processförvaltare för flertalet interna processer
- Erfarenhet av att ha medverkat i projekt, regeringsuppdrag och i att skriva remissvar/svar till departement och andra myndigheter och därmed vara väl förtrogen även med externa kontakter

Vi ser också att du behöver vara en kommunikativ och tillitsfull person med mycket god samarbetsförmåga. Vidare har du hög integritet, är väl förtrogen och bekväm i rollen som statsanställd på en förvaltningsmyndighet.

Avslutningsvis förutsätts du ha mycket goda juridiska kunskaper inom skogliga frågor och framför allt inom Skogsvårdslagens och miljöbalkens område. Goda kunskaper om artskydd, EU-rätt och förvaltningsrätt är också viktigt. Det är meriterande om du tidigare arbetat med angivna arbetsuppgifter och rättsområden och särskilt om du också arbetat som chefsjurist eller i en liknande roll.

Ansökan 
Välkommen med din ansökan senast den 8 september 2023. 

Kontakt  
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Martina Trygg, avdelningschef för administrativa avdelningen, telefon 036-35 93 00.

Sofia Österdahl för SACO 070-395 39 43 och Rickard Åman för ST 036-35 93 00.

 





Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i den statliga värdegrunden som består av principerna objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Vi erbjuder bland annat möjlighet till distansarbete, förtroendearbetstid och friskvårdsbidrag. Som myndighet har vi även generösa semester- och föräldravillkor. 


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida https://www.skogsstyrelsen.se/

Ansök nu

Verksjurist till djuravdelningen

Läs mer Jul 5
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1800 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

Djuravdelningens uppdrag är att skapa goda förutsättningar för en hållbar och konkurrenskraftig jordbruksnäring, miljö, djurhållning och livsmedelsproduktion. Sverige har höga ambitioner inom djurskydds-, djurhälso- och smittskyddsarbetet, inte minst i syfte att verka för en låg användning av antibiotika och motverka resistensutveckling. Målet är att Jordbruksverket i samarbete med andra aktörer ska leda utvecklingen inom dessa områden.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksjurist består ditt uppdrag av att bidra till att verksamheten är juridiskt kvalitetssäkrad, men också att utveckla det juridiska arbetet på avdelningen. Avdelningens verksjurister ansvarar tillsammans för det juridiska arbetet på avdelningen, vilket exempelvis kan vara att:

• bidra med juridisk service till medarbetare och chefer på avdelningen genom att bland annat svara på frågor om förvaltningsrätt, processrätt, offentlighet- och sekretess, dataskyddslagstiftning samt saklagstiftning på djurområdet
• arbeta proaktivt med vägledning och information samt med utveckling av rutiner och processer
• delta i projekt/uppdrag, exempelvis regeringsuppdrag på avdelningen
• kvalitetsgranska föreskrifter, avtal och beslut
• göra rättsutredningar

Sammantaget har du som verksjurist en viktig roll i att avdelningens verksamhet kvalitetssäkras och utvecklas. Tjänsterna inleds med ett introduktionsprogram för att du på bästa sätt ska vara rustad för att bidra till ett gott resultat. Du deltar på forum för erfarenhetsutbyte med verksjurister från andra avdelningar och chefsjuristen där aktuella frågor tas upp.


KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har svensk juris kandidatexamen/juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng) samt flerårig erfarenhet som jurist i offentlig förvaltning. Vi ser det som särskilt meriterande om du har notarietjänstgöring. Det är även meriterande med erfarenhet av arbete med EU-rätt, lagstiftningsarbete eller annat juridiskt utvecklingsarbete.

Du är van vid att arbeta med komplexa frågor och känner dig trygg i metoder för att analysera och bryta ner problem. Vidare är det viktigt att du har väl utvecklade förmågor till att kommunicera och samarbeta, eftersom tjänsten innebär många kontaktytor. Arbetet innebär inte sällan olika avvägningar och hänsynstaganden. I detta visar du ett gott omdöme och integritet för att stå för de juridiska bedömningar du gör. Som person bör du trivas i en krävande och dynamisk miljö där tempot tidvis är högt och ställer krav på snabba beslut.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping. Möjlighet finns att teckna överenskommelse om distansarbete, viss del av arbetstiden.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Verksjurist till växt- och kontrollavdelningen

Läs mer Jun 29
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1800 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

Växt- och kontrollavdelningens uppdrag är fokuserat på växter och miljöfrågor inom jordbruk och trädgårdsnäringen. Vi arbetar inom ett flertal sakområden såsom växtskydd, växtnäring, genteknik, foder, ekologisk produktion och utsäde. Genom vårt uppdrag bidrar avdelningen till att Sverige har en konkurrenskraftig och hållbar matproduktion samt ett gott skydd av växter och djur. Avdelningen arbetar brett med regel-, främjande-, och kontrolluppdrag samt certifiering. Verksjurister på avdelningen hör organisatoriskt till miljöregelenheten.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksjurist består ditt uppdrag av att bidra till att verksamheten är juridiskt kvalitetssäkrad, men också att utveckla det juridiska arbetet på avdelningen. Avdelningens verksjurister ansvarar tillsammans för det juridiska arbetet på avdelningen, vilket exempelvis kan vara att
• bidra med juridisk service till medarbetare och chefer på avdelningen genom att bland annat svara på frågor om förvaltningsrätt, processrätt, offentlighet och sekretess, dataskyddslagstiftning samt saklagstiftning som är specifik för avdelningen, såsom exempelvis miljörätt.
• arbeta proaktivt med vägledning och information samt med utveckling av rutiner och processer
• delta i projekt/uppdrag, exempelvis regeringsuppdrag på avdelningen
• göra rättsutredningar
• kvalitetsgranska föreskrifter, avtal och beslut

Sammantaget har du som verksjurist en viktig roll i att avdelningens verksamhet kvalitetssäkras och utvecklas. Tjänsten inleds med ett introduktionsprogram för att du på bästa sätt ska vara rustad för att bidra till ett gott resultat. Du deltar på forum för erfarenhetsutbyte med verksjurister från andra avdelningar och chefsjuristen där aktuella frågor tas upp.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har svensk juris kandidatexamen/juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng) samt flerårig erfarenhet som jurist i offentlig förvaltning. Vi ser det som särskilt meriterande om du har notarietjänstgöring. Vi ser det även som meriterande om du har erfarenhet av arbete med miljörätt, EU-rätt, lagstiftningsarbete eller annat juridiskt utvecklingsarbete.

Du är van vid att arbeta med komplexa frågor och känner dig trygg i metoder för att analysera och bryta ner problem. Vidare är det viktigt att du har väl utvecklade förmågor till att kommunicera och samarbeta, eftersom tjänsten innebär många kontaktytor. Arbetet innebär inte sällan olika avvägningar och hänsynstaganden. I detta visar du ett gott omdöme och du är trygg i att stå för de juridiska bedömningar du gör. Som person bör du trivas i en krävande och dynamisk miljö där tempot tidvis är högt och ställer krav på snabba beslut.

Intervjuer planeras att hållas efter semesterperioden.
Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping. Möjlighet finns att teckna överenskommelse om distansarbete, viss del av arbetstiden.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Kvalificerade jurister sökes som internationella samordnare

Läs mer Maj 5
Vill du bidra i vårt arbete med att utveckla rättsväsendet i andra länder och samtidigt skapa positiva mervärden för Sveriges Domstolar? Då ska du komma och arbeta med oss.

Vad innebär arbetet?
Som internationell samordnare på Domstolsverket kommer du vara en viktig del av en enhet som ansvarar för att planera, driva och utveckla Sveriges Domstolars internationella verksamhet. Du kan bli en av våra projektledare i utvecklingssamarbetet, vilket innebär att du får planera, leda och följa upp arbetet i våra längre utvecklingsprojekt samt samordna kortare internationella insatser av olika slag. Du kan även komma att medverka i utarbetandet av nya projektförslag. Du kommer också få arbeta med vår fredsfrämjande verksamhet/ internationell civil krishantering, som inrymmer stöd genom personalbidrag till EU:s insatser i länder som nyligen varit drabbade av krig eller konflikt.

Arbetet innebär många och nära kontakter med domstolar och övriga myndigheter inom bl.a. rättsväsendet samt med Sida och Regeringskansliet. Det medför även resor både inom Sverige och utomlands. Placeringsorten kan vara Jönköping eller Stockholm. En stor del av arbetet bedrivs på engelska.

Vem är du?
Du är jurist (med juristexamen eller motsvarande) och har antingen genom domarutbildning eller annat arbete inom Sveriges Domstolar eller på något annat sätt skaffat dig en mycket god kännedom om verksamheten i svenska domstolar. Du kan arbeta självständigt och har gärna genomgått projektledarutbildning eller har erfarenhet av att leda arbete i projektform. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Som person är du social, samarbetsinriktad och har en väl utvecklad förmåga att knyta och förvalta kontakter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete eller fredsfrämjande/internationell civil krishantering. Har du tidigare deltagit i internationella biståndsinsatser inom rättssektorn värdesätts detta särskilt. Det är också värdefullt om du har kunskaper om Sida, EU, FN och andra liknande organisationer samt erfarenhet av samverkan mellan myndigheter. Ytterligare språkkunskaper värdesätts också, liksom erfarenhet av arbete eller studier utomlands.

Vilka är vi?
Enheten för internationella relationer är en av tre enheter på Rättsavdelningen. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap där arbetsglädje, engagemang, tillit och ansvarstagande är viktiga ledord. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö.

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Mer information om Domstolsverket finns på http://www.domstol.se.

Övrigt
Det finns två lediga anställningar - ett vikariat och en tillsvidareanställning (alternativt tidsbegränsad anställning upp till sex år om du är assessor). Ange i din ansökan vilken/vilka anställningar du är intresserad av.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Inspektionen För Vård och Omsorg

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Inspektionen För Vård och Omsorg .

Enhetschef IVO Jönköping

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 19
Avdelning sydöst finns i Jönköping och har Jönköpings län, Kalmar län och Östergötlands län som tillsynsområde.

Är du en trygg ledare med erfarenhet av förändringsledning? Vill du vara med att utveckla IVO:s verksamhet? Då kanske detta är rollen för dig.

Vi söker enhetschef till IVO med placering i Jönköping. Som enhetschef kommer du arbeta med hela IVO:s tillsynsuppdrag men i första hand med fokus på socialtjänstområdet.

 

Rollen som enhetschef

Som enhetschef kommer du att leda avdelningen tillsammans med övriga chefer på avdelningen. Du kommer att ha personal- och budgetansvar för din enhet och vara direkt underställd avdelningschefen samt ingå i avdelningens ledningsgrupp. Du ingår även i myndighetens chefsgrupp som gemensamt tar ansvar för myndighetens utveckling och dagliga verksamhet. I arbetet kommer du i kontakt med representanter för de verksamheter som IVO tillsynar, dess personal, brukare, allmänhet och media.

Vidare representerar du IVO i extern samverkan med andra myndigheter. Du kommer att leda enheten i en myndighet som är i ständig utveckling. Det innebär att du ansvarar för det dagliga arbetet och har en viktig roll som drivande i det förändringsarbete som pågår i samarbetet med andra enheter och avdelningar.

IVO:s omfattande uppdrag ställer krav på utvecklade arbetssätt för att nå ökad måluppfyllelse. Myndighetens strategiska inriktning syftar till att nå ett ökat genomslag för patienter och brukare, genom att arbeta mer tillsammans och mer riskbaserat. Digitalisering, datadriven analys och stärkt rättstillämpning är centrala utvecklingsområden, tillsammans med utvecklat ledarskap och medarbetarskap.

 

Din profil

Vi söker en trygg ledare med god analytisk förmåga och ett strategiskt förhållningssätt. Ditt ledarskap präglas av mod, tydlighet och integritet. Vidare är du utvecklings- och resultatorienterad och har en förmåga att se och agera för helheten.

Vi ser även att du har god förmåga att skapa goda relationer och samarbeta med andra. Du leder på ett tydligt och coachande sätt och kan skapa de förutsättningar som krävs för att medarbetarna ska känna sig engagerade och delaktiga. Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Vi söker dig som har:


• relevant akademisk utbildning i kombination med erfarenhet inom socialtjänst, funktionshinderområdet och/eller hälso- och sjukvård
• flerårig och aktuell chefserfarenhet och goda ledaregenskaper
• vana att ta initiativ, driva och genomföra utvecklings- och förändringsarbete
• förmåga att kommunicera på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt

Det är meriterande är om du har:


• kunskap om lagar och regelverk som styr IVO:s tillsynsområden
• erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete inom området som arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet och kännedom om lagar och förordningar som råder för statlig verksamhet
• erfarenhet av att företräda arbetsgivaren i externa samarbeten

IVO – Inspektionen för vård och omsorg

IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Jönköping. Tillträde sker enligt överenskommelse.

 

Hur du ansöker

Märk din ansökan med dnr. 2.1.1-07141/2024. Sista ansökningsdag är den 2024-03-10

Bifoga personligt brev och CV. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen.

Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.

 

Välkommen med din ansökan

Ansök nu

IVO söker inspektörer med bakgrund inom hälso- och sjukvård

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jan 25
Vill du skapa samhällsnytta och värna om välfärden tillsammans med kunniga kollegor med olika kompetenser? Vill du bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet? Då kan du vara den vi söker! Inspektionen för vård och omsorg (IVO) avdelning sydöst söker två inspektörer inom hälso- och sjukvård. Avdelning sydöst finns lokaliserad i Jönköping. Myndigheten arbetar tillsammans över hela landet och här arbetar du med kollegor med olika utbildningsbakgrunder och erfarenheter.

Rollen som inspektör 

Du kommer att utreda egna ärenden inom hälso- och sjukvårdsområdet tillsammans med kollegor. Ärendena avser klagomål på sjukvården och anmälningar enligt lex Maria. I arbetet kommer du komma i kontakt med såväl huvudmän och personal som allmänheten. Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö med högt tempo.

Vi söker dig som har:  


• Svensk sjuksköterskelegitimation
• Minst 5 års aktuell erfarenhet hälso- och sjukvård
• Erfarenhet av analys/utredningsarbete samt kvalitets- och utvecklingsarbete
• Goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt
• Körkort

Det är meriterande om du har:


• God kännedom om lagar och föreskrifter inom hälso- och sjukvården.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och själv kunna strukturera och prioritera ditt arbete. Du trivs samtidigt med att samarbeta med andra i olika konstellationer och med olika kompetenser. Rollen kräver även att du är initiativrik, driven och delaktig i myndighetens utvecklingsarbete och att du finner förändrings- och utvecklingsarbete stimulerande.

Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad och snabbt kunna sätta dig in i komplexa frågeställningar. Du ska ha mycket god samarbetsförmåga, vara trygg i dina beslut och på ett konstruktivt sätt kunna omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.

Vad kan IVO erbjuda dig? 

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Om tjänsten

Anställningarna är tillsvidareanställningar med sex månaders provanställning. Tjänsterna avser heltid med placering i Jönköping med tillträde snarast.

Ansökan

Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Märk din ansökan med diarienummer 2.2.2- 04262/2024 och ansök senast 2024-02-16.

 

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Ansök nu

Inspektör med juristbakgrund

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Dec 8
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en inspektör med juristbakgrund. IVO ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. Avdelning sydöst finns i Jönköping och ansvarar för tillsyn i Jönköpings, Kalmar och Östergötlands län.

Rollen som inspektör med juristbakgrund
Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.

Som inspektör i myndigheten kommer du att handlägga och utreda olika typer av ärenden inom IVO:s tillsynsområde.

Du kommer att delta i beredningen och upprättandet av beslutsförslag samt arbeta med uppföljning för att säkerställa att beslut följs. Inspektioner i olika verksamheter kan ingå i arbetet. Du kommer också att delta i att utarbeta svar på olika remisser. Vidare kommer du att fungera som ett internt juridiskt stöd.

I arbetet kommer du att komma i kontakt med brukare, vårdgivare/huvudmän/personal samt allmänhet och media.

Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö. Det innebär att du behöver kunna verka i ett sammanhang även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.

Vi söker dig som har

• juridisk examen
• aktuell och flerårig erfarenhet av ärendehantering (juridiskt arbete och aktuell erfarenhet) inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av utredningsarbete
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

IVO är en arbetsplats i förändring där förutsättningarna skiftar, du behöver därför ha lätt för att både strukturera och omstrukturera ditt arbete samt ha en god förmåga att göra avvägningen mellan tempo och noggrannhet. Du har en analytisk ådra och en god förmåga att hitta ”den röda tråden” i ett komplext material. Du behöver också trivas med att växla mellan att jobba självständigt och gemensamt och aktivt bidra till en arbetsmiljö där vi hjälper varandra att lyckas.

I din roll kommer du att samarbeta nära kolleger med olika bakgrund, kompetens och erfarenheter och det är en förutsättning för tjänsten att du har en god förmåga att ta till dig olika synsätt och perspektiv. Rollen ställer krav på ett gott omdöme och en hög grad av personlig mognad.

Det är meriterande om du har

• Erfarenhet av tillsyns- och utredningsarbete
• Kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning, lagar och föreskrifter inom socialtjänstens område samt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Vi erbjuder
Vi erbjuder förmånliga villkor som bl.a. friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid samt goda semester- och pensionsvillkor. Vi erbjuder också möjlighet att träffa en överenskommelse om att arbeta delvis på distans.

Om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Din formella titel kommer att vara inspektör med placering i Jönköping.

Ansökan
Du söker genom att bifoga CV och personligt brev. Det personliga brevet bör vara max en halv A4 långt och det vi vill veta i ditt brev är vad som motiverar dig att söka jobb hos just oss. Av din ansökan ska det framgå på vilket sätt du uppfyller kravprofilen i annonsen.

Vi kan komma att kalla till intervju innan annonstiden löpt ut. Sista ansökningsdag är: 20240108

IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Ansök nu

Inspektör med juristbakgrund

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Jul 19
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en inspektör med juristbakgrund till Jönköping, avdelning sydöst, för medverkan i tillsynen av företrädelsevis socialtjänsten. IVO ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. Avdelning sydöst finns i Jönköping och ansvarar för tillsyn i Jönköpings, Kalmar och Östergötlands län.

Rollen som inspektör med juristbakgrund

Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.

Som inspektör i myndigheten kommer du att handlägga och utreda olika typer av ärenden inom IVO:s tillsynsområde, företrädelsevis inom socialtjänstområdet. Myndighetens tillsyn av hem för vård eller boende samt stödboende för barn och unga är en viktig del av uppdraget. Du kommer att delta i beredningen och upprättandet av beslutsförslag samt arbeta med uppföljning för att säkerställa att beslut följs. Inspektioner i olika verksamheter kan ingå i arbetet.

Du kommer också att delta i att utarbeta svar på olika remisser. Vidare kommer du att fungera som ett internt juridiskt stöd. I arbetet kommer du att komma i kontakt med brukare, vårdgivare/huvudmän/personal samt allmänhet och media.

Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö. Det innebär att du behöver kunna verka i ett sammanhang även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:


• Juristexamen (jur. kand.).
• Flerårig erfarenhet av juridiskt arbete och aktuell erfarenhet inom offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av sekretesslagstiftning och förvaltningsrätt.
• Erfarenhet av lagar och föreskrifter inom socialtjänstens område
• God och aktuell IT- och datorvana.

I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter inom olika ämnesområden samtidigt. Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad, men också flexibel samt snabbt kunna sätta dig in komplexa frågeställningar. Vidare har du mycket god samarbetsförmåga, är trygg i dina beslut och kan på ett konstruktivt sätt  omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.

Meriterande


• Erfarenhet av tillsyns- och utredningsarbete
• Kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö tillsammans med dina kollegor och där bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är tillsvidareanställning och tjänsten avser heltid med placering i Jönköping. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Ansök senast 15 augusti 2023

Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-26365/2023.

För frågor om tjänsten kontakta

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Kontaktpersoner

Karin Pilkvist

Enhetschef

010-788 5460

karin.pilkvist@ivo.se

 Cecilia Strandlund

Facklig kontaktperson Saco-S

010-788 55 80

cecilia.strandlund@ivo.se

 Sara Gunnar

Facklig kontakt fackförbundet ST

010- 788 5487

sara.gunnar@ivo.se

 Jonas Nilsson

Facklig kontaktperson Vårdförbundet

010-788 55 12

jonas.nilsson@io.se

Ansök nu

Inspektörer med specialistläkarbakgrund till Jönköping

Specialistläkare
Läs mer Maj 2
Vill du skapa samhällsnytta och värna om välfärden tillsammans med kunniga kollegor med olika kompetenser? Vill du bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet? Då kan du vara den vi söker. Rekryteringarna till Umeå, Stockholm, Örebro, Jönköping, Göteborg och Malmö är en och samma rekrytering med placering vid något av våra regionala avdelningar i landet efter överenskommelse med den som erbjuds tjänsten.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som är intresserad av att byta perspektiv på vården och tillsammans med oss delta i utredning av hälso- och sjukvårdsärenden genom att göra medicinska bedömningar. Det kan även förekomma att du får delta i inspektioner i verksamheter samt återföra det vi har sett i vår tillsyn. Tillsammans med övriga medarbetare med olika kompetenser utvecklar och förstärker vi patientsäkerheten i vården. Du kommer att ingå i ett nätverk för läkare inom myndigheten och delta i arbetsgrupper och projekt där din kompetens efterfrågas.

Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö.

Kvalifikationer:


• Legitimerad läkare med specialistutbildning inom något av följande områden: Kirurgi, urologi, Psykiatri, ortopedi, allmänmedicin, obstetrik/gynekologi eller internmedicin.
• Flerårig och aktuell erfarenhet av kliniskt arbete inom områden enligt ovan.
• God kännedom om hälso- och sjukvårdens organisation.
• Mycket bra på att kommunicera såväl muntligt som skriftligt på svenska.
• God och aktuell IT-vana.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och själv kunna strukturera och prioritera ditt arbete. Du trivs samtidigt med att samarbeta med andra i olika konstellationer och med olika kompetenser. Rollen kräver även att du är initiativrik, driven och delaktig i avdelningens/enhetens utvecklingsarbete och att du finner förändrings- och utvecklingsarbete stimulerande.

Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad och snabbt kunna sätta dig in i komplexa frågeställningar. Du ska ha mycket god samarbetsförmåga, vara trygg i dina beslut och på ett konstruktivt sätt kunna omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av tillsynsarbete.
• Erfarenhet av patientsäkerhets- och utredningsarbete.
• Erfarenhet av utvecklingsarbete.
• God kännedom om lagar och föreskrifter inom hälso- och sjukvården.

Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är tillsvidare med sysselsättningsgrad på 100 % och inleds med provanställning om 6 månader. Din tjänstetitel blir inspektör. Placeringen är på någon av våra kontor i landet och tillträde sker enligt överenskommelse.

Ansök senast 28 maj
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-14961/2023 och ansök senast 28 maj 2023.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.



IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Ansök nu