Jönköping: Jurist med inriktning miljörätt och EU-rätt

Hitta ansökningsinfo om jobbet Jurist med inriktning miljörätt och EU-rätt i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2022-02-18 // Varaktighet: Heltid

På Skogsstyrelsens Rättsenhet arbetar enhetschef, chefsjurist, biträdande chefsjurist, verksjurister och myndighetens dataskyddsombud.

Eftersom det händer mycket i juridiska frågor inom det skogliga området behöver vi bli fler.

Våra verksjurister arbetar med:

- att ge allmän intern juridisk rådgivning
- delta i yttranden och rättsprocesser i ärenden
- delta i regeringsuppdrag och remisser stötta i civilrättsliga frågor
- hålla juridiska utbildningar inom myndigheten
- stötta i frågor gällande myndighetens ledning och styrning
- övergripande utvecklingsarbete

Arbetsuppgifter

För den här tjänsten söker vi dig som vill arbeta med att ge juridiskt stöd inom miljörätt – främst med frågor som kopplar till artskydd i Skogsstyrelsens verksamhet – och frågor med EU-rättslig koppling. Det kan handla om att stötta handläggare i ärenden, förbereda lagstiftning inom Skogsstyrelsens ansvarsområden, medverka i att ta fram underlag och förslag till beslut, regeringsuppdrag och remisser.

Förutom den beskrivna inriktningen består arbetet av att lämna juridiskt stöd i andra på myndigheten förekommande frågor, ofta med koppling till förvaltningsrätt.

Arbetet är omväxlande och sker i samarbete med andra typer av specialister och handläggare inom myndigheten. Juristerna arbetar i nära samverkan, till exempel genom att diskutera frågor med varandra för att säkerställa ett enhetligt juridiskt synsätt i syfte att hålla en god juridisk kvalitet i Skogsstyrelsens verksamhet.

Kvalifikationer

Du behöver ha examen från juristprogrammet/juristlinjen och ha flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom miljörätt (gärna med artskyddsförordningen), EU-lagstiftning samt regeringsuppdrag.

Det är en fördel om du är notariemeriterad och/eller har arbetat som föredragande eller beredningsjurist vid mark- och miljödomstol samt om du har praktiska kunskaper från arbete på förvaltningsmyndighet, Regeringskansliet, domstol eller liknande.

Vi ser positivt på om du hållit internutbildningar inom juridik och har ett intresse av att fortsätta med det.

För att passa väl i rollen som verksjurist behöver du ha viljan att sätta dig in i nya rättsområden, tycka om att tänka analytiskt och arbeta strukturerat. Du behöver också snabbt kunna sätta dig in i komplicerade frågor och arbeta lösningsfokuserat genom att ta eget ansvar, vara drivande och se till helheten med flexibilitet när förutsättningar ändras.

Eftersom du blir en representant för myndigheten förväntas du utöva din yrkesroll med integritet och inge ett gott förtroende. Därför behöver du känna till och dela de statliga värderingarna demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Det är självklart för dig att vara konstruktiv, prestigelös och tillmötesgående i ditt förhållningssätt gentemot andra. Du bör också trivas med att arbeta i ett stundtals högt arbetstempo.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och använder oss av tester vid rekryteringen.

Villkor

Tjänsten innebär tillsvidareanställning på heltid. 

En av flera tjänster med olika inriktningar. Har du kvalifikationer till mer än en, behöver du söka var och en av de utannonserade tjänsterna.

Tillträde snarast efter överenskommelse.

Stationeringsort

Gärna på någon av orterna Jönköping, Växjö, Skövde, Borås eller Göteborg, där Rättsenhetens medarbetare idag är representerade.

Skogsstyrelsen vill möjliggöra ett flexibelt arbetsliv och det finns goda möjligheter att kunna arbeta hemifrån. En förutsättning är att du trivs med det och har vana av att arbeta, mötas och samarbeta digitalt.

Övrigt

På Rättsenheten arbetar medarbetarna med förtroendearbetstid vilket innebär en ökad möjlighet att uppnå balans mellan arbete och fritid.

Har du frågor?

Kontakta enhetschef Eleonora Dufva. Våra fackliga representanter är Sofia Österdahl för SACO och Magnus Fürst för ST. Samtliga nås via 036- 35 93 00.

Välkommen med din ansökan senast den 13 mars 2022.





Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i de statliga värderingarna och våra värdeord är objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida www.skogsstyrelsen.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som Verksjurist

Nedan visas andra jobb i Jönköping som Verksjurist.

Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg

Läs mer Feb 21
Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor över landet. I denna rekrytering kommer en eller flera avdelningsjurister att rekryteras.

Uppdraget
Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten.

Vi söker dig som har

• juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet
• aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra
• erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du också har

• erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVOs verksamhetsområden
• erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande
• erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.

Vi söker förändrings- och utvecklingsorienterade och erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för arbetet. Du har förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll och att du har lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i ditt arbete. Vi ser att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Arbetet innebär en del resor och det är därför en fördel om du har B-körkort.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. 

Ansökan
Du ansöker genom att bifoga ditt CV och personliga brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Sista ansökningsdag är 7 mars.

Om du har frågor rörande tjänsten är du välkommen att kontakta vår chefsjurist Karin Lewin (se kontaktuppgifter nedan) alternativt avdelningschefen på avdelning Mitt, Peder Carlsson, 010-788 56 43, eller avdelningschefen för avdelning Nord, Marie Åberg, tel 010-788 57 97.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu

Chefsjurist Skogsstyrelsen

Läs mer Aug 18
Vi söker nu en chefsjurist till Rättsenheten på Skogsstyrelsen.

Hos oss får du möjlighet att arbeta med utmanande och aktuell juridik och vara med i rättsutvecklingen avseende skogliga frågor.

På Rättsenheten arbetar enhetschef, chefsjurist, biträdande chefsjurist och 12 verksjurister placerade i Jönköping, Skövde, Borås, Göteborg och Växjö. Enhetschefen blir din närmaste chef och den biträdande chefsjuristen blir en av dina närmaste kollegor där ni förutsätts hjälpas åt.

Dina arbetsuppgifter   
I huvudsak handlar chefsjuristarbetet om att på bredden ge juridiskt stöd i frågor gällande skoglig rätt, miljörätt, artskydd, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, föreskriftsarbeten, frågor om avtal och överenskommelser med andra myndigheter samt digitalisering.

Chefsjuristen och de andra juristerna stöttar myndighetens beslutsfattare, specialister och handläggare. Stundtals är det frågan om komplexa ärenden som ibland kräver ett nytänkande kopplat till bland annat bedömningsfrågor och beslutsfattande.

I rollen ingår att ge juridiskt stöd för Skogsstyrelsens räkning även till externa såsom departement och andra myndigheter.

Du kommer att vara delaktig i arbetet med att ta fram, utveckla och hålla i pågående teamarbeten inom Rättsenheten.

Arbetsuppgifterna i sig ställer stora krav på din förmåga att kombinera chefsjuristskapet med mjuka värden. Du som chefsjurist behöver ha framåtanda och vanan av att lösa arbetsuppgifter med stort fokus eftersom du kommer spela en huvudroll i att bedriva och säkerställa att myndighetens arbete utvecklas rättssäkert såväl som effektivt.

Fler spännande utmaningar väntar oss i en föränderlig värld avseende bland annat EU-rätt och dess påverkan på vår verksamhet!

Kvalifikationer
Du som söker ska ha juristexamen och flerårig erfarenhet av juridiskt arbete vid myndighet och domstol eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi förutsätter att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Som kvalificerad chefsjurist behöver du ha erfarenhet av praktiskt arbete med för oss relevanta rättsområden vilka också ska anknyta till nedan uppräknade arbetsuppgifter:

- Vara myndighetsledningens och generaldirektörens juridiska stöd liksom verksjuristernas bollplank
- Arbeta i den nationella ledningsgruppen som leds av generaldirektören och där aktivt bidra med juridiska perspektiv och kunskap
- Ansvarig utgivare för Skogsstyrelsens författningssamling och ha det övergripande ansvaret för myndighetens föreskrifter och allmänna råd
- Ge råd angående nationellt viktiga och strategiska mediafrågor och känna dig bekväm med att vara kontaktperson avseende aktuella rättsfrågor
- Hantera myndighetens interna och externa visselblåsarfunktion
- Ledamot i myndighetens personalansvarsnämnd
- Skriva PM/rättsutredningar och göra juridiska bedömningar i större juridiska frågeställningar ofta med EU-rättslig anknytning. Du behöver därför ha deltagit i att ha gjort djupgående rättsliga analyser och ha förmågan att överblicka hela rättsområden och gjort analyser utifrån det
- Utveckla rutiner och arbetssätt genom framtagandet av verksövergripande styrande och stödjande dokument
- Inneha rollen som processanvarig och processförvaltare för flertalet interna processer
- Erfarenhet av att ha medverkat i projekt, regeringsuppdrag och i att skriva remissvar/svar till departement och andra myndigheter och därmed vara väl förtrogen även med externa kontakter

Vi ser också att du behöver vara en kommunikativ och tillitsfull person med mycket god samarbetsförmåga. Vidare har du hög integritet, är väl förtrogen och bekväm i rollen som statsanställd på en förvaltningsmyndighet.

Avslutningsvis förutsätts du ha mycket goda juridiska kunskaper inom skogliga frågor och framför allt inom Skogsvårdslagens och miljöbalkens område. Goda kunskaper om artskydd, EU-rätt och förvaltningsrätt är också viktigt. Det är meriterande om du tidigare arbetat med angivna arbetsuppgifter och rättsområden och särskilt om du också arbetat som chefsjurist eller i en liknande roll.

Ansökan 
Välkommen med din ansökan senast den 8 september 2023. 

Kontakt  
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Martina Trygg, avdelningschef för administrativa avdelningen, telefon 036-35 93 00.

Sofia Österdahl för SACO 070-395 39 43 och Rickard Åman för ST 036-35 93 00.

 





Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i den statliga värdegrunden som består av principerna objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Vi erbjuder bland annat möjlighet till distansarbete, förtroendearbetstid och friskvårdsbidrag. Som myndighet har vi även generösa semester- och föräldravillkor. 


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida https://www.skogsstyrelsen.se/

Ansök nu

Verksjurist till djuravdelningen

Läs mer Jul 5
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1800 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

Djuravdelningens uppdrag är att skapa goda förutsättningar för en hållbar och konkurrenskraftig jordbruksnäring, miljö, djurhållning och livsmedelsproduktion. Sverige har höga ambitioner inom djurskydds-, djurhälso- och smittskyddsarbetet, inte minst i syfte att verka för en låg användning av antibiotika och motverka resistensutveckling. Målet är att Jordbruksverket i samarbete med andra aktörer ska leda utvecklingen inom dessa områden.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksjurist består ditt uppdrag av att bidra till att verksamheten är juridiskt kvalitetssäkrad, men också att utveckla det juridiska arbetet på avdelningen. Avdelningens verksjurister ansvarar tillsammans för det juridiska arbetet på avdelningen, vilket exempelvis kan vara att:

• bidra med juridisk service till medarbetare och chefer på avdelningen genom att bland annat svara på frågor om förvaltningsrätt, processrätt, offentlighet- och sekretess, dataskyddslagstiftning samt saklagstiftning på djurområdet
• arbeta proaktivt med vägledning och information samt med utveckling av rutiner och processer
• delta i projekt/uppdrag, exempelvis regeringsuppdrag på avdelningen
• kvalitetsgranska föreskrifter, avtal och beslut
• göra rättsutredningar

Sammantaget har du som verksjurist en viktig roll i att avdelningens verksamhet kvalitetssäkras och utvecklas. Tjänsterna inleds med ett introduktionsprogram för att du på bästa sätt ska vara rustad för att bidra till ett gott resultat. Du deltar på forum för erfarenhetsutbyte med verksjurister från andra avdelningar och chefsjuristen där aktuella frågor tas upp.


KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har svensk juris kandidatexamen/juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng) samt flerårig erfarenhet som jurist i offentlig förvaltning. Vi ser det som särskilt meriterande om du har notarietjänstgöring. Det är även meriterande med erfarenhet av arbete med EU-rätt, lagstiftningsarbete eller annat juridiskt utvecklingsarbete.

Du är van vid att arbeta med komplexa frågor och känner dig trygg i metoder för att analysera och bryta ner problem. Vidare är det viktigt att du har väl utvecklade förmågor till att kommunicera och samarbeta, eftersom tjänsten innebär många kontaktytor. Arbetet innebär inte sällan olika avvägningar och hänsynstaganden. I detta visar du ett gott omdöme och integritet för att stå för de juridiska bedömningar du gör. Som person bör du trivas i en krävande och dynamisk miljö där tempot tidvis är högt och ställer krav på snabba beslut.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping. Möjlighet finns att teckna överenskommelse om distansarbete, viss del av arbetstiden.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Verksjurist till växt- och kontrollavdelningen

Läs mer Jun 29
Jordbruksverket finns för att främja en ökad och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd. Hos oss arbetar cirka 1800 personer. Huvudkontoret ligger i Jönköping men vi har även stor regional verksamhet.

Vi arbetar aktivt för att våra medarbetare ska vara hållbara och trivas på jobbet! Vi investerar långsiktigt i våra medarbetare och vill att de utvecklas tillsammans med oss! Vi erbjuder en god arbetsmiljö med generösa förmåner med upp till 35 semesterdagar, friskvårdsbidrag samt friskvårdstid. I en stor del av våra anställningar erbjuder vi en flexibel arbetstid, möjlighet att jobba mobilt och arbeta delar av arbetstiden på distans.

Läs mer om hur det är att arbeta på Jordbruksverket på vår webbplats: www.jordbruksverket.se/jobbahososs

Växt- och kontrollavdelningens uppdrag är fokuserat på växter och miljöfrågor inom jordbruk och trädgårdsnäringen. Vi arbetar inom ett flertal sakområden såsom växtskydd, växtnäring, genteknik, foder, ekologisk produktion och utsäde. Genom vårt uppdrag bidrar avdelningen till att Sverige har en konkurrenskraftig och hållbar matproduktion samt ett gott skydd av växter och djur. Avdelningen arbetar brett med regel-, främjande-, och kontrolluppdrag samt certifiering. Verksjurister på avdelningen hör organisatoriskt till miljöregelenheten.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksjurist består ditt uppdrag av att bidra till att verksamheten är juridiskt kvalitetssäkrad, men också att utveckla det juridiska arbetet på avdelningen. Avdelningens verksjurister ansvarar tillsammans för det juridiska arbetet på avdelningen, vilket exempelvis kan vara att
• bidra med juridisk service till medarbetare och chefer på avdelningen genom att bland annat svara på frågor om förvaltningsrätt, processrätt, offentlighet och sekretess, dataskyddslagstiftning samt saklagstiftning som är specifik för avdelningen, såsom exempelvis miljörätt.
• arbeta proaktivt med vägledning och information samt med utveckling av rutiner och processer
• delta i projekt/uppdrag, exempelvis regeringsuppdrag på avdelningen
• göra rättsutredningar
• kvalitetsgranska föreskrifter, avtal och beslut

Sammantaget har du som verksjurist en viktig roll i att avdelningens verksamhet kvalitetssäkras och utvecklas. Tjänsten inleds med ett introduktionsprogram för att du på bästa sätt ska vara rustad för att bidra till ett gott resultat. Du deltar på forum för erfarenhetsutbyte med verksjurister från andra avdelningar och chefsjuristen där aktuella frågor tas upp.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har svensk juris kandidatexamen/juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng) samt flerårig erfarenhet som jurist i offentlig förvaltning. Vi ser det som särskilt meriterande om du har notarietjänstgöring. Vi ser det även som meriterande om du har erfarenhet av arbete med miljörätt, EU-rätt, lagstiftningsarbete eller annat juridiskt utvecklingsarbete.

Du är van vid att arbeta med komplexa frågor och känner dig trygg i metoder för att analysera och bryta ner problem. Vidare är det viktigt att du har väl utvecklade förmågor till att kommunicera och samarbeta, eftersom tjänsten innebär många kontaktytor. Arbetet innebär inte sällan olika avvägningar och hänsynstaganden. I detta visar du ett gott omdöme och du är trygg i att stå för de juridiska bedömningar du gör. Som person bör du trivas i en krävande och dynamisk miljö där tempot tidvis är högt och ställer krav på snabba beslut.

Intervjuer planeras att hållas efter semesterperioden.
Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping. Möjlighet finns att teckna överenskommelse om distansarbete, viss del av arbetstiden.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Ansök nu

Kvalificerade jurister sökes som internationella samordnare

Läs mer Maj 5
Vill du bidra i vårt arbete med att utveckla rättsväsendet i andra länder och samtidigt skapa positiva mervärden för Sveriges Domstolar? Då ska du komma och arbeta med oss.

Vad innebär arbetet?
Som internationell samordnare på Domstolsverket kommer du vara en viktig del av en enhet som ansvarar för att planera, driva och utveckla Sveriges Domstolars internationella verksamhet. Du kan bli en av våra projektledare i utvecklingssamarbetet, vilket innebär att du får planera, leda och följa upp arbetet i våra längre utvecklingsprojekt samt samordna kortare internationella insatser av olika slag. Du kan även komma att medverka i utarbetandet av nya projektförslag. Du kommer också få arbeta med vår fredsfrämjande verksamhet/ internationell civil krishantering, som inrymmer stöd genom personalbidrag till EU:s insatser i länder som nyligen varit drabbade av krig eller konflikt.

Arbetet innebär många och nära kontakter med domstolar och övriga myndigheter inom bl.a. rättsväsendet samt med Sida och Regeringskansliet. Det medför även resor både inom Sverige och utomlands. Placeringsorten kan vara Jönköping eller Stockholm. En stor del av arbetet bedrivs på engelska.

Vem är du?
Du är jurist (med juristexamen eller motsvarande) och har antingen genom domarutbildning eller annat arbete inom Sveriges Domstolar eller på något annat sätt skaffat dig en mycket god kännedom om verksamheten i svenska domstolar. Du kan arbeta självständigt och har gärna genomgått projektledarutbildning eller har erfarenhet av att leda arbete i projektform. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Som person är du social, samarbetsinriktad och har en väl utvecklad förmåga att knyta och förvalta kontakter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete eller fredsfrämjande/internationell civil krishantering. Har du tidigare deltagit i internationella biståndsinsatser inom rättssektorn värdesätts detta särskilt. Det är också värdefullt om du har kunskaper om Sida, EU, FN och andra liknande organisationer samt erfarenhet av samverkan mellan myndigheter. Ytterligare språkkunskaper värdesätts också, liksom erfarenhet av arbete eller studier utomlands.

Vilka är vi?
Enheten för internationella relationer är en av tre enheter på Rättsavdelningen. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap där arbetsglädje, engagemang, tillit och ansvarstagande är viktiga ledord. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö.

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Mer information om Domstolsverket finns på http://www.domstol.se.

Övrigt
Det finns två lediga anställningar - ett vikariat och en tillsvidareanställning (alternativt tidsbegränsad anställning upp till sex år om du är assessor). Ange i din ansökan vilken/vilka anställningar du är intresserad av.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Skogsstyrelsen

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Skogsstyrelsen .

Systemutvecklare

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Sep 29
Skogsstyrelsens IT-enhet har många spännande projekt på gång och vi söker nu en senior fullstackutvecklare! Om du är en person som gillar att samarbeta, utmanas av problemlösning och samtidigt skapa bästa värde för kunden/verksamheten – då kommer du trivas hos oss! 

IT-enheten - som i huvudsak är placerad på huvudkontoret i Jönköping - servar förutom huvudkontoret även cirka 80 lokala kontor runt om i landet, med allt från utveckling, förvaltning, drift och support.

Enheten består av ca 50 kollegor som är uppdelade i ett par driftteam, ett supportteam, ett par utvecklingsteam och därtill ett antal resurskonsulter.

Våra utvecklingsteam arbetar agilt i nära samarbete med verksamheten och även i nära samarbete med drift och support, som är inom samma organisatoriska enhet.

Huvudkontoret i Jönköping ligger vid Munksjöns södra strand i nybyggda lokaler.

Digitaliseringen inom skogssektorn är ett område som ger oss nya möjligheter till att skapa ännu mer nytta och innovativa tjänster för bevarande och nyttjande av Sveriges viktigaste råvara, skogen.

Skogsstyrelsen skapar nytta bland annat genom att erbjuda användarvänliga tjänster för skogsägare, skogsföretag och de som bara vill ut för att njuta av naturen. Detta görs genom att tillgängliggöra de stora mängder information om skogen vi har på ett enkelt sätt till både skogssektorn och andra tjänsteutvecklare. Dessutom skapar vi egna tillämpningar genom till exempel tekniker inom AI som bildanalys och machine learning.

Hos oss får du arbeta på en omväxlande och vänlig arbetsplats med stora möjligheter till utveckling inom ditt arbetsområde.

Vi erbjuder dig
- Att bli en del av ett härligt gäng på IT-enhet och få vara med att skapa värde till skogsägare, skogsföretag och naturintresserade i vårt avlånga land.
- Fina förmåner; bland annat del av ersättning för inköp av egen kontorsutrustning, ersättning för receptbelagd medicin samt generöst semesteravtal.

Om rollen
Du kommer ingå i ett av våra utvecklingsteam där vi utvecklar IT-stöd utifrån verksamhetens behov. Skogsstyrelsen arbetar i Microsoftmiljö och med ArcGIS-plattformen från Esri men har också några större egenutvecklade stöd, vilket gör att du kan komma att utveckla och förvalta både externa och interna systemstöd.

Krav
Vi söker dig som har akademisk utbildning med IT-inriktning eller liknande erfarenhet. Du är en senior fullstackutvecklare med flera års praktisk erfarenhet av systemutveckling.

Du har flera års erfarenhet som utvecklare inom T- , C# och .NET Core. Du har även erfarenhet av Rest och Web API samt Entity Framework.

Du har flera års erfarenhet av utveckling med Angular som ramverk.

Du är van vid att arbeta agilt i ett scrumteam.

Du har ett helhetstänk och van vid att arbeta strukturerat och realisera lösningar med en förvaltningsbar arkitektur.

Meriterande
Erfarenhet av GIT och Azure DevOps är meriterande.

Erfarenhet inom geografiskt data och GIS-utveckling är ett plus.

Erfarenhet av Python är meriterande.

Dina egenskaper
Du är en värdeskapande teamspelare som tror att teamets totala förmåga kan prestera mer än individen.

För att lyckas med dina arbetsuppgifter är det viktigt att du har ett nära samarbete med beställare, produktägare, teamet och övrig organisation. Stor vikt läggs därför vid personliga egenskaper som god samarbets- och kommunikationsförmåga, initiativkraft och intresse för utveckling av verksamheten.

Skogsstyrelsen har kontor över hela landet vilket innebär att vi har många kontakter med kollegor på andra orter. Därför är det ett naturligt arbetssätt att arbeta på distans genom digitala kanaler, vilket du behöver ha god vana av.

Villkor
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.

Vi erbjuder förtroendearbetstid och distansarbete del av arbetsveckan vilket innebär en ökad möjlighet att uppnå balans mellan arbete och fritid.

Placeringsort är i första hand på vårt huvudkontor i Jönköping, men placering på annan ort där vi har kontor kan diskuteras.

Kontakt
Mer information lämnas av gruppchef Anna Rydén eller IT-chef Malin Wilsson. Fackliga företrädare är för SACO Sofia Österdahl och för ST Rickard Åman. Samtliga nås via vårt växelnummer 036-35 93 00.

Välkommen med din ansökan senast den 2023-10-22 via länken nedan.
Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i den statliga värdegrunden som består av principerna objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Vi erbjuder bland annat möjlighet till distansarbete, förtroendearbetstid och friskvårdsbidrag. Som myndighet har vi även generösa semester- och föräldravillkor. 


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida https://www.skogsstyrelsen.se/

Ansök nu

Chefsjurist Skogsstyrelsen

Verksjurist
Läs mer Aug 18
Vi söker nu en chefsjurist till Rättsenheten på Skogsstyrelsen.

Hos oss får du möjlighet att arbeta med utmanande och aktuell juridik och vara med i rättsutvecklingen avseende skogliga frågor.

På Rättsenheten arbetar enhetschef, chefsjurist, biträdande chefsjurist och 12 verksjurister placerade i Jönköping, Skövde, Borås, Göteborg och Växjö. Enhetschefen blir din närmaste chef och den biträdande chefsjuristen blir en av dina närmaste kollegor där ni förutsätts hjälpas åt.

Dina arbetsuppgifter   
I huvudsak handlar chefsjuristarbetet om att på bredden ge juridiskt stöd i frågor gällande skoglig rätt, miljörätt, artskydd, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, föreskriftsarbeten, frågor om avtal och överenskommelser med andra myndigheter samt digitalisering.

Chefsjuristen och de andra juristerna stöttar myndighetens beslutsfattare, specialister och handläggare. Stundtals är det frågan om komplexa ärenden som ibland kräver ett nytänkande kopplat till bland annat bedömningsfrågor och beslutsfattande.

I rollen ingår att ge juridiskt stöd för Skogsstyrelsens räkning även till externa såsom departement och andra myndigheter.

Du kommer att vara delaktig i arbetet med att ta fram, utveckla och hålla i pågående teamarbeten inom Rättsenheten.

Arbetsuppgifterna i sig ställer stora krav på din förmåga att kombinera chefsjuristskapet med mjuka värden. Du som chefsjurist behöver ha framåtanda och vanan av att lösa arbetsuppgifter med stort fokus eftersom du kommer spela en huvudroll i att bedriva och säkerställa att myndighetens arbete utvecklas rättssäkert såväl som effektivt.

Fler spännande utmaningar väntar oss i en föränderlig värld avseende bland annat EU-rätt och dess påverkan på vår verksamhet!

Kvalifikationer
Du som söker ska ha juristexamen och flerårig erfarenhet av juridiskt arbete vid myndighet och domstol eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi förutsätter att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Som kvalificerad chefsjurist behöver du ha erfarenhet av praktiskt arbete med för oss relevanta rättsområden vilka också ska anknyta till nedan uppräknade arbetsuppgifter:

- Vara myndighetsledningens och generaldirektörens juridiska stöd liksom verksjuristernas bollplank
- Arbeta i den nationella ledningsgruppen som leds av generaldirektören och där aktivt bidra med juridiska perspektiv och kunskap
- Ansvarig utgivare för Skogsstyrelsens författningssamling och ha det övergripande ansvaret för myndighetens föreskrifter och allmänna råd
- Ge råd angående nationellt viktiga och strategiska mediafrågor och känna dig bekväm med att vara kontaktperson avseende aktuella rättsfrågor
- Hantera myndighetens interna och externa visselblåsarfunktion
- Ledamot i myndighetens personalansvarsnämnd
- Skriva PM/rättsutredningar och göra juridiska bedömningar i större juridiska frågeställningar ofta med EU-rättslig anknytning. Du behöver därför ha deltagit i att ha gjort djupgående rättsliga analyser och ha förmågan att överblicka hela rättsområden och gjort analyser utifrån det
- Utveckla rutiner och arbetssätt genom framtagandet av verksövergripande styrande och stödjande dokument
- Inneha rollen som processanvarig och processförvaltare för flertalet interna processer
- Erfarenhet av att ha medverkat i projekt, regeringsuppdrag och i att skriva remissvar/svar till departement och andra myndigheter och därmed vara väl förtrogen även med externa kontakter

Vi ser också att du behöver vara en kommunikativ och tillitsfull person med mycket god samarbetsförmåga. Vidare har du hög integritet, är väl förtrogen och bekväm i rollen som statsanställd på en förvaltningsmyndighet.

Avslutningsvis förutsätts du ha mycket goda juridiska kunskaper inom skogliga frågor och framför allt inom Skogsvårdslagens och miljöbalkens område. Goda kunskaper om artskydd, EU-rätt och förvaltningsrätt är också viktigt. Det är meriterande om du tidigare arbetat med angivna arbetsuppgifter och rättsområden och särskilt om du också arbetat som chefsjurist eller i en liknande roll.

Ansökan 
Välkommen med din ansökan senast den 8 september 2023. 

Kontakt  
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Martina Trygg, avdelningschef för administrativa avdelningen, telefon 036-35 93 00.

Sofia Österdahl för SACO 070-395 39 43 och Rickard Åman för ST 036-35 93 00.

 





Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i den statliga värdegrunden som består av principerna objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Vi erbjuder bland annat möjlighet till distansarbete, förtroendearbetstid och friskvårdsbidrag. Som myndighet har vi även generösa semester- och föräldravillkor. 


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida https://www.skogsstyrelsen.se/

Ansök nu

Systemutvecklare

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Jun 21
Skogsstyrelsens IT-enhet har många spännande projekt på gång och vi söker nu en senior fullstackutvecklare! Om du är en person som gillar att samarbeta, utmanas av problemlösning och samtidigt skapa bästa värde för kunden/verksamheten – då kommer du trivas hos oss! 

IT-enheten - som i huvudsak är placerad på huvudkontoret i Jönköping - servar förutom huvudkontoret även cirka 80 lokala kontor runt om i landet, med allt från utveckling, förvaltning, drift och support.

Enheten består av ca 50 kollegor som är uppdelade i ett par driftteam, ett supportteam, ett par utvecklingsteam och därtill ett antal resurskonsulter.

Våra utvecklingsteam arbetar agilt i nära samarbete med verksamheten och även i nära samarbete med drift och support, som är inom samma organisatoriska enhet.

Huvudkontoret i Jönköping ligger vid Munksjöns södra strand i nybyggda lokaler.

Digitaliseringen inom skogssektorn är ett område som ger oss nya möjligheter till att skapa ännu mer nytta och innovativa tjänster för bevarande och nyttjande av Sveriges viktigaste råvara, skogen.

Skogsstyrelsen skapar nytta bland annat genom att erbjuda användarvänliga tjänster för skogsägare, skogsföretag och de som bara vill ut för att njuta av naturen. Detta görs genom att tillgängliggöra de stora mängder information om skogen vi har på ett enkelt sätt till både skogssektorn och andra tjänsteutvecklare. Dessutom skapar vi egna tillämpningar genom till exempel tekniker inom AI som bildanalys och machine learning.

Hos oss får du arbeta på en omväxlande och vänlig arbetsplats med stora möjligheter till utveckling inom ditt arbetsområde.

Vi erbjuder dig
- Att bli en del av ett härligt gäng på IT-enhet och få vara med att skapa värde till skogsägare, skogsföretag och naturintresserade i vårt avlånga land.
- Fina förmåner; bland annat del av ersättning för inköp av egen kontorsutrustning, gym finns på huvudkontoret och ersättning för offentligt finansierad hälso- och sjukvård.

Om rollen
Du kommer ingå i ett av våra utvecklingsteam där vi utvecklar IT-stöd utifrån verksamhetens behov. Skogsstyrelsen arbetar i Microsoftmiljö och med ArcGIS-plattformen från Esri men har också några större egenutvecklade stöd, vilket gör att du kan komma att utveckla och förvalta både externa och interna systemstöd.

Krav
Vi söker dig som har akademisk utbildning med IT-inriktning eller liknande erfarenhet. Du är en senior fullstackutvecklare med flera års praktisk erfarenhet av systemutveckling.

Du har flera års erfarenhet som utvecklare inom T- , C# och .NET Core. Du har även erfarenhet av Rest och Web API samt Entity Framework.

Du har flera års erfarenhet av utveckling med Angular som ramverk.

Du är van vid att arbeta agilt i ett scrumteam.

Du har ett helhetstänk och van vid att arbeta strukturerat och realisera lösningar med en förvaltningsbar arkitektur.

Meriterande
Erfarenhet av GIT och Azure DevOps är meriterande.

Erfarenhet inom geografiskt data och GIS-utveckling är ett plus.

Erfarenhet av Python är meriterande.

Dina egenskaper
Du är en värdeskapande teamspelare som tror att teamets totala förmåga kan prestera mer än individen.

För att lyckas med dina arbetsuppgifter är det viktigt att du har ett nära samarbete med beställare, produktägare, teamet och övrig organisation. Stor vikt läggs därför vid personliga egenskaper som god samarbets- och kommunikationsförmåga, initiativkraft och intresse för utveckling av verksamheten.

Skogsstyrelsen har kontor över hela landet vilket innebär att vi har många kontakter med kollegor på andra orter. Därför är det ett naturligt arbetssätt att arbeta på distans genom digitala kanaler, vilket du behöver ha god vana av.

Villkor
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.

Vi erbjuder förtroendearbetstid och distansarbete del av arbetsveckan vilket innebär en ökad möjlighet att uppnå balans mellan arbete och fritid.

Placeringsort är i första hand på vårt huvudkontor i Jönköping, men placering på annan ort där vi har kontor kan diskuteras.

Kontakt
Mer information lämnas av gruppchef Anna Rydén eller IT-chef Malin Wilsson. Fackliga företrädare är för SACO Sofia Österdahl och för ST Rickard Åman. Samtliga nås via vårt växelnummer 036-35 93 00.

Välkommen med din ansökan senast den 2023-08-15 via länken nedan.
Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i den statliga värdegrunden som består av principerna objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Vi erbjuder bland annat möjlighet till distansarbete, förtroendearbetstid och friskvårdsbidrag. Som myndighet har vi även generösa semester- och föräldravillkor. 


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida https://www.skogsstyrelsen.se/

Ansök nu

Vi söker en kvalificerad registrator

Registrator
Läs mer Maj 12
Registratur- och arkivfrågorna genomgår stora förändringar på myndigheten.

Funktionen för registratur och arkiv är centraliserad till Skogsstyrelsens huvudkontor i Jönköping och stöttar verksamheten i hela landet. 

Arbetsuppgifter
Du kommer tillsammans med övriga registratorer att ansvara för registraturens löpande arbetsuppgifter. Utöver sedvanliga registratorsuppgifter ingår även att:

- Följa upp hanteringen av allmänna handlingar
- Lämna ut allmänna handlingar samt hantera sekretessprövning
- Utbilda och informera om regelverket kring hantering av allmänna handlingar och att konsultativt stödja övriga handläggare inom myndigheten i handläggningssystemet Evolution
- Att vid behov ingå i projekt/utredningar kopplat till funktionen

Arbetet är i många delar utåtriktat och innehåller löpande informationsgivning och samarbete med olika verksamheter som har beröringsytor med funktionen för registratur och arkiv.

Kvalifikationer
Du behöver ha registrators- eller arkivutbildning på högskolenivå eller har tillägnat dig likvärdiga kunskaper på annat sätt. Du är väl insatt i offentlighets- och sekretesslagstiftningen.

Du har vana av att jobba i ärende- och dokumenthanteringssystem samt har goda kunskaper i sedvanligt förekommande IT-verktyg.

Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är van att arbeta i team och har lätt för att samarbeta, kommunicera och lösa problem på ett konstruktivt sätt. Du är lyhörd och visar stort intresse för verksamhetens utveckling. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontakt
Om du har frågor, kontakta gärna enhetschef Torgny Andersson, som nås på telefon 036-35 93 00.

Välkommen med din ansökan med meritförteckning/CV senast den 6 juni 2023 via länken nedan.





Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i den statliga värdegrunden som består av principerna objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida https://www.skogsstyrelsen.se/

Ansök nu

Vi söker en kollega till vår registratur

Registrator
Läs mer Feb 3
Registratur- och arkivfrågorna genomgår stora förändringar på myndigheten.

Funktionen för registratur och arkiv är centraliserad till Skogsstyrelsens huvudkontor i Jönköping och stöttar verksamheten i hela landet. 

Arbetsuppgifter

Du kommer tillsammans med övriga registratorer att ansvara för registraturens löpande arbetsuppgifter. Utöver sedvanliga registratorsuppgifter ingår även att:

- Följa upp hanteringen av allmänna handlingar
- Lämna ut allmänna handlingar samt hantera sekretessprövning
- Utbilda och informera om regelverket kring hantering av allmänna handlingar och att konsultativt stödja övriga handläggare inom myndigheten i handläggningssystemet Evolution
- Att vid behov ingå i projekt/utredningar kopplat till funktionen

Arbetet är i många delar utåtriktat och innehåller löpande informationsgivning och samarbete med olika verksamheter som har beröringsytor med funktionen för registratur och arkiv.

Kvalifikationer

Du behöver ha registrators- eller arkivutbildning på högskolenivå eller har tillägnat dig likvärdiga kunskaper på annat sätt. Du är väl insatt i offentlighets- och sekretesslagstiftningen.

Du har vana av att jobba i ärende- och dokumenthanteringssystem samt har goda kunskaper i sedvanligt förekommande IT-verktyg.

Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är van att arbeta i team och har lätt för att samarbeta, kommunicera och lösa problem på ett konstruktivt sätt. Du är lyhörd och visar stort intresse för verksamhetens utveckling. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontakt

Om du har frågor, kontakta gärna enhetschef Torgny Andersson, som nås på telefon 036-35 93 00.

Välkommen med din ansökan med meritförteckning/CV senast den 26 februari 2023 via länken nedan.





Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i de statliga värderingarna och våra värdeord är objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida www.skogsstyrelsen.se

Ansök nu

IT-tekniker till vårt driftteam

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Nov 2
Vi söker dig som vill vikariera under ett år med möjlighet till förlängning.

Du kommer att ingå i vårt kompetenta team som arbetar med drift och infrastrukturfrågor. Idag består teamet av tekniker med olika specialområden. Vill du vara med i ett bra gäng och bidra till att skapa nytta för bevarande och nyttjande av Sveriges viktigaste råvara, skogen, då är Skogsstyrelsens IT-enhet rätt ställe för dig!

Det händer alltid något spännande hos oss och vi ligger långt fram inom flera områden. Just nu pågår till exempel projekt inom mikrosegmentering, AI och logghantering för att nämna några.

Skogsstyrelsens IT-enhet servar förutom huvudkontoret även cirka 75 lokalkontor. Enheten består av ca 50 medarbetare som är uppdelade i ett driftteam, ett supportteam och flera utvecklingsteam.

Du kommer att vara placerad på huvudkontoret i Jönköping som ligger i nybyggda lokaler vid Munksjöns södra strand.

Din roll och arbetsuppgifter

I driftteamet kommer du jobba med den dagliga driften av de system du ansvarar för både enskilt och tillsammans med dina kollegor. Du är också delaktig i vidareutveckling av våra system och plattformar.

I din roll kommer du ha fokus på SharePoint och våra mötesplattformar Skype4b och Teams men också hjälpa till inom andra områden.

Kvalifikationer och dina egenskaper
För att ingå i driftteamet ser vi att du trivs både med att samarbeta i team och att arbeta självständigt. Du har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann och van vid att ta ansvar och driva dina frågor. Du ser till teamets bästa och att det är vi som ska lösa uppgiften tillsammans.

Vi tror att du har en högskoleutbildning inom IT-infrastruktur, alternativt att du arbetat ett par år inom området och på så sätt har motsvarande kunskaper.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som god samarbetsförmåga, initiativkraft, ansvarstagande och intresse för utveckling av verksamheten.

Du har erfarenhet av drift av en eller flera av nedanstående:

- SharePoint 2019
- Skype4b
- Teams

Det är meriterande om du dessutom har kunskaper inom andra Microsoftprodukter.

Villkor
Vi erbjuder förtroendearbetstid och möjlighet till distansarbete.

 

Mer information lämnas av gruppchef driftteamet Johnny Hermansson 036-35 94 25 eller johnny.hermansson@skogsstyrelsen.se  

 

Välkommen med din ansökan senast 2022-11-20 via länken nedan.

 

Om Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor om skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation, friluftsliv och kulturmiljöer samt att öka medvetenheten om skogens betydelse. Vårt arbete grundar sig i de statliga värderingarna och våra värdeord är objektivitet, respekt, fri åsiktsbildning, demokrati, legalitet samt effektivitet och service.


Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Läs gärna mer om oss på vår hemsida www.skogsstyrelsen.se

Ansök nu