Jönköping: Engagerad enhetschef till Kommunikationsavdelningen på Domstolsverket

Hitta ansökningsinfo om jobbet Engagerad enhetschef till Kommunikationsavdelningen på Domstolsverket i Jönköping. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Jönköping inom den kategorin.

Publicerad: 2023-10-26 // Varaktighet: Heltid

Vi söker en engagerad och erfaren chef till kommuniceraenheten.

Som chef får du en avgörande roll i att öka kunskap och kännedom om domstolarnas roll i samhället. Att parter och vittnen, media, potentiella medarbetare och den breda allmänheten förstår och har förtroende för domstolarnas verksamhet är centralt i en väl fungerande rättsstat.

Kommunikation för allas rättssäkerhet helt enkelt!

Det här innebär jobbet
Du leder och ansvarar övergripande för enhetens arbete och driver verksamheten tillsammans med dina cirka 12 medarbetare. Du har också personal- och budgetansvar och deltar aktivt i hela kommunikationsavdelningens arbete, bland annat genom ditt engagemang i avdelningens ledningsgrupp och övrigt gemensamt utvecklingsarbete.

I enhetens uppdrag ingår planering och genomförande av redaktionellt och profilerande innehålls- och budskapsarbete, mediehantering och mediestöd, det prioriterade arbetet med att profilera domstolarna som arbetsplatser, visuell identitet i form av bild, färg och form tillsammans med generella kommunikationsstöd till hela organisationen. Delar av enheten ingår också i Domstolsverkets krisorganisation.

På enheten finns två självständiga team och i din roll som chef ingår att konkretisera uppdrag, tydliggöra ramar och mål. Du skapar struktur för planering, genomförande och uppföljning i linje med avdelningens övriga arbete. Du är engagerad i allt från dagliga kanbanmöten och veckomöten till sprintplaneringar och retrospektiv. Genom ett närvarande och tydligt ledarskap coachar och stöttar du medarbetarna att utvecklas både individuellt och tillsammans som grupp.

Du arbetar aktivt med att öka kunskap och förståelse för Sveriges Domstolars komplexa verksamhet och med att bygga goda relationer till domstolar och andra nyckelaktörer.

Det här är du
Du har akademisk examen inom kommunikation, marknadsföring eller annan motsvarande utbildning. Du har många års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete. Du följer med och vill vara drivande i den digitala utvecklingen och uppdaterar dig löpande kring nyheter och trender som kan påverka organisationers möjligheter att nå sina mål med hjälp av kommunikation.

Vi söker dig som har erfarenhet av att framgångsrikt leda andra. Du är trygg i din ledarroll och skapar ett gott samarbetsklimat där medarbetare trivs och utvecklas. Integritet och personlig mognad liksom god samarbetsförmåga är en förutsättning för att lyckas i arbetet.

Du känner väl till den juridik som omgärdar kommunikationsarbetet i statliga myndigheter. Du har hög digital kompetens och erfarenhet av agila arbetssätt. Du har erfarenhet av kriskommunikation, mediehantering och arbetsgivarprofilering/employer branding.

Det här är vi
Vi är en modern kommunikationsavdelning som under många år arbetat aktivt med att utveckla våra arbetssätt, vårt samarbete och vår samverkan med andra delar av organisationen. Vi har successivt ställt om delar av vår verksamhet för att kunna möta den digitala utvecklingen i form av mer komplexa digitala plattformar, fler och mer målgruppsinriktade kanaler och självklart digitala stöd och verktyg till hela organisationen. Vår samlade kommunikation ska präglas av att vara inkluderande, användbar, engagerande och samordnad.

På avdelningen arbetar cirka 25 medarbetare som tillsammans besitter både djup och bred expertkompetens. Och engagemanget kring vårt ovanligt fina uppdrag är stort. Vi driver utveckling, ger stöd och service till alla 80 självständiga domstolar i Sverige! En kontext som kräver stor lyhördhet inför utveckling, förändring och gemensamma budskap.

Vi är organiserade i två enheter, webbenheten och kommuniceraenheten och jobbar agilt/leaninspirerat i fyra team.

Domstolsverkets huvudkontor finns i Jönköping och vi har lokalkontor i Göteborg, Malmö, Stockholm och Umeå. På Domstolsverket är vi cirka 400 personer.

Besök oss gärna på www.domstol.se och läs mer om hur det är att jobba hos oss.

Övrigt
Placeringsort är Jönköping. Tester och provanställning kan komma att tillämpas.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Jönköping som Informationschef/Kommunikationschef

Nedan visas andra jobb i Jönköping som Informationschef/Kommunikationschef.

Communication Manager till Husqvarna Group!

Läs mer Nov 6
Vill du vara en nyckelspelare i ett globalt ledande företag med en rik historia av innovation och framgång? Har du erfarenhet av att navigera i en global miljö och skapa strategier som sätter företag på kartan? Då kanske du är precis den person vi söker för rollen som Communication Manager hos Husqvarna Group!

OM TJÄNSTEN
Academic Work söker nu för Husqvarna Group räkning en kompetent Communication Manager. I denna roll kommer du att leda och implementera programkommunikation, inklusive planering och utförande. Husqvarna står inför en omfattande intern IT-system transformation och din uppgift är att definiera och utföra en heltäckande kommunikationsplan som är en central komponent av den övergripande förändringsstrategin. Målet är att öka användningen och antagandet av det nya programmet, med en stark inriktning på medvetenhet och förstärkning bland deltagarna.

I rollen som Communication Manager kommer du att ha en ledande befattning i att forma och driva Husqvarnas Change-plattform på SharePoint, vilket är en central del av deras kommunikationsstruktur. Dina ansvarsområden inkluderar att öka trafiken till deras informationsnav, skapa innovativa idéer för att engagera intressenter och leverera tydliga och begripliga budskap. Dessutom kommer du att ansvara för att framgångsrikt presentera Husqvarnas kommunikationsstrategi för hela organisationen och detta innebär att du måste vara skicklig på att hantera en mångfald av röster och perspektiv.

För att trivas och lyckas i denna position är det av största vikt att du har en förmåga att etablera starka relationer med både kollegor och intressenter. Proaktivitet och starkt initiativtagande är avgörande för att driva fram kommunikationsstrategier. Klar och tydlig kommunikation är essentiell för att säkerställa att budskap effektivt når mottagarna på ett korrekt sätt. Du måste också kunna skapa och förmedla kommunikation på ett övertygande sätt till hela organisationen. Flexibilitet och anpassningsförmåga är nödvändiga eftersom du kommer att verka i en organisation som präglas av snabba förändringar i arbetsmiljön.

Den här rollen är helt remote och du kommer att samarbeta med ett diversifierat team som bland annat sitter i Tyskland, Sverige och Indien. Vid enstaka tillfällen kommer du behöva komma till någon av siterna i Jonsered eller Huskvarna.

Du erbjuds
- En organisation där det finns stora möjligheter till kompetensutveckling både i din egen roll och inom bolaget.
- Möjligheten att arbeta i en snabbt föränderlig miljö.
- Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande.

ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter


* Leda och genomföra programkommunikation inom organisationen, inklusive tillvägagångssätt, planering och genomförande
* Ansvara för att definiera och genomföra en gruppomfattande kommunktiationsplan som del av den övergripande förändringsplanen, med fokus på medvetenhet och förstärkning
* Hjälpa Change Managers att planera och ta fram kommunikationsplaner samt samordna arbetet för att få ut tydliga budskap och presentationer i organisationen
* Skapa och implementera en övergripande kommunikationsplan för att öka medvetenheten och användningen av programmet.


VI SÖKER DIG SOM
- Har tidigare erfarenhet av att arbeta i en ledande position inom kommunikation
- Har tidigare erfarenhet av förändringskommunikation
- Har arbetat i ett stort globalt företag
- Har mycket goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift då arbetet sker helt på engelska
- Har förmågan att hantera komplexa situationer och prioritera uppgifter

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Självgående
- Nätverkande
- Anpassningsbar

Vår rekryteringsprocess

Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.

Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Husqvarna Group har över 330 år av innovation i bagaget och identifierar sig själva som världens äldsta startup. Ett stort och världsledande företag sett till omsättning men ett litet och familjärt bolag i väggarna. Allas idéer välkomnas och uppskattas. Det är nära mellan avdelningarna och utvecklingsambitioner flödar i koncernen. Vad gör Husqvarna då i det dagliga arbetet? Jo de levererar skogs-, park- och trädgårdsprodukter för professionella användare. De för samman hög prestanda, användarvänlighet och säkerhet och erbjuder ett brett och växande sortiment med produkter och tillbehör, där allt från motorsågar och kapmaskiner till robotgräsklippare ingår.

Ansök nu

Engagerad enhetschef till Kommunikationsavdelningen på Domstolsverket!

Läs mer Okt 26
Vi söker en engagerad och erfaren chef till kommuniceraenheten.

Som chef får du en avgörande roll i att öka kunskap och kännedom om domstolarnas roll i samhället. Att parter och vittnen, media, potentiella medarbetare och den breda allmänheten förstår och har förtroende för domstolarnas verksamhet är centralt i en väl fungerande rättsstat.

Kommunikation för allas rättssäkerhet helt enkelt!

Det här innebär jobbet
Du leder och ansvarar övergripande för enhetens arbete och driver verksamheten tillsammans med dina cirka 12 medarbetare. Du har också personal- och budgetansvar och deltar aktivt i hela kommunikationsavdelningens arbete, bland annat genom ditt engagemang i avdelningens ledningsgrupp och övrigt gemensamt utvecklingsarbete.

I enhetens uppdrag ingår planering och genomförande av redaktionellt och profilerande innehålls- och budskapsarbete, mediehantering och mediestöd, det prioriterade arbetet med att profilera domstolarna som arbetsplatser, visuell identitet i form av bild, färg och form tillsammans med generella kommunikationsstöd till hela organisationen. Delar av enheten ingår också i Domstolsverkets krisorganisation.

På enheten finns två självständiga team och i din roll som chef ingår att konkretisera uppdrag, tydliggöra ramar och mål. Du skapar struktur för planering, genomförande och uppföljning i linje med avdelningens övriga arbete. Du är engagerad i allt från dagliga kanbanmöten och veckomöten till sprintplaneringar och retrospektiv. Genom ett närvarande och tydligt ledarskap coachar och stöttar du medarbetarna att utvecklas både individuellt och tillsammans som grupp.

Du arbetar aktivt med att öka kunskap och förståelse för Sveriges Domstolars komplexa verksamhet och med att bygga goda relationer till domstolar och andra nyckelaktörer.

Det här är du
Du har akademisk examen inom kommunikation, marknadsföring eller annan motsvarande utbildning. Du har många års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete. Du följer med och vill vara drivande i den digitala utvecklingen och uppdaterar dig löpande kring nyheter och trender som kan påverka organisationers möjligheter att nå sina mål med hjälp av kommunikation.

Vi söker dig som har erfarenhet av att framgångsrikt leda andra. Du är trygg i din ledarroll och skapar ett gott samarbetsklimat där medarbetare trivs och utvecklas. Integritet och personlig mognad liksom god samarbetsförmåga är en förutsättning för att lyckas i arbetet.

Du känner väl till den juridik som omgärdar kommunikationsarbetet i statliga myndigheter. Du har hög digital kompetens och erfarenhet av agila arbetssätt. Du har erfarenhet av kriskommunikation, mediehantering och arbetsgivarprofilering/employer branding.

Det här är vi
Vi är en modern kommunikationsavdelning som under många år arbetat aktivt med att utveckla våra arbetssätt, vårt samarbete och vår samverkan med andra delar av organisationen. Vi har successivt ställt om delar av vår verksamhet för att kunna möta den digitala utvecklingen i form av mer komplexa digitala plattformar, fler och mer målgruppsinriktade kanaler och självklart digitala stöd och verktyg till hela organisationen. Vår samlade kommunikation ska präglas av att vara inkluderande, användbar, engagerande och samordnad.

På avdelningen arbetar cirka 25 medarbetare som tillsammans besitter både djup och bred expertkompetens. Och engagemanget kring vårt ovanligt fina uppdrag är stort. Vi driver utveckling, ger stöd och service till alla 80 självständiga domstolar i Sverige! En kontext som kräver stor lyhördhet inför utveckling, förändring och gemensamma budskap.

Vi är organiserade i två enheter, webbenheten och kommuniceraenheten och jobbar agilt/leaninspirerat i fyra team.

Domstolsverkets huvudkontor finns i Jönköping och vi har lokalkontor i Göteborg, Malmö, Stockholm och Umeå. På Domstolsverket är vi cirka 400 personer.

Besök oss gärna på www.domstol.se och läs mer om hur det är att jobba hos oss.

Övrigt
Placeringsort är Jönköping. Tester och provanställning kan komma att tillämpas.

Ansök nu

Kommunikationsdirektör

Läs mer Feb 15
Regionledningskontoret

Vi söker
Vi söker dig som med kommunikation som strategiskt verktyg vill vara med och bidra i vårt viktiga arbete för ett bra liv i en attraktiv region.

Vi erbjuder dig
Ett roligt och viktigt jobb där du får driva, leda och utveckla kommunikationsarbetet i en komplex organisation tillsammans med engagerade medarbetare och chefer.

Som medarbetare hos oss inom Region Jönköpings län får du tillgång till våra anställningsförmåner. En del av dem ökar din grundtrygghet, andra sätter lite guldkant på vardagen. Läs mer om våra förmåner här: Förmåner (http://www.rjl.se/jobb-och-karriar/Jobba-hos-oss/Formaner/)

Det här får du arbeta med
Som kommunikationsdirektör arbetar du på regiondirektörens uppdrag och har ett övergripande ansvar för kommunikationsfunktionen inom organisationen. Kommunikationsdirektören leder kommunikationsavdelningen på Regionledningskontoret och ingår i regionens ledningsgrupp.

I Region Jönköpings län är kommunikation ett strategiskt verktyg och ett stöd för måluppfyllelse. Kommunikationsfunktionens uppdrag är att utifrån expertkompetens skapa bästa tänkbara förutsättningar för effektiv kommunikation som stöd i vardagen och som utvecklar organisationen för framtiden. Kommunikationen ska bidra till att skapa förutsättningar för delaktighet, transparens och trovärdighet i mötet med invånare och intressenter och mellan chefer och medarbetare.

Det gemensamma uppdraget utgår från budget med verksamhetsplan och flerårsplan, och från de behov som finns i verksamheten. I kommunikationsfunktionen i Region Jönköpings län ingår förutom en central kommunikationsavdelning också kommunikationschefer och kommunikatörer i flera delar av verksamheten. Rollen innebär att kontinuerligt ha en nära dialog och samarbete med verksamhets- och kommunikationsansvariga, samarbetspartners och invånare.

I rollen ligger också ansvaret för att stödja ledning och verksamhet i strategiskt kommunikationsarbete.

För att du ska trivas hos oss
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som vi som arbetsgivare bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av såväl strategiskt som operativt kommunikationsarbete samt dokumenterad chefs- och ledarerfarenhet. Vi ser gärna att du har verksamhetsintresse och kunskap om hälso- och sjukvård och regional utveckling, och det är positivt om du har erfarenhet från ledningsgruppsarbete samt att arbeta i en offentlig verksamhet eller politiskt styrd organisation. Det är bra om du har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete där du arbetat med förändringskommunikation samt att du har förmåga att hantera komplexa sammanhang.

Du:

• har erfarenhet av att vara chef i en större organisation med verksamhets-, budget- och personalansvar.
• har invånarna och verksamheten i fokus i kombination med en hög kunskap inom strategiskt kommunikationsarbete.
• är en god kommunikatör, bra på strategi och analys.
• är en utvecklingsinriktad, engagerad och drivande ledare.
• kan samarbeta och få med andra, och du tillvaratar den kraft som finns i ett ständigt förbättringsarbete.

Och inte minst: du skapar förtroende och förutsättningar för motivation och arbetsglädje. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, och då resor förekommer i tjänsten så underlättar det om du har körkort.

Att vara ledare i Region Jönköpings län
Region Jönköpings län är en kunskapsintensiv organisation med en mångfald av olika yrken och arbetsplatser. Som chef har du goda möjligheter till utveckling och variation inom organisationen.
Vi vill ge alla våra chefer tillgång till stöd, inspiration, utbildning och utveckling. Därför erbjuder vi chefsutbildningar och nätverk på många olika nivåer där du kan utbyta erfarenheter med dina chefskollegor inom organisationen, oavsett om du är ny som chef eller om du är rutinerad i rollen.

Så här gör du om du är intresserad
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta regiondirektör Jane Ydman: jane.ydman@rjl.se, HR-direktör Patrick Nzamba: patrick.nzamba@rjl.se eller regional utvecklingsdirektör Karin Hermansson: karin.hermansson@rjl.se

Fackliga kontaktpersoner är:
Ulrika Toftgård, Vision, 0730-75 99 59
Bengt Hultberg, Läkarföreningen, 010-242 28 84
Irene Sjövall Sanned, Vårdförbundet, 0725-25 84 78
Iréne Tengberg Herrstedt, Fysioterapeuterna, 010-242 44 64
Anna Holm, DIK, 070-593 87 53

Sista ansökningsdag är den 8 mars 2023. Första intervjuer är planerade att hållas 13 mars, 14 mars och 17 mars.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss all kontakt med annonsförsäljare och rekryteringsföretag.

För ett bra liv i en attraktiv region. Bakom den visionen finns Region Jönköpings län med ungefär 11 500 anställda i ett län med 368 000 invånare i 13 kommuner. Region Jönköpings läns verksamhet utgörs av hälso- och sjukvård, tandvård och regional utveckling. Tack vare ett medvetet och långsiktigt arbete med kvalitet som strategi och kompetenta medarbetare är Region Jönköpings län ofta bland de främsta regionerna vid olika nationella jämförelser.

Den centrala kommunikationsavdelningen på Regionledningskontoret består av 18 medarbetare och två chefer. Avdelningen arbetar strategiskt och operativt med både bredd och spets och i nära samverkan med övriga kommunikationschefer och andra kommunikatörer i Region Jönköpings län.

Ansök nu

Kommunikationschef

Läs mer Dec 30
Regional Utveckling

Vi söker
Vi söker nu en kommunikationschef med ansvar att driva, utveckla och samordna såväl det strategiska som det operativa kommunikationsarbetet inom verksamhetsområdet regional utveckling. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Jönköping med tillträde enligt överenskommelse.

För att vara aktuell för tjänsten ska du ha högskoleutbildning inom kommunikation eller utbildning och erfarenhet vi bedömer som likvärdig. Vi förväntar oss att du har flera års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete i en större organisation och helst också av marknadsföring. Erfarenhet av att arbeta som kommunikationschef är meriterande. Du har goda kunskaper om hur kommunikation kan användas som ett strategiskt verktyg för att nå verksamhetsmålen och har även stor vana av operativt arbete.

Du har erfarenhet såväl av att vara rådgivande i kommunikationsfrågor till andra som av att arbeta direkt mot olika målgrupper. Självklart är du intresserad av samhällsfrågor och har blick för trender i vår omvärld. Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett spännande och utvecklande arbete där du genom olika kommunikationsinsatser bidrar till att realisera verksamhetsområdets uppdrag utifrån det statliga och regionala uppdraget. Vårt gemensamma mål är att säkerställa länets långsiktigt hållbara utveckling utifrån länets specifika behov och utgångsläge.

Tjänsten som kommunikationschef innebär goda möjligheter att vara med och påverka och utveckla din tjänst utifrån kompetens och intresse. Du ges möjligheten att vara med och påverka utvecklingsarbetet inom Region Jönköpings län och på så vis verka för våra invånares bästa. I tjänsten ingår samverkan och nätverkande med kommunikationschefer och kommunikatörer i Region Jönköpings län för gemensam strategisk planering och för att utbyta idéer och tankar. Du har eget ansvar för ditt verksamhetsområde men du verkar i en organisation med många kommunikationskollegor.

Vi vill ge alla våra chefer tillgång till stöd, inspiration, utbildning och utveckling. Därför erbjuder vi chefsutbildningar och nätverk på många olika nivåer där du kan utbyta erfarenheter med dina chefskollegor inom organisationen.
Läs gärna mer om vilka förmåner vi erbjuder: http://www.rjl.se/jobb-och-karriar/Jobba-hos-oss/Formaner/

Det här får du arbeta med
I din roll identifierar du nuvarande och framtida kommunikationsbehov utifrån interna och externa målgrupper. Du utvecklar relevanta strategier och arbetar både strategiskt och operativt, självständigt och i samarbete med andra, för att bidra till förverkligandet av verksamhetsområdets uppdrag och mål.
Du arbetar på uppdrag av den regionala utvecklingsdirektören och ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp, men har inget eget personalansvar.

I arbetet ingår att:

• föreslå, driva, utveckla, samordna och följa upp strategiska och operativa insatser inom ledningsinformation, internkommunikation och extern kommunikation inom området regional utveckling
• internt och externt stärka kännedomen om Regional utvecklings roll i genomförandet av den regionala utvecklingsstrategin samt synliggöra de konkreta resultat som vi åstadkommer
• vara rådgivande i kommunikationsfrågor till den regionala utvecklingsdirektören
• ge strategiskt och operativt kommunikationsstöd till chefer, medarbetare och övriga kommunikatörer inom Regional utveckling
• aktivt delta i ledningsgruppsarbetet för Regional utveckling
• säkerställa tillämpningen av Region Jönköpings län övergripande riktlinjer för kommunikation samt grafiska profil
• i nära samarbete med kommunikationsdirektör, den centrala kommunikationsavdelningen och övriga kommunikationschefer inom Region Jönköpings län delta i planering och utveckling av organisationens övergripande kommunikations- och varumärkesarbete.

Detta värderar vi högt
Du är väl förtrogen med länet och dess förutsättningar. Du arbetar processorienterat och systematiskt med kommunikation som strategiskt verktyg. Tidigare arbete inom offentlig sektor på olika nivåer och kunskap om dess förutsättningar är meriterande.

För att du ska trivas hos oss
För att trivas hos oss ska du ha blick för helheten. Du är strategisk, har hög arbetskapacitet och har förmåga att hantera komplexa sammanhang. Du är driven och kan arbeta såväl självständigt som samarbetsorienterat med integritet och ödmjukhet inför andras förutsättningar och behov. Du har lätt för att prioritera och gillar att ta stort eget ansvar, samtidigt som du har lätt för att samarbeta och ser vikten av att utveckla professionella nätverk. Du är flexibel och har lätt för att ställa om utifrån nya förutsättningar. Du kan arbeta snabbt och med flera uppgifter parallellt med bibehållen kvalitet. Du är trygg och tydlig i din egen kommunikation. Du bidrar genom din personlighet till trivsel för alla på arbetsplatsen.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Så här gör du om du är intresserad
Vid frågor om tjänsten, kontakta regional utvecklingsdirektör Karin Hermansson, karin.hermansson@rjl.se. Sista ansökningsdag är den 22/1. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss all kontakt med annonsförsäljare och rekryteringsföretag.

För ett bra liv i en attraktiv region. Bakom den visionen finns Region Jönköpings län med 10 000 anställda och 344 000 invånare i 13 kommuner.

Regionens verksamhet utgörs av hälso- och sjukvård, tandvård och regional utveckling. Region Jönköping läns hälso- och sjukvård är en av Sveriges bästa. Tack vare ett strategiskt arbete och goda medarbetare placeras regionen i jämförelser oftast bland de bästa landstingen och regionerna i landet. Där människor lever behövs hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, utbildning, kultur och arbeten. Företag är beroende av rätt utbildade medarbetare och en bra infrastruktur.

Region Jönköpings län har ansvaret för både hälso- och sjukvård och den regionala utvecklingen - ett gyllene läge att förena hälso- och sjukvård med tillväxtinsatser, skaparkraft och entreprenörskap.

Ansök nu

Enhetschef till Erikshjälpens marknadsenhet

Läs mer Nov 14
Erikshjälpen har fördubblat sin verksamhet under de senaste fem åren. Med ett starkt varumärke vill vi nu ta nästa steg för tillväxt och utveckling med fokus på kommunikation och insamling. Vi söker därför en enhetschef till Kommunikations- och Insamlingsavdelningen, för att ansvara för enheten Marknad och Innehåll.
Avdelningen är uppdelad i tre enheter. Enhetschefen för Marknad och Innehåll arbetar tillsammans med enhetscheferna för Givarrelationer och Event och Företag, och rapporterar till Kommunikations- och insamlingschefen. Placeringsorten för tjänsten är Huskvarna.Uppdraget omfattar att leda enhetens verksamhet med personalansvar för 10–12 personer som arbetar med marknadsföring, textproduktion/copy, foto och video, webb, sociala medier, grafisk formgivning samt press och media.


Arbetsuppgifter:
Ansvara för enhetens verksamhet, budget, arbetsmiljö och personal.
Leda och fördela arbetet inom din enhet.
Arbeta med verksamhetsutveckling och kvalitetsförbättringar inom din enhet.
Utveckla och förankra Erikshjälpens strategier och mål inom ansvarsområdet.



Vem söker vi?
Du har en akademisk examen, annan relevant utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet.
Du har relevant kunskap om och erfarenhet av marknadsföring och/eller insamling.
Du har erfarenhet av att leda medarbetare.
Du har god samarbetsförmåga, är flexibel och inlyssnande.
Du har en god kommunikativ förmåga och kan delegera.
Du delar Erikshjälpens grundläggande värderingar.



Meriterande
Erfarenhet av arbete i ideell sektor/civilsamhället.
Kunskap om/erfarenhet av internationellt bistånd och/eller socialt arbete i Sverige.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Vi erbjuder dig
Här erbjuds du en arbetsplats med starka gemensamma värderingar och tydliga mål och strategier. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 procent och regleras med sex månaders provanställning. Vi kommer att behöva dig på plats på huvudkontoret i Huskvarna varje vecka, men visst arbete på distans är också möjligt. Som anställd hos oss blir du en del i en verksamhet som står upp för barns rättigheter i Sverige och i världen. Vi ser positivt på mångfald ur alla aspekter och välkomnar sökande med varierande erfarenhet och bakgrund.
Som medarbetare i Erikshjälpen kommer du att göra skillnad!


Låter det spännande?
?Välkommen med din ansökan, innehållande CV och personligt brev, senast 4 december till: ansokan@erikshjalpen.se. Märk ansökan med Enhetschef Marknad och Innehåll.
Vi undanber oss vänligen all kontakt med annonsförsäljare och rekryteringsföretag.
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta avdelningschef Helena Lind, helena.lind@erikshjalpen.se.


Erikshjälpen är en barnrättsorganisation med en ideell second hand-verksamhet. Tillsammans har vi en gemensam vision; En förändrad värld där barns drömmar får liv. Lokalt och globalt arbetar vi för att stärka och hjälpa barn. Överskottet från second hand-verksamheten bidrar, tillsammans med generösa gåvor, till att möjliggöra våra insatser för att barn ska få gå i skolan, må bra och vara trygga. Arbetsträningen i våra second hand-butiker föder också framtidstro för barn med föräldrar som står utanför arbetsmarknaden och den cirkulära försäljningen ger klimathopp för kommande generationer. Erikshjälpen finns för barnen. Och världen de drömmer om.

Ansök nu

Andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Jönköping från Sveriges Domstolar .

Förvaltningsrätten i Jönköping söker en t.f. rådman

Rådman
Läs mer Maj 6
Förvaltningsrätten har drygt 50 medarbetare och finns centralt vid Munksjös strand i Jönköping. Vi är samlokaliserade med Jönköpings tingsrätt. Jönköping är en levande och aktiv stad med fina naturområden i närheten och ett stort ut-bud av nöjen, restauranger och kulturella upplevelser. Kollektivtrafiken är väl utbyggd och det är nära till allt, se mer på Välkommen till Jönköpings kommun - http://www.jonkoping.se- Jönköpings kommun

Förvaltningsrätten i Jönköping är en domstol som löpande arbetar med organi-sationsfrågor och utveckling av arbetsformerna. Vi har en helt digital handlägg-ning. Vi arbetar också kontinuerligt med arbetsmiljöfrågor för att främja och säkerställa fortsatt god arbetsmiljö. På förvaltningsrätten har vi en aktiv frisk-vårdsgrupp och en engagerad personalförening. Det finns dessutom möjligheter till distansarbete i viss utsträckning. Det övergripande målet för domstolens ar-bete i dessa delar är att vara en modern och attraktiv arbetsplats för våra enga-gerade, ansvarstagande och delaktiga medarbetare.

Förvaltningsrätten i Jönköping söker en t.f. rådman
Arbetsuppgifter
Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt, utvecklande och omväxlande arbete som t.f. rådman under tre månader med en eventuell förlängning med en månad.

Som t.f. rådman kommer du att arbeta med många olika måltyper och själv-ständigt ansvara för din målstock. Som ansvarig domare ska du avgöra mål dels i fullsutten rätt, dels på egen hand. Du är också handledare för notarier och du samarbetar med andra rådmän, fiskaler, föredragande jurister, notarier och domstolshandläggare under ledning av lagmannen.

Tillsammans med övriga medarbetare kommer du att arbeta för att förvalt-ningsrättens mål ska avgöras snabbt, rättssäkert och med hög kvalitet.

Kvalifikationer m.m.
Vi söker dig som är en mycket skicklig och engagerad jurist. I rollen som domare ställs också höga krav på självständighet, omdöme och samarbetsförmåga.

De krav som ställs innebär att du utöver att vara en skicklig jurist ska vara en person som är öppen, flexibel och har en hög arbetskapacitet. Du förväntas vara drivande i målarbetet. Du ska också ha en mycket god samarbetsförmåga och medverka till trivseln på arbetsplatsen. Vi förväntar oss att du är intresse-rad av och har en förmåga att tillämpa ett aktivt handledarskap. Dessutom utgår vi från att du har en mycket god kommunikationsförmåga.

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/domarnamnden/kravprofil-ordinarie-domare.pdf

Övriga upplysningar
Du gör en ansökan för denna tjänst via vårt rekryteringsverktyg Visma.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandi-daternas kompetenser och meriter.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och re-kryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Beredskapsspecialist

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Apr 29
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.



Vill du vara med och bidra i uppbyggnaden av ett robust och säkert samhälle och samtidigt förbättra Sveriges Domstolars beredskapsförmåga? Vi söker nu ytterligare en kollega till Säkerhetsstaben vid Domstolsverket som vill vara med och planera och bygga upp arbetet med kris- och beredskapsfrågor.

Vi erbjuder dig
Som en del i Säkerhetsstaben kommer du att vara en nyckelperson i arbetet med att stärka den civila beredskapen inom Sveriges Domstolar. Här får du inte bara möjlighet att arbeta strategiskt och operativt, utan även att samverka med en mängd olika aktörer, både inom och utanför vår organisation. Ditt arbete kommer att omfatta allt från att driva processer och projekt till att utveckla planer, rutiner och riktlinjer för att möta komplexa utmaningar.


Vad innebär arbetet?
Som beredskapsspecialist får du möjlighet att arbeta med en bred palett av frågor inom civil beredskap. Din roll sträcker sig från strategiskt planeringsarbete till praktiskt genomförande av utbildningar och övningar. Genom samarbete med kollegor inom och utanför vår organisation rustar du Sveriges Domstolar för att möta dagens och morgondagens utmaningar.

Dina ansvarsområden inkluderar:

• Ledning och samordning av beredskapsprocesser och projekt

• Utveckling och samordning av planer, rutiner och riktlinjer

• Utförande av risk- och sårbarhetsanalyser samt bedömningar

• Planering och genomförande av utbildningar och övningar

• Effektiv samverkan med andra beredskapsaktörer inom sektorn


Vem söker vi?
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning med lämplig inriktning mot arbetsuppgifter inom det beskrivna området alternativt flerårig erfarenhet inom området. Du har stor erfarenhet av strategiskt arbete och är van att ta del av utredningar, remisser och andra dokument där bedömningar och synpunkter ska lämnas. Således är du van att dokumentera och är en skicklig skribent.

Du har en hög servicenivå, är initiativtagande och van att arbeta både självständigt och tillsammans med övriga. Ett högt säkerhetsmedvetande, ansvarskännande och ett gott omdöme är andra viktiga egenskaper. Du är bekväm med att tala inför grupp, hålla presentationer och leda workshops. Vidare arbetar du strukturerat, är noggrann och har självklart också ett förhållningssätt som bidrar till trivsel och utveckling.

Det är önskvärt att du har erfarenhet från offentlig verksamhet där du arbetat med och drivit frågor i egen organisation. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kontinuitetsplanering samt deltagande i genomförande av risk- och sårbarhetsanalyser. 

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med eventuell provanställning. Placeringsort är Jönköping och det ingår resor i tjänsten.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Arbetsprov, personlighets- och förmågetest kan komma att tillämpas.

Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.

Ansök nu

Systemutvecklare i rättvisans tjänst

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Apr 4
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.



Vill du jobba med systemutveckling som gör skillnad och skapar samhällsnytta? Är du en engagerad lagspelare som vill vara med och utveckla moderna lösningar till rättsväsendet? Då har vi ett spännande och viktigt jobb för dig!

Vad innebär arbetet?
I denna roll kommer du att utveckla i våra webbapplikationer med tekniker som Java EE och Angular på en utvecklingsplattform baserad på open source. Det kommer finnas möjlighet att både arbeta med nyutveckling och vidareutveckling av befintliga lösningar.

Som systemutvecklare ingår du i något av våra agila team där man tillsammans med verksamheten ansvarar för allt ifrån krav till driftsättning. Vi utvecklar hela tiden vårt arbetssätt baserat på agila principer och nu ligger stort fokus på att i linje med DevOps öka automatiseringen av tester, byggen och driftsättningar.

Vår IT-avdelning har ett tiotal utvecklingsteam i gång med ett 40-tal drivna utvecklare. Vi har flera kompetensgrupper där du kan utbyta erfarenheter med andra erfarna och kompetenta kollegor. Det är viktigt för oss att du utvecklas tillsammans med oss!

Vem är du?
Som person är du lösningsfokuserad, nyfiken, gillar problemlösning och har lätt för att kommunicera. Du är en lagspelare som ser samarbete som självklart och vill ta ansvar tillsammans med andra för att vi ska utvecklas och lyckas i våra leveranser. Att nå uppsatta mål och att leverera med god kvalitet är viktigt för dig.

Du kan vara junior eller en erfaren utvecklare. Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Du har ett stort intresse för programmering, och gärna Java fullstackutveckling som din specialitet.

Det är positivt om du har erfarenhet av att ha jobbat i ett utvecklingsteam och då gärna med utveckling av ett administrativt systemstöd.

Du har kunskaper eller vill gärna lära dig mer om några av följande tekniker, komponenter eller arbetssätt:

• Backend: Java EE och Java 17
• Frontend: HTML, Javascript, Typescript eller gärna något webbramverk som t.ex. Angular
• DevOps: Container, Docker, Jenkins och GIT
• Agilt arbetssätt
Allt vårt arbete, både muntligt och skriftligt, utförs på svenska så du behöver hantera svenska språket obehindrat i både tal och text.

Vi erbjuder dig
Möjligheten att jobba på en dynamisk och framåtriktad IT-avdelning med fokus på digitalisering och utveckling av interna arbetsprocesser. En trygg arbetsplats som är präglad av mångfald och utvecklingsmöjligheter både på djupet och bredden. En avdelning med engagerade kollegor i en kreativ och intensiv miljö som formas av Domstolsverkets ledord snabbare, enklare och flexiblare.

Vi erbjuder en miljö som präglas av en hög tilltro till våra medarbetare och att varje person tar stort ansvar för sitt jobb. För oss är medarbetarna vår största tillgång!

Vilka är vi?
Domstolsverkets IT-avdelning är hjärtat i 80 domstolars digitalisering, vi arbetar med moderna arbetssätt och tekniker för att lösa alla Sveriges Domstolars behov.

Våra drygt 110 kollegor på avdelningen arbetar brett inom många olika områden. Vi bidrar med helhetssyn, innovation och kundfokus. I vårt engagemang ligger snabbrörlighet, tillgänglighet och samverkan för att nå resultat.

Domstolsverket har en IT-miljö som består av ett antal standardsystem och många egenutvecklade webbapplikationer, både interna och e-tjänster. Våra egenutvecklade webbapplikationer är främst utvecklade med Java och open source. Vi har drift i egen regi med tillhörande infrastruktur inom Linux, Windows, nätverk, brandväggar och databaser. Vi hanterar också en PC-klientmiljö, print och mobiltelefoner för drygt 7 400 användare. Hos oss jobbar alla med ständiga förbättringar och bidrar till arbetsglädje, här finns stora möjligheter till kompetensutveckling.

Tillsammans med andra närliggande myndigheter spelar Domstolsverket också en viktig roll i digitaliseringen av informationsflödet inom hela rättsväsendet.

Domstolsverkets huvudkontor finns mitt i expansiva Jönköping och har lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. På myndigheten arbetar cirka 400 personer.

Besök oss gärna på www.domstol.se och läs mer om, och hur det är att jobba hos oss.

Övrigt
Placeringsort är Jönköping. Provanställning kan komma att tillämpas. Arbete på distans i viss omfattning kan överenskommas, detta bestäms i dialog med närmaste chef. 

Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.


Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan redan idag!

Ansök nu

Jönköpings tingsrätt söker domstolsassistent

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Apr 29
Jönköpings tingsrätt har idag ca 60 anställda på två dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Verksamheten bedrivs i moderna lokaler intill Munksjön i centrala Jönköping och ligger i närheten av resecentrum.


Jönköpings tingsrätt söker domstolsassistent
Arbetsbeskrivning
Medarbetarskapet på tingsrätten kännetecknas av ansvarstagande, engagemang och ett helhetsperspektiv. På tingsrätten arbetar domstolshandläggare och registratorer som registrerar och bereder mål och ärenden för avgörande. Domstolshandläggarna sköter bland annat skriftväxling mellan parter, planerar inför förhandlingar, expedierar domar och beslut samt har kontakt via mejl och telefon med parter, ombud, andra myndigheter och allmänheten.

Vi söker nu en eller flera domstolsassistenter som kan stötta domstolshandläggarna/registratorer i vissa arbetsuppgifter. Du registrerar inkommande handlingar från såväl allmänhet som andra myndigheter, sköter enklare skriftväxling, bevakar frister mm. Som domstolsassistent kan du också ha kontakt med parter och allmänhet, både via telefon och i skrift.

Kvalifikationer
Som domstolsassistent kommer du att vara timanställd. Vi söker dig som studerar på högskolan inom områden som är relevanta för offentlig förvaltning alternativt dig som studerar på paralegalutbildning. Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Du är noggrann och har god analytisk förmåga. Du är lösningsorienterad och har en utpräglad ansvars- och servicekänsla. Du har lätt för att samarbeta med andra och prioritera uppgifter efter verksamhetens behov. Eftersom anställningen förutsätter att du snabbt kommer in i nya arbetsuppgifter kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Vi vill att tingsrätten ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Urval kommer att ske löpande. Vi vill att du i din ansökan bifogar intyg som styrker pågående eller nyligen genomförd efterfrågad utbildning.

Anställningen är tidsbegränsad timanställning på ca 9 månader med start i september 2024, med arbete ca 20 procent av en heltid.

Ansök nu

Byggprojektledare

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Apr 12
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på www.domstol.se.



Engagerad och målinriktad byggprojektledare till Fastighetsavdelningen
Är du en fena på att driva och leda projektteam inom byggprocesser och byggprojektering? Då har du hittat rätt!

Arbetet innebär
Domstolsverket söker en engagerad och målinriktad byggprojektledare som är bra på att driva, leda projekt och projektteam. Hos oss är ledarskap, medarbetarskap, tydlighet, struktur samt ordning och reda några av hörnpelarna i en framgångsrik projektledning.

Du kommer att arbeta med lokalprojekt inom Sveriges Domstolar från inledande behovsanalys, via förstudie, till ett projektgenomförande inkluderande projektering, upphandling och genomförande av byggåtgärder. Domstolsverket förhyr sina lokaler.


Vem är du?

Vi söker dig som har förmågan att coacha och motivera dina kollegor och inhyrda konsulter i projekt. Du är kommunikativ, lyhörd och utåtriktad, och har lätt för att samarbeta och bygga relationer.

Vidare har du:

• högskoleutbildning som civilingenjör/byggingenjör eller annan utbildning/erfarenhet som vi bedömer som relevant

• erfarenhet av projektledning. Den erfarenhet du har med dig avgör vilken typ av projekt som du kommer att antingen leda eller medverka i

• kunskap och erfarenhet av byggprocesser och byggprojektering

• kännedom om lagar, bestämmelser och standarder inom byggområdet

• erfarenhet av, och kunskap om upphandling enligt LOU

• erfarenhet av förvaltningsåtgärder

För att kunna ge bra stöd till Sveriges Domstolar med dess drygt 80 självständiga myndigheter så är hög kundorientering avgörande för att skapa goda relationer och tillit till avdelningens verksamhet. Du har en god analytisk förmåga och du arbetar strukturerat och resultatinriktat utifrån våra processer med stor beslutsförmåga.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Vilka är vi
Lokalenheten består av 16 medarbetare som arbetar som byggprojektledare, inredningsprojektledare, fastighetsförvaltare, ekonomer och fastighetsjurister. Vi utgör en av tre enheter på Fastighetsavdelningen. Vårt uppdrag är att ansvara för Sveriges Domstolars lokalförsörjning, vilket innefattar inhyrning samt om-, till- och nybyggnation av domstolslokaler.




Övrigt
Anställningen är en tillsvidare på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Tjänsten har placeringsort Jönköping. Resor inom Sverige ingår i din anställning varför B-körkort är ett krav.

Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

HR-specialist

HR-specialist/HR-advisor
Läs mer Mar 22
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Dom-stolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Mer information om Domstolsverket finns på www.domstol.se.


Välkommen till Domstolsverket!

Vi finns mitt i centrala Jönköping och är cirka 400 personer som driver utveckling och ger löpande stöd och service på olika sätt till cirka 80 domstolar inom Sveriges Domstolar. På Arbetsgivarenheten arbetar vi med att skapa förutsättningar för ett tydligt ledar- och medarbetskap och vårt mål är att utveckla och säkra kompetensförsörjningen för Sveriges Domstolar – kanske tillsammans med dig?


Vad ska du göra?

Det är måndag morgon. Du och dina kollegor börjar dagen tillsammans med en incheckning där ni hjälps åt att hitta svar åt en domstol på en tolkningsfråga om en skrivning i kollektivavtalet. Din morgon fortsätter med att du kontaktar en domstol för att hjälpa till att planera arbetet med resultatet från den årliga medarbetarundersökningen. En annan uppgift du har är att ha ett digitalt möte med en domstolschef för att sätta upp en kravprofil för en anställning som domstolshandläggare som du driver tillsammans med domstolen. På eftermiddagen har du möte med teamet som jobbar med ledarskap-medarbetarskap där ni förbereder material till nästa månads utbildning ”chefens samtal”.


Som HR-specialist är du ett konsultativt stöd inom hela HR-området till chefer vid ett antal domstolar alternativt internt på Domstolsverket. Tillsammans i ett team med några kollegor ansvarar du också för, och utvecklar, HR-processer inom vissa utpekade områden. Det ingår också att utbilda våra chefer - det är därför viktigt att du känner dig bekväm i att skapa och utföra olika utbildningsinsatser.


Vem är du?

Vi som går till jobbet på Domstolsverket sätter en ära i att lära och vi växer varje dag genom att dela kunskap och fylla på med färsk insikt som ger oss trygghet i alla beslut. Så för att trivas hos oss tror vi att du delar vår önskan och drivkraft. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att uppnå mål, hantera svårigheter eller lösa problem på ett strukturerat sätt i en föränderlig omvärld, krävs att du är agil i ditt arbetssätt. Du ser fördelen med att jobba i team och är också en person som kontinuerligt omvärldsspanar och håller dig uppdaterad inom ditt fokusområde. Egenskaper såsom ansvarsfull, engagerad och kommunikativ är parametrar som kommer vara av stor vikt i denna rekrytering.


För att lyckas i rollen som HR-specialist tror vi att du antingen har erfarenhet av brett, kvalificerat arbete med HR-frågor eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig och värdefull för arbetet. Utöver det behöver du:


• ha en akademisk examen från personalprogrammet eller annan relevant utbildning vi bedömer likvärdig


• behärska svenska språket mycket väl i tal och skrift


Det är ett plus om du har erfarenhet av att ge stöd i HR-frågor på distans.


För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.


Vilka kommer du jobba med?

Arbetsgivarenheten är en av fem enheter på HR-avdelningen. Enheten består av 12 HR-specialister, en arbetsrättsjurist och en enhetschef. Hos oss arbetar vi med ett aktivt medarbetarskap och ett tillitsbaserat ledarskap. Därför har vi en varm och bjussig gemenskap med stöttande kollegor som fungerar som förebilder och livlinor – och som hjälper dig att bli det du vill vara!


Vilka är vi?

Sveriges Domstolar spelar en central roll inom rättsväsendet och bidrar till att upprätthålla demokratin och allas rättssäkerhet. Att vårt uppdrag har en samhällsbärande funktion och högre mening får varje arbetsdag att kännas som den viktigaste.


Vill du veta mer om Sveriges Domstolar och Domstolsverket? På möt våra medarbetare kan du läsa och se filmer om hur det är att arbeta hos oss. https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/

Övrigt

Vi söker en eller flera HR-specialister för tillsvidareanställning, heltidsanställning, med inledande provanställning. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete i upp till två dagar i veckan. Inom Sveriges Domstolar har vi individuell lönesättning.


Placeringsort är Jönköping.


Sista ansökningsdag är 14 april, men sök redan idag om du är intresserad!


För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.


Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu